Senaste nytt

Taxfree alkohol och planbyten

Sir Lemon

Medlem
Ja, du reser från ett land utanför EU till EU-land och då gäller samma kvot som på utresan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var iofs inte kvoten hur mkt lagen säger jag frågade efter. ;) Fick dock svar på plats, att Norge och Sverige har en uppgörelse som bygger på att tax-free-företagen själva ålägger sig att inte sälja mer än lagen föreskriver och dessutom åtar sig att kontrollera (medelst boardingkort som blinkar rött om det används för större inköp än legalt). Det tycker jag är intressant. Så är det inte på färjor via Åland, alternativt resor till en annan skattefri zon, som till exempel Helgoland. Sedan vet vi jui linje med Rolextråden att dessa företag ibland rapporterar till hemlandet om slika inköp.
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Hej,
Flyger över dagen till Genève och undrar om jag då kan köpa på tax free i Stockholm och sen flyga hem med det som handbagage? Kommer inte ha incheckat så det är inget alternativ. Tolkar inläggen ovan som att det funkar men vill veta säkert så man inte slänger bort tusenlappar
 

DRG

Medlem
Hej,
Flyger över dagen till Genève och undrar om jag då kan köpa på tax free i Stockholm och sen flyga hem med det som handbagage? Kommer inte ha incheckat så det är inget alternativ. Tolkar inläggen ovan som att det funkar men vill veta säkert så man inte slänger bort tusenlappar
Fast du får väl inte handla tax-Free om du inte är utomlands mer än 24timmar? Sedan tror jag iofs inte det kontrolleras, men har för mig att regeln är så
 

Sir Lemon

Medlem
Ja, om buteljerna ligger i en förseglad påse med kvittot fäst på insidan.
Såg denna på flygplatsens hemsida:
Ja, om buteljerna ligger i en förseglad påse med kvittot fäst på insidan.
Såg denna på flygplatsens hemsida:
Även om han köper det på ARN, stiger av i Genève, åker in till stan, åker tbx till flygplatsen och checkar in på en ny flight utan bagage?
 

SK989

Medlem
Enligt Tullverkets hemsida finns ingen minimitid för utlandsvistelsen utanför EU om man ankommer till Sverige med kommersiellt flyg. I övriga fall, t.ex. om man kommer med färja som gått via Åland (utanför EUs skatteområde), finns en 20-timmarsregel.
 

rsimon

Medlem
Även om han köper det på ARN, stiger av i Genève, åker in till stan, åker tbx till flygplatsen och checkar in på en ny flight utan bagage?

Den länkade pdf-filen gäller säkerhetskontrollen i GVA, så det får man nog lita på. Vet inte vad motargumentet är.

Fast du får väl inte handla tax-Free om du inte är utomlands mer än 24timmar? Sedan tror jag iofs inte det kontrolleras, men har för mig att regeln är så

20-timmarsregeln gäller vid båtresa. (Justerat svar)

Ja så är det nog, men vet inte hur de ska kontrollera det

Läsa på kvittot när varorna köptes.
 
Toppen