Vi flög Thai First i december, jag och min sambo. Hon är vegetarian och maten hon fick var beklämmande dålig. Tänk en starter sallad och sedan pasta med ketchup, medan jag satt och åt kaviar, flera förrätter, hummer, ena och andra och tredje.. På vägen hem (BKK-MUC) hade vi dessutom en riktig gammal räpa till hostess, full av syrliga kommentarer ("I slept well thank you. // Must've been all the champagne you had..") och ett maniskt behov av att plocka bort och hålla rent, helst medan vi åt (sambon fick sin mat bortplockad i ett svagt ögonblick då hon råkade titta ut genom fönstret för länge.) Sen packade tjejens AV-system ihop i 1A på 747an och hon blev flyttad till 2K bakom mig. Detta retade hostessen som ville att hon flyttade tillbaka, medan manlige pursen än en gång flyttade henne till 2K. En jävla cirkus inte värdig ens "First" i USA.
Väl hemma igen skickade vi feedback till Thai och fick idag svar där de erbjöd 3000 EB-poäng som plåster på såren. Wow. Jag har betalat 190k + skatter och förväntar mig faktiskt lite mer. Behandlad på det viset kanske går an längst bak i en SAS-kärra eller hos Ryan, men som First pax vill vi inte höra kommentarer kring champagnekonsumtion, förväntar oss ordentlig mat även om man har beställt vegetariskt, fungerande hårdvara, osv osv. Kort sagt - mer, än vad som levererades.
Tilläggas bör kanske att resan över, FRA-BKK i A380'n, var den överlägset bästa flygning vi gjort, även om det vegetariska inte var mycket att skriva hem om. Men hem, smärre katastrof i jämförelse.