Senaste nytt

Taxi-app för London och Heathrow

pedantic

Medlem
Familjen Pedantic (2 vuxna och 2 tonåringar) hade tänkt att ta Heathrow Express in till Paddington och sen gå till hotellet (knappt 1.5 km) men det ser ut att bli rätt tråkigt väder under höstlovsresan. :eek:

Någon som har erfarenheter av vilka taxi-appar som funkar bra i London området?

Kollade Uber och det verkar finnas en del bilar på Heathrow, är det mer pålitligt än åkarna som kör för Uber i Stockholm? Har senaste månaderna åkte på rätt många förare som accepterar först och sen 5-10 min när dom är på väg avbryter.

I Google Maps så har Bolt, FreeNow, Sixt Ride och Gett köpt sig reklamutrymme. Någon av dom som är bättre/sämre?
 

Jannes

Medlem
Uber har fungerat fläckfritt från LHR för mig senaste åren. Har cirka 20 resor från eller till Heathrow. Kan ta någon minut då de kör fram (pga bompeng £5) men annars aldrig strul.
Smidigt när man väljer var man ska plockas upp, då Uber säger våningsplan/plats i P-huset.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Uber har fungerat fläckfritt från LHR för mig senaste åren. Har cirka 20 resor från eller till Heathrow. Kan ta någon minut då de kör fram (pga bompeng £5) men annars aldrig strul.
Smidigt när man väljer var man ska plockas upp, då Uber säger våningsplan/plats i P-huset.
Jag har en helt annan upplevelse. Använder uber väldigt sällan på sistone pga att det tar 10-15 min för bilen att komma samt att förare ofta avbryter beställningen pga ständigt fluktuerande priser och många konkurrerande appar. Förra året hade jag en vän och hans tjej på besök, och det tog de väldigt lång tid att få tag på bilen.

Dessutom har jag upplevt att de flesta av mina bekanta som besöker mig i London har svårigheter att hitta var upphämtning ska ske på T2.
 

igelkotten

Medlem
Familjen Pedantic (2 vuxna och 2 tonåringar) hade tänkt att ta Heathrow Express in till Paddington och sen gå till hotellet (knappt 1.5 km) men det ser ut att bli rätt tråkigt väder under höstlovsresan. :eek:

Någon som har erfarenheter av vilka taxi-appar som funkar bra i London området?

Kollade Uber och det verkar finnas en del bilar på Heathrow, är det mer pålitligt än åkarna som kör för Uber i Stockholm? Har senaste månaderna åkte på rätt många förare som accepterar först och sen 5-10 min när dom är på väg avbryter.

I Google Maps så har Bolt, FreeNow, Sixt Ride och Gett köpt sig reklamutrymme. Någon av dom som är bättre/sämre?
Jag själv föredrar Uber och FreeNow i London (kan skicka invite till sistnämnda om du inte redan har det). Senaste två åren har det varit längre väntetider och det händer här mer att förare antingen avbryter eller accepterar men sedan Inte rör på sig på 10 minuter. Jag har i princip övergått till vanlig black cab här, men det är förstås rätt mycket dyrare. FreeNow låter dig beställa uber-liknande bil eller black cab.

Sixt Ride har jag aldrig hört talas om. Gett kör enbart black cab, men jag själv använder det inte. Via jobbet har vi Gett så jag tror det ska vara bra iaf. Bolt har typ alltid dyrare priser så har slutat använda det.

Citymapper är den bästa appen för att hitta snabbaste vägen till destinationen. De har massa olika filter, till o med "rain proof".

På Paddington är det enklast att bara följa skyltarna mot Taxi och ta vanlig black cab.

Någon nämnde Addison Lee. Sedan pandemin är det typ värdelöst om man reser privat och saknar företagskonto hos de. Mina sista 3 försök med de så fanns det antingen ingen bil eller så skulle den komma först efter 1 timme...
 

GOTBound

Medlem
Bolt tycker jag fungerar bättre än Uber medans Uber fungerar bättre än FreeNow, allra bäst tycker jag Blackberry Cars är [föreställning]
Jag delar @igelkotten bild av var upphämtning sker då app och förare inte alltid är överens om vilket våningsplan som gäller.

Inne i city är Uber min preferens följt av Bolt.
FreeNow upplever jag som sega på att ta en körning.
 

igelkotten

Medlem
Ett sista tips: köp inte Heathrow Express-biljetter i förväg mot London om ni inte har brittiskt railcard. Beroende på avgångar så kan Elizabeth Line vara bättre för er (och billigare), t ex om ni precis missat ett HEX-tåg och måste vänta in nästa. Om ni har blippat er in förbi spärrarna så kan vi då hoppa på Elizabeth Line istället.

Ett annat tips: kolla om ni kan köpa digitalt family card. https://www.familyandfriends-railcard.co.uk/ Koster £30 för ett år och ger 33% rabatt för vuxna och 60% för barn - kan tjäna in kostnaden på en gång om ni sen köper HEX-biljetter i appen eller hemsidan och väljer att ni har Railcard.

På vägen till Heathrow - kom ihåg att om ni köper Heathrow Express Business så får ni fast track på Heathrow.
 

Hachans

Medlem
För det första, skippa Heathrow express. Det finns absolut ingen anledning att resa med den sen Elizabeth line öppnat om man inte gillar att kasta pengar i sjön.

Sen när ni kommit till den station som är närmast dit ni ska så beställer ni en Uber eller bara tar en vanlig taxi.

Det är meningslöst och tar tid att åka från Heathrow i bil. Mer ofta än inte är det extremt mycket trafik och man fastnar i den väldigt länge.
 

Jannes

Medlem
Jag har en helt annan upplevelse. Använder uber väldigt sällan på sistone pga att det tar 10-15 min för bilen att komma samt att förare ofta avbryter beställningen pga ständigt fluktuerande priser och många konkurrerande appar. Förra året hade jag en vän och hans tjej på besök, och det tog de väldigt lång tid att få tag på bilen.

Dessutom har jag upplevt att de flesta av mina bekanta som besöker mig i London har svårigheter att hitta var upphämtning ska ske på T2.
Kan instämma lite i att upphämtningstiderna blivit längre när de införde bompengen, då bilarna då hellre står utanför flygplatsen och väntar istället för att betala för att köra in. Det påverkar tyvärr alla appar, om man inte beställer bil i förväg.
Med den kunskapen tillhands så brukar jag beställa bil när jag är igenom tullen och landside, senast vid hissarna. Någon enstaka gång har jag fått vänta 10 min.

Sen är det sant att T2 parkeringshuset och skyltningen är dålig, inte tillräckligt klart vilka hissar som går till tågen och tuben och vilka till parkering etc..
Men Ubers app är väldigt tydlig med att man ska till plan 4 och exakt vart där, och det även finns Ubers skyltar/banners på barriärerna så det syns väl.

Och ifall det är ett alternativ att ta Elizabeth till närmaste station och sedan därifrån med bil, så är det klart bästa alternativet.
 
Toppen