Senaste nytt

Tapster X SAS Ring

Hur fungerar ringarna tycker ni? Jag gillar generellt teknik men skulle aldrig få för mig att betala med mobilen på t.ex. ICA utan jag blippar eller använder chippet på korten jag använder som jag alltid gjort. Jag är lite skeptisk till hela Tapster-grejen och känner mig inte helt övertygad om säkerheten kring dem. Det finns ju en uppsjö hårdvara för att enkelt sno RFID-datan på kort - visst är det väl lika osäkert med en Tapster-ring?

Jag och frugan fick var sin ring på ett SAS-happening i fredags men vet inte om jag ens kommer att lösa in koden. Hade det fungerat på Amex som dras 9 gånger av 10 så hade det kanske varit en annan sak..
Tycker att ringarna funkar väldigt bra tekniskt. I början krånglade det lite på Coop t.ex. Men nu funkar den överallt när jag använder den. Sen vet jag inte om jag behöver den egentligen eftersom jag har telefonen med för det mesta men slipper ta upp telefonen iaf.

Jag är lite skeptisk till hela Tapster-grejen och känner mig inte helt övertygad om säkerheten kring dem. Det finns ju en uppsjö hårdvara för att enkelt sno RFID-datan på kort - visst är det väl lika osäkert med en Tapster-ring?
Tapster själva påstår följande:
1757325543547.png

Rent funktionellt tycker jag ringen fungerar utmärkt när man lärt sig 'knycken' för att betala.

Det där lär vara exakt samma tokenization som tex apple pay eller Google pay använder. Skillnaden är att på telefonerna kan du låsa den bakom tex biometri. Men även utan det är det ju fortfarande väldigt mycket säkrare än om du skulle ha ett gammalt plastkort som har magnetremsa.

Till skillnad från enkla rfid på typ dörr blippar så är det inte envägskommunikation, och därmed kan du inte bara klona datan rakt av. Det finns nycklar som aldrig lämnar ringen/telefonen/kortet som krävs för att genomföra en transaktion.

Hur fungerar ringarna tycker ni? ...
Jag är nöjd så här långt. Använder nu uteslutande ring, ibland fysiskt kort, aldrig telefon. Har nu NFC avstängt på telefonen, och slipper oroa mig för att när jag scannar bussbiljett i app så ska den istället scanna NFC och ta betalt dubbelt.
Oavsiktlig betalning är naturligtvis en risk med ringen också, eftersom man inte kan avaktivera den. Jag tror att ringen måste vara mer eller mindre vinkelrät mot läsaren för att avsläsning ska ske, dvs det är svårt att få en avläsning om inte näven är knuten. Men det är klart risken finns och det är väl där man har viss oro.

Jag uplever att köp med tapster ring tar någon halv sekund längre för att gå igenom än andra lösningar, tillräckligt mycket för att en del kassörer ska reagera.

Instämmer med övriga om att ringen funkat riktigt smidigt (fram till att jag tyvärr tappade bort den)...

Oavsiktlig betalning är naturligtvis en risk med ringen också, eftersom man inte kan avaktivera den. Jag tror att ringen måste vara mer eller mindre vinkelrät mot läsaren för att avsläsning ska ske, dvs det är svårt att få en avläsning om inte näven är knuten. Men det är klart risken finns och det är väl där man har viss oro.
Spontant (och utan att vara användare av den) känna det som den stora risken med att den inte går att låsa är om man tappar den eller får den stulen. En låst telefon kan inte genomförs betalningar I det läget. Ett nfc kort kan göra betalningar av låga belopp men kräver pin på högre. Finns det en beloppsgräns på ringen som går att ställa in?

Med underliggande Revolut-kort är gränsen 150€ för kontaktlös betalning, ackumulerat, varefter man måste in i appen och nollställa för att köp ska gå att göra. Andra kort har säkert andra gränser. Men det går inte att ställa max belopp per transaktion vad jag vet. Mina typ första 3-4 transaktioner via ring krävde PIN-kod på kortet, men sedan dess har jag kunnat betala vad jag velat.

I tapster-appen kan man gå in och "pausa betalningar" eller helt ta bort underliggande kort, så det går ju att spärra vid tappad ring.

Spontant (och utan att vara användare av den) känna det som den stora risken med att den inte går att låsa är om man tappar den eller får den stulen. En låst telefon kan inte genomförs betalningar I det läget. Ett nfc kort kan göra betalningar av låga belopp men kräver pin på högre. Finns det en beloppsgräns på ringen som går att ställa in?
Bortsett från att PIN ibland krävs (typiskt sett vid större belopp/nya butiker, som vanligt) så kan man deaktivera ringen i appen.

Toppen