Hyrde en Tesla i somras av Perpetum så tänkte att jag kan skriva ett inlägg om upplevelsen ifall någon funderar på att hyra en Tesla.
Bil: Tesla Model S 70D
Resrutt: Göteborg-Malmö-Vellinge-Trelleborg-Smygehuk-Båstad-Göteborg.
Första känslan var att bilen är otroligt lättkörd. Trycker ner pedalen och bilen börjar försiktigt rulla framåt. Väldigt mjukt och fint.
Invändigt kändes bilen väldigt modern med en stor 17" skärm i mitten och en digital instrumentpanel. Jag som älskar allt med teknik gillade verkligen skärmarna. Gillar att man kunde anpassa layouten på mittskärmen så att man fick välja var man ville ha de olika panelerna (mediaspelare, navigation, backkamera m.m). Inredningen hade dock gärna fått kännas lyxigare. För en bil som kostar runt 1 miljon hade jag förväntat mig en lyxigare känsla. Här har Tesla en del kvar att göra innan de ska komma upp i samma klass som tyska biltillverkare som Audi och Mercedes.
Vi räknade med att vi kunde åka runt 35 mil på en full laddning. På vägen ner till Malmö valde vi att stanna till på Max utanför Falkenberg och passade därför på att ladda bilen på Teslas Superchargers eftersom att vi ändå var där. Var häftigt att kunna följa laddningen i Tesla-appen på sin telefonen medan man satt och åt på Max.
Första natten bodde vi på Quality Hotel View i Malmö. Betalade runt 1 000 kr för natt och fick ett rymligt hörnrum på 15:e våningen med fin utsikt där man kunde se Öresundsbron. Modernt och prisvärt hotell som jag varmt kan rekommendera om man söker ett hotell i det området. Fanns laddstolpe till Teslan i P-huset Hyllie som låg precis intill hotellet.
Dag 2 åkte vi runt till bl.a. Vellinge, Trelleborg och Smygehuk. När man skulle parkera bilen i parkeringsrutor och åkte på småvägar så märkte man att bilen är ganska stor. Teslan är 219 cm bred och 498 cm lång vilket kan vara svårt att se på bilder av bilen. Bilen var rolig och bekväm att åka i på både stora och små vägar. Att ha en motor med 334 hk gjorde att bilen kändes pigg och alert. Responsen när man gasade på kändes direkt och bjöd in till rolig körning.
Andra dagen bodde vi på Hotel Riviera Strand i Båstad. Ett fint hotell som ligger intill stranden och som har en härligt avkopplande atmosfär. Hotellets garage hade 2 laddstolpar vilket gjorde att vi kunde ladda bilen under natten. Deras garage var ganska trångt och elbilsplatserna var placerade på ett ställe som inte var det lättaste att komma in till. Här märktes det att Teslan var lång vilket gjorde det lite klurigt att parkera. Teslans backkamera och parkeringssensorer kom till bra användning. Det underlättade även att bilens gaspådrag är så finkänsligt.
Sista dagen åkte vi upp till Göteborg och bodde två nätter på Radisson Blu Riverside. Gick väldigt smidigt att komma från E6:an och slippa åka in i stan och trängas på små gator. Hotellet erbjöd på laddstolpar på deras utomhusparkering. Fint designhotell med bra läge. Skönt med bubbelpool på taket med fin utsikt över Göteborg.
Resan var väldigt trevlig med en rolig bil och fina hotell. Gick smidigt att resa med en elbil i och med att vi kunde ladda bilen på natten. Detta kräver ju att man bor på hotell som erbjuder elbilsplatser (vilket vi hade kollat upp innan). Efter att ha kört en Tesla några dagar blev jag väldigt sugen på att köpa en. Tesla är en bil som känns väldigt modern med roliga funktioner (autopilot, bra entertainmentsystem, app-stöd m.m). En stor fördel är deras utbyggda nät av snabbladdare (Supercharger).
Om du undrar hur det är att köra en Tesla så kan jag varmt rekommendera dig att hyra en. Att ta en weekend för att åka en trevlig bil och bo på fina hotell är något som jag verkligen uppskattade. Vi får se vad vi hittar på nästa sommar. Kanske blir det att ny weekend med annan bil och andra hotell.