Senaste nytt

Thai Airways ändrat datum - hur göra?

Philip G

Medlem
Hej!

Jag har en awardresa bokat över jul och nyår 2022 till Wellington i Nya Zeeland (ARN-BKK-SYD-WLG), och mycket kan såklart hända fram tills dess, men redan nu har jag fått mail om att Thai Airways byter datum på utresan +1 dygn, vilket gör att jag missar connecting Thai Airways-flight i BKK.

Kontaktar jag SAS eller Thai gällande detta? Finns det något att göra eller är det helt i deras rätt? Eller har de skyldighet att hjälpa till med ny flight? Känns trist att behöva avboka allting bara för detta.

Tack på förhand

Jag förutsätter nu att det är en resa bokad med EB-poäng annars ser jag inte varför du vill kontakta SAS. Om biljetten är utställd på 117-stock så är det SAS som gäller.

Har råkat ut för samma skit på väg till Nya Zeeland. Tyvärr så gick det inget vidare då SAS behövde hitta bonusplatser på flighter de kunde boka om till och Thai hänvisade till SAS när jag pratade med dem. Så långt in i framtiden är tyvärr utsikterna 0 för att få dem att boka om dig till en revenue flight så enda förhoppningen är at det släpps platser på alternativa flighter i framtiden eller så får du ändra rutt. Vi blev tvungna att boka om vår rutt till slut. Sån't är livet med bonusresor och i frekventa schema-ändringstider.

Jag förutsätter nu att det är en resa bokad med EB-poäng annars ser jag inte varför du vill kontakta SAS. Om biljetten är utställd på 117-stock så är det SAS som gäller.

Har råkat ut för samma skit på väg till Nya Zeeland. Tyvärr så gick det inget vidare då SAS behövde hitta bonusplatser på flighter de kunde boka om till och Thai hänvisade till SAS när jag pratade med dem. Så långt in i framtiden är tyvärr utsikterna 0 för att få dem att boka om dig till en revenue flight så enda förhoppningen är at det släpps platser på alternativa flighter i framtiden eller så får du ändra rutt. Vi blev tvungna att boka om vår rutt till slut. Sån't är livet med bonusresor och i frekventa schema-ändringstider.

Så förbannat dystert. När man väl lyckats pussla ihop en flight som stämmer med alla de tillhörande regler och begränsningar som finns. Nåja, det är väl bara att gilla läget. Tack!

Kan följa upp på denna för de som eventuellt, någongång, sitter i liknande position:

Mailade svenska filialen hos Thai Airways som svarade både snabbt och proffsigt, och lyckades erbjuda plats på en tidigare flight som gör att vi hinner vår connection BKK-SYD. Sjukt nice, tänkte jag, och klappade mig själv på axeln. Inatt fick jag sms från SAS som bad mig ringa upp dem då det eventuellt är en justering i kostnad. Så jag ringde upp SAS som informerade mig om att Thai avbokat mig från den nya flighten, och hänvisade tillbaka till Thai. Så då ringde jag tillbaka till Thai som bekräftade att SAS inte hunnit plocka ut biljetten, så den reservationen makulerades, men att de kunde ordna en ny direkt. Nu ser jag biljetten i SAS-appen och allt verkar vara ordnat, så nu är det bara att återigen hålla sig kylig till december 2022 och hoppas att inga fler connections magiskt råkar byta datum eller cancelleras.

Kan följa upp på denna för de som eventuellt, någongång, sitter i liknande position:

Mailade svenska filialen hos Thai Airways som svarade både snabbt och proffsigt, och lyckades erbjuda plats på en tidigare flight som gör att vi hinner vår connection BKK-SYD. Sjukt nice, tänkte jag, och klappade mig själv på axeln. Inatt fick jag sms från SAS som bad mig ringa upp dem då det eventuellt är en justering i kostnad. Så jag ringde upp SAS som informerade mig om att Thai avbokat mig från den nya flighten, och hänvisade tillbaka till Thai. Så då ringde jag tillbaka till Thai som bekräftade att SAS inte hunnit plocka ut biljetten, så den reservationen makulerades, men att de kunde ordna en ny direkt. Nu ser jag biljetten i SAS-appen och allt verkar vara ordnat, så nu är det bara att återigen hålla sig kylig till december 2022 och hoppas att inga fler connections magiskt råkar byta datum eller cancelleras.
Verkligen snyggt av Thai! Du lyckades alltså boka en EuroBonus-resa med Thai så långt i förväg? Var det i Business? Hur många pax?

Uppdatering 2:

Lyckan var kortvarig, för nu verkar "systemet" avbokat mig från den nya flighten och jag är tillbaka på originalflighten som går parallellt med vår connection BKK-SYD. Ringde återigen upp SAS för att reda ut vad som hänt, men han hade inget svar. Han skulle ta reda på det och återkomma. Thai's kundtjänst har endast öppet 09:30-12:00 så vi får hoppas på att problemet går att åtgärda annars ser det dystert ut igen.

Jag har några hypoteser här. Det kan vara så att Thai's huvudkontor blockerar datumbytet, då det lokala kontoret endast skickar in ticketing requests, ej faktiska reservationer. Det kan också vara hos SAS, då t.ex. stopovertiden nu skulle överskrida det beryktade "24timmarstaket". Jag hoppas att det är en miss från SAS sida, då de behöver bekräfta biljetterna inom (vad som verkar vara) 3-4 timmar, innan de cancelleras igen.

Fortsättning följer, tyvärr!

• Gilla
Reactions: Gus
Uppdatering 3:

Tyvärr verkar det som att Thai ej har "mandat" enligt SAS att utfärda biljetter, utan det måste ske genom SAS och då måste awardplatser finnas tillgängliga. Det är den korta, enkla och dystra sanningen. Oavsett hur välvilliga och tillmötesgående Thai har varit så är det fortfarande inte den vägen SAS godkänner.

Jag ska försöka driva på ärendet, för det är ju helskumt att Thai kan boka om till nytt flyg som är +24h, och att man sedan inte kan ansöka om att istället hamna på flyget som är -24h. Särskilt när jag blev inbokad på flyget som var -24h och kunde välja sittplatser, och som såg i princip helt tomt ut. FYI gäller detta Economy 2 pax @SimonXYZ.

Toppen