Senaste nytt

Tax Free Customskontroll på Tokyo Haneda

Carlos

Medlem
Någon som vet hur det fungerar med tax free på Haneda nuförtiden? Behöver man visa upp sakerna man har köpt vid någon customsdisk?

Dom flesta butikerna kör ju med tax free redan vid köp, så detta handlar inte om att få några pengar tillbaka utan bara om att typ låta tullen genomföra en kontroll som jag förstår det?

Bifogat är en infobild som jag hittade.

Attachments

• 23A0DFFC-F0AE-4E3A-A166-BBB5C4B74469.png
    23A0DFFC-F0AE-4E3A-A166-BBB5C4B74469.png
    889,6 KB · Visningar: 125
Jag hittade information om att man skulle säga till vid incheckningen att man hade grejer att visa upp för tullen osv. Personen förstod inget och hänvisade bara till att man skulle göra detta vid en speciell tulldeklaration efter säkerhetskontrollen, men innan passkontrollen.

Påpekade att jag måste visa upp mina grejer och checka in de. Men de var inget de kunde hantera.

Slutade med att jag bara checkade in allt (på NRT) och sen vid tulldeklarationen så skulle man bara scanna passet och sen va allt klart.

Riktigt irriterande att det är så otydligt. Mycket saker som kosmetika, ätbara saker sealas för att de inte ska användas innan man lämnar landet, fine, men informationen om att man ska visa upp grejerna ger en huvudvärk fram tills att man sen vid tulldeklarationen tydligen bara behöver scanna sitt pass.

Har många utresor från Narita och Haneda de senaste åren men fick för första gången förra veckan på Narita svara på frågan om jag hade handlat tax-free. Jag hade inte det och svarade nej och så var det bra med det.
Det var ju efter att man checkat in bagaget så jag fattar inte vad som hade hänt om man svarat ja?

Toppen