Senaste nytt

Tankar kring separata biljetter

Tevyn

Medlem
Hej,

Har lite frågor kring separata biljetter. Ska resa till Sydney över 2 veckor. Har hittat Lufthansa-gruppen business till Bangkok ToR för ca 12600 kr, och sedan vidare i ekonomi till Sydney för ca 5000 kr ToR. Dvs 17600 kr för halva vägen i business, jämfört med ca 10700 kr i ekonomi. Det blir dock 2 olika biljetter.

Någon som har erfarenhet av detta med separata biljetter, kan jag få ihop dem i samma bokning på något sätt? Vad rekommenderar ni som minimum tid mellan flygen?

Med vänlig hälsning,
Carl

Har hittat Lufthansa-gruppen business till Bangkok ToR för ca 12600 kr, och sedan vidare i ekonomi till Sydney för ca 5000 kr ToR. Dvs 17600 kr för halva vägen i business, jämfört med ca 10700 kr i ekonomi. Det blir dock 2 olika biljetter.
Jag har gjort många tokigheter och provocerat biljettsystemen ganska hårt genom åren men det där hade jag inte gett mig på med mindre än ett dygn i Bangkok.

Förseningar, inställda plan, corona och en galen ryss som krigar gör att världen är en mycket osäker och föränderlig plats just nu.

Jag skulle inte bekymra mig så mycket så länge du är beredd att köpa nya biljetter BKK-SYD vid behov. Låter som ett bra pris. Minst en natt skulle jag ha som marginal.

Som Berglunds skriver skulle jag ha absolut minimum ett dygn och troligtvis minimum 30h (utifall att flyget ställs in och du åker 24h senare från Europa).

Framgår ju inte vad du ska göra på resan, har du möjlighet så ta 2 övernattningar i Bangkok åt båda håll. Vi vet ju inte hur det ser ut i framtiden och mycket kan ändras på bara någon dag både positivt och negativt, du får vara beredd på att mycket man gå extremt fel i värsta fall.

Om det går att få på samma biljett beror på fare basis. Om jag kommer ihåg rätt finns det något som heter end-on-end eller något liknande och då kan man i teorin höra två bokningar till en som jag förstått det, men kräver att det är ok enligt bokningsregler och en kompetent resebokare som gör en sådan bokning.

Tack för alla svar!

Det är på semester och bröllop, så tidsmässigt är det ingen stress. Får räkna med minst 24h åt varje håll kanske.

Det är fortfarande regler för test i Thailand om man är över ett dygn gissar jag?

När är resan? Än så länge kräver Thailand att transit görs i samma bokning. Flygbolaget måste skicka en ”transit operation plan” till CAAT, och det vill de inte göra om det är separata bokningar och flygbolag. Ringde Thai och försökte detta häromdagen i förhoppning om prisvärd och kort flygtid från hanoi i april.
37F8F0EF-8331-4F8D-AECA-6D7BFAC25DCD.jpeg
Alternativet är test and go. Man kan få snabbt testsvar, men jag har förstått att hotellens obligatoriska karantänpaket kan gå på 2-3000 kr. Verkar lätta gradvis. Thailand kanske följer Singapore m fl i maj i eller juni.

Toppen