Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

Va, inga scratchcards längre?? Det var ju halva Ryan-upplevelsen när det begav sig. Jag hoppas verkligen att de åtminstone fortfarande kränger elektroniska cigg?
Haha minns inte exakt vilken rutt det var, men längre tur inom EU i somras så såldes det fortfarande lotter. Kanske bara en tidsfråga att man inte gör det på inrikes? Eller annan målgrupp än glada semesterresenärer kanske?
 
Jag förstår att Ryan ser en marknad för linjer till/från Luleå. Dom annonserade att dom startar 7 avgångar i veckan from sommar 2022.

Luleå bör vara en av de dyraste linjerna för tillfället, där SAS under pandemin varit ensamt bolag. Nu är Norweigen tillbaka och vi börjar se lite mer frekventa kampanjer på Luleå linjen (från SAS).

Jag välkomnar fler bolag på linjen, framför allt för att det underlättar positionering till bonusresor från Arlanda, där man ofta går bet på en genomgående biljett och blir ruinerad för att boka en separat biljett. Det är som all vet viktigt att vara flexibel med sina awards, men när man väl har fått till en bokning så har man inte så många avgångar att välja på, för positioneringsflyget.

Samma sak är det när man ska boka med kort varsel (< 7-14 dagar), så är SAS (Destination Luleå-Arlanda) rent av löjligt dyra.
Bifogar ett exempel när jag skulle boka en resa senast.

Det är intressant att tänka hur mycket passagerare Norweigen/Ryan kommer få från tex kommunen och andra verksamheter med strikta resepolicys, om SAS fortsätter med denna prissättning.

Bilderna återspeglar följande flighter och skulle bokas 8 dagar innan avfärd.

LLA-ARN 10 november 2021
ARN-LLA 11 november 2021

SAS: 6154 SEK
Norweigen: 1197 SEK

Resultatet? Jag bokade SAS Bonusbiljetter för 10,000p (FlyPremium) och 419 SEK i skatter.

Edit: Jag ser att Ryan säljer biljetter till/från Lule med start 27 mars 2022. En avgång per dag. ARN-LLA 07:00 och ARN-LLA 08:55. Priserna ligger mellan 168-613 SEK per flight (enkelresa).

"I november 2021 lanserade Ryanair sin direktlinje mellan Luleå och Arlanda. Då gällde det sommarsäsongen och sju avgångar per vecka aviserades. Sedan dess har antalet avgångar ökats på. Men nu meddelar lågprisflygbolaget att de lägger ner flygningarna inrikes i hela landet..

– Vi kan bekräfta att vi nu slutar att erbjuda inrikestrafik i Sverige från den 30 mars. Det beror på den kontinuerliga höjningen av flygplatsavgifter och flygskatter i Sverige, svarar Ryanair till Tidningen Näringslivet"

https://www.tn.se/naringsliv/35560/...-jagar-bort-ett-av-europas-storsta-flygbolag/
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
"I november 2021 lanserade Ryanair sin direktlinje mellan Luleå och Arlanda. Då gällde det sommarsäsongen och sju avgångar per vecka aviserades. Sedan dess har antalet avgångar ökats på. Men nu meddelar lågprisflygbolaget att de lägger ner flygningarna inrikes i hela landet..

– Vi kan bekräfta att vi nu slutar att erbjuda inrikestrafik i Sverige från den 30 mars. Det beror på den kontinuerliga höjningen av flygplatsavgifter och flygskatter i Sverige, svarar Ryanair till Tidningen Näringslivet"

https://www.tn.se/naringsliv/35560/...-jagar-bort-ett-av-europas-storsta-flygbolag/
Det tog väl slut med rabatterna efter tre år, och de kan inte idka utpressning mot Swedavia som de gjorde med Skavsta/Nyköping. Vill vi ha såna fulbolag på den svenska marknaden?
 
Toppen