Senaste nytt

Taxfreeregler på denna sträckning

Visst intresserar sig TSA för alkohol, så lämna 80% Stroh Rom hemma

Checked Baggage
  • Any amount of alcohol greater than 3.4 ounces must be packed in checked baggage.
  • Alcoholic beverages with more than 70% alcohol content (140 proof), including 95% grain alcohol and 150 proof rum, cannot be packed in checked luggage.
  • Travelers may take up to five liters of alcohol with alcohol content between 24% and 70% per person as checked luggage if it’s packaged in a sealable bottle or flask.
  • Alcoholic beverages with less than 24% alcohol content are not subject to hazardous materials regulations.

The TSA Blog: TSA Travel Tips Tuesday - Traveling With Alcoholic Beverages

• Gilla
Reactions: Gus
Checked Baggage
  • Alcoholic beverages with more than 70% alcohol content (140 proof), including 95% grain alcohol and 150 proof rum, cannot be packed in checked luggage.
Japp. Den där åkte jag på, hade Everclear (~80%) incheckat. Jag satt med kompisar i restaurang landside och slog ihjäl lite tid innan jag skulle åka hem från USA. Helt plötsligt kommer en TSA-person och knackar på min axel och visar min bruna påse med Everclear. Han frågar mig om det är min och informerar mig att jag inte får ta med den på flyget.

Sådär i efterhand slog det mig att de hade stenkoll på vart jag befann mig på flygplatsen... :S

Lite OT för denna tråd - förlåt.
Kamrat med några pavor godis i en plomberad påse blev kortskeppad på Stockholmsplanet i Köpenhamn. Bussades till Sturup för att få flyga därifrån.
Där blev det till att börja med tvärnit att få ta det med sig ombord. Eftersom det inte var något billigt 100-kronorsdricka vägrade han lämna det ifrån sig med hänvisning till att det är "deras" fel att han nu står på Sturup.
Tack och lov fanns det en super visor som var förstående och löste problemet i och med att han såg att påsen var plomberad.

Toppen