Senaste nytt

Tesla som hyrbil

Lockande bil, lockande berg...
IMG_20170729_144408.jpg

Man kan hyra en Tesla för 5000 kr för en vecka via Avis på Arlanda. Har själv skickat en intresseförfrågan men den är obesvarad än så länge. Gissar att det kommer dröja med svaret...

En kort uppföljning. Det blev inget hyrande av en Tesla för mig. En annan gäst hade hyrt bilen i två veckor...."Han kunde ha köpt en egen", som receptionisten uttryckte det.
Så för att råda bot, blev det en taxiresa från Arlanda:
tesla.jpg

Blev "uppgraderad" till en Tesla i Norge nyligen. Blev 5 timmars körning och känslan av plast kommer nog aldrig försvinna. Vist accelerationen är helt sjukt men thats it, allt annat är under kritik för en ”bil” i miljon klassen.

Hyrde en Tesla i somras av Perpetum så tänkte att jag kan skriva ett inlägg om upplevelsen ifall någon funderar på att hyra en Tesla.

Bil: Tesla Model S 70D
Resrutt: Göteborg-Malmö-Vellinge-Trelleborg-Smygehuk-Båstad-Göteborg.

DSC03808.jpg

Första känslan var att bilen är otroligt lättkörd. Trycker ner pedalen och bilen börjar försiktigt rulla framåt. Väldigt mjukt och fint.
Invändigt kändes bilen väldigt modern med en stor 17" skärm i mitten och en digital instrumentpanel. Jag som älskar allt med teknik gillade verkligen skärmarna. Gillar att man kunde anpassa layouten på mittskärmen så att man fick välja var man ville ha de olika panelerna (mediaspelare, navigation, backkamera m.m). Inredningen hade dock gärna fått kännas lyxigare. För en bil som kostar runt 1 miljon hade jag förväntat mig en lyxigare känsla. Här har Tesla en del kvar att göra innan de ska komma upp i samma klass som tyska biltillverkare som Audi och Mercedes.

IMG_2421.jpg

Vi räknade med att vi kunde åka runt 35 mil på en full laddning. På vägen ner till Malmö valde vi att stanna till på Max utanför Falkenberg och passade därför på att ladda bilen på Teslas Superchargers eftersom att vi ändå var där. Var häftigt att kunna följa laddningen i Tesla-appen på sin telefonen medan man satt och åt på Max.

Första natten bodde vi på Quality Hotel View i Malmö. Betalade runt 1 000 kr för natt och fick ett rymligt hörnrum på 15:e våningen med fin utsikt där man kunde se Öresundsbron. Modernt och prisvärt hotell som jag varmt kan rekommendera om man söker ett hotell i det området. Fanns laddstolpe till Teslan i P-huset Hyllie som låg precis intill hotellet.

IMG_2175.jpg
DSC03654.jpg

Dag 2 åkte vi runt till bl.a. Vellinge, Trelleborg och Smygehuk. När man skulle parkera bilen i parkeringsrutor och åkte på småvägar så märkte man att bilen är ganska stor. Teslan är 219 cm bred och 498 cm lång vilket kan vara svårt att se på bilder av bilen. Bilen var rolig och bekväm att åka i på både stora och små vägar. Att ha en motor med 334 hk gjorde att bilen kändes pigg och alert. Responsen när man gasade på kändes direkt och bjöd in till rolig körning.

Andra dagen bodde vi på Hotel Riviera Strand i Båstad. Ett fint hotell som ligger intill stranden och som har en härligt avkopplande atmosfär. Hotellets garage hade 2 laddstolpar vilket gjorde att vi kunde ladda bilen under natten. Deras garage var ganska trångt och elbilsplatserna var placerade på ett ställe som inte var det lättaste att komma in till. Här märktes det att Teslan var lång vilket gjorde det lite klurigt att parkera. Teslans backkamera och parkeringssensorer kom till bra användning. Det underlättade även att bilens gaspådrag är så finkänsligt.

IMG_2275.jpg
DSC03736.jpg

Sista dagen åkte vi upp till Göteborg och bodde två nätter på Radisson Blu Riverside. Gick väldigt smidigt att komma från E6:an och slippa åka in i stan och trängas på små gator. Hotellet erbjöd på laddstolpar på deras utomhusparkering. Fint designhotell med bra läge. Skönt med bubbelpool på taket med fin utsikt över Göteborg.

IMG_2357.jpg
DSC03772.jpg

Resan var väldigt trevlig med en rolig bil och fina hotell. Gick smidigt att resa med en elbil i och med att vi kunde ladda bilen på natten. Detta kräver ju att man bor på hotell som erbjuder elbilsplatser (vilket vi hade kollat upp innan). Efter att ha kört en Tesla några dagar blev jag väldigt sugen på att köpa en. Tesla är en bil som känns väldigt modern med roliga funktioner (autopilot, bra entertainmentsystem, app-stöd m.m). En stor fördel är deras utbyggda nät av snabbladdare (Supercharger).

Om du undrar hur det är att köra en Tesla så kan jag varmt rekommendera dig att hyra en. Att ta en weekend för att åka en trevlig bil och bo på fina hotell är något som jag verkligen uppskattade. Vi får se vad vi hittar på nästa sommar. Kanske blir det att ny weekend med annan bil och andra hotell.

Last edited:
För en bil som kostar runt 1 miljon hade jag förväntat mig en lyxigare känsla. Här har Tesla en del kvar att göra innan de ska komma upp i samma klass som tyska biltillverkar
Tack för en utförlig och bra rapport. Samma kommentar om kvaliten hade en bordsgranne, som jag pratade med på hotellet i Schweiz. Han hade haft en Tesla S ca 1,5 år innan han bytte till en hybridmodell från Porsche.
Får man fråga vad det kostade att hyra?

Tack för en utförlig och bra rapport. Samma kommentar om kvaliten hade en bordsgranne, som jag pratade med på hotellet i Schweiz. Han hade haft en Tesla S ca 1,5 år innan han bytte till en hybridmodell från Porsche.
Får man fråga vad det kostade att hyra?

Fick betala 2 695:- för att ha den fredag 12.00 - måndag 11.00. Då ingick självriskreducering (5 000:- i självrisk per skadetillfälle).
Supertrevlig personal på Perpetum. Egentligen var det uthämtning kl. 14.00 på fredagen men var inga problem att hämta den redan kl. 12.
Gick även snabbt och smidigt att både hämta ut bilen (hade registrerat konto på deras hemsida) och lämna tillbaka den.

Last edited:
Toppen