Senaste nytt

TAP Air — En mardröm att boka

Carlos

Medlem
Har försökt boka en resa ARN till LIS med Tap på deras hemsida.

Förutom att sidan inte visar bokningsklass någon gång under bokningsflödet (vad jag kan se) så höjs priset om en flight om jag söker på den flera gånger (tex samma utresa med olika hemresealternativ). Nu kan detta var inbillat, men jag har en stark känsla att så är fallet. Samma flight som jag tittade på igår har nu gått upp med 100%, en flight jag tittade på iförregår har gått ned med 100%.

I bokningsflödet står det på nästan varje avgång och klass (Last Seats! Hurry up!) Men på expertflyer visar alla tillgängliga klasser 9. Känns skumt.

Jag trodde detta enbart var sånt som typ Ryan Air höll på med? Min bild av alla seriösa bolag nuförtiden är att priser går upp när alla säten i bokningsklassen är slut, inte baserat på antalet sökningar på avgången? Och jag skulle räkna TAP som seriöst.

Är det någon som vet om det är så att TAP använder den här typen av sökbaserad dynamisk prisättning?

Och hur rundar man detta? Vänta mellan sökningarna? Incognitoläge? Använda en annan sida för att boka?
 

AABack2ARN

Medlem
Vet inte svaret just på din fråga avseende TAP men är ganska säker på att British Airways har dynamisk prissättning beroende på vilka sökningar du gjort. I alla fall kan jag inte räkna baklänges och få fram samma pris som finns i ExpertFlyer. Så det är säkert något skit som Amadeus infört som flygbolagen nu gladeligen kastar sig över.
 

E.K

Medlem
Jag la märke till samma sak när jag skulle boka och fick laborera länge och väl och det slutade med att jag till slut bokade multicity ARN-LIS-CPH.
I mitt fall gjorde det varken till eller från eftersom jag flög separat till Arlanda och tog bussen hem från Kastrup.

Generellt kan man säga att när man försökte välja flyg med avgång runt lunch åt båda hållen så var det alltid svindyrt och priset hoppade upp.
Men när man ändrade åt något håll så kom det lägre priset alltid tillbaka oavsett om det var avresa eller hemresa.

Det blev bokningsklass J för mig till slut som jag kunde se efter att jag bokat och betalt på biljetten.
För mig spelade det ingen roll vilken av bokningsklasserna det blev eftersom jag får 200% milen på dom dit jag samlar mina mil.
 

E.K

Medlem
Google flights brukar vara ett bra verktyg till att laborera med om man i filtret sätter TAP enbart som flygbolag.


7 mars som avgång ser billig ut och första billiga hemresa ser ut att vara 14 mars som man klickar in.
Skärmbild (128).png


Sedan öppnar man närliggande datum och då ser man att avresa 5 mars är billigare men hemresan är samma.

Skärmbild (129).png


Ändrar man på avgång och hemresa som en besatt så kan man finna detta fina pris.

Skärmbild (130).png


Och nedanstående bild visar slutresultatet på TAP:s egna hemsida. Observera att priset blir aningen högre p.g.a. att TAP milen inte tagits bort!!

Skärmbild (131).png
 
Toppen