Senaste nytt

Tankar från moderatorer i sommarhettan i Skandinavien

Det som vi brottas med är att undvika att BC skall bli ett elitist forum av en liten skara av inbördes beundrare där INGEN utan självutnämnde Ph. D i Avios, EuroBonus, AMEX, Hilton Honors eller SPG vågar att ställa en fråga då varje fråga som ställs skapar en "virtuell suck" från denna något översittande, besserwisseriga grupp. Vi får stadigt den feedback och anmälningar om just detta.
Problemet kan ju då lät bli det omvända, att forumet blir en samlingsplats för lata medlemmar som aldrig orkar söka något själv eller börjar inlägg med "jag har läst hela tråden men hittar inget om detta" och så står det i första posten. De gamla forum rävarna som faktiskt kan något har tröttnat och tagit sig någon annanstans (finns väl något Facebook som skall vara stort...).

Inte för att man får ha synpunkter på moderering etc, men ett tips är kanske att hålla fast vid forumreglerna...

Problemet kan ju då lät bli det omvända, att forumet blir en samlingsplats för lata medlemmar som aldrig orkar söka något själv eller börjar inlägg med "jag har läst hela tråden men hittar inget om detta" och så står det i första posten. De gamla forum rävarna som faktiskt kan något har tröttnat och tagit sig någon annanstans (finns väl något Facebook som skall vara stort...).

Inte för att man får ha synpunkter på moderering etc, men ett tips är kanske att hålla fast vid forumreglerna...

Precis, och det finns ingen perfekt lösning. Men om vi ser det enbart från det vi behöver moderera, så handlar det om tonen och bemötande.

Jag tror att diskussionen har delvis spårat ut, som är mitt fel ;) imperfekt som jag är. Det handlar om ett allmänt bemötande, där vi vet att nya medlemmar känner att det är svårt att ställa frågor, just för att det uppfattas ibland att medlemmar blir "påhoppade" att de ställer "dumma frågor". Det är väl mer det vi vill undvika än något annat. Det finns en enkel lösning alltid: ett trevlig svar med vänlig hänvisning. Det är inte svårt.

Det går i och för sig snabbare att söka information själv än att i ett forum ställa en fråga och invänta svar. Med vissa undantag. Jag kan dock förstå att det kan kännas övermäktigt att ge sig i kast med 100 sidor kommentarer för att få svar på en enkel fråga men att lära sig grunderna i hur man opererar en sökmotor tar inte lång tid.

Stör man sig på någons post så går det ju annars bra att ignorera och låta bli att svara.

Med risk för att vi hamnar OT, men jag upplever att träffarna kan bli ganska olika för samma sökord mellan gångerna man söker. Jag antar att det har att göra med ordningen på hur sökresultaten presenteras. Och det kan vara väl så förvirrande när man VET att det skall finnas en tråd om ett visst ämne och så är den omöjlig att hitta varför man i stället skapar en ny tråd...

Alla har varit nya någon gång. Men det är svårt att komma in i en grupp, har alltid varit och kommer alltid vara.

När det då finns medlemmar som skriver "har läst hela tråden..." och sedan ställer en fråga som behandlas i första inlägget, i just den tråden de postat i, då har de bevisligen inte läst särskilt noga. Frågan är om det då hjälper att skriva en gång till eller om det kanske fallerar på andra ställen? Det var någon häromdagen som också skrev rakt ut i stil med "orkar inte läsa, så jag frågar istället" då ber man om skedmatning. Då är man inte heller beredd att göra en egen investering och sådant beteende kan i längden att skrämma bort forumets största tillgång - de som verkligen vet och som faktiskt tar sig tid att läsa i det närmaste alla inlägg. Det är en balansgång mellan att nyrekrytera och behålla. I det närmaste alla bolag, grupper, forum, samlingsplatser i någon form råkar ut för det vid olika tillfällen när samlingsplatsen når en viss kritiskt massa och drabbas av växtvärk.

Angående sökmotorn @AABack2ARN, så är det vad jag förstår en Google White Label lösning, som man kommer åt via Googles annonsnätverk Adwords. Man klistrar in en bit kod på sin egen sida och låter användarna göra Googlesökningar direkt från din webbsida, forumet i det här läget, och sedan delar man på annonsintäkterna som kommer från de som klickar på annonserna som visas ovanför sökträffarna. Det är alltså Googles index som visas och vi kommer behöva ta en connecting flight between the dots om vi skall gå in på hur "Google dance" fungerar och kommer hamna så offtopic så det liknar ingenting. Men om man kan söka i Google, med + -, AND, OR och så vidare, då är det precis samma funktion du får här. Inte ett dugg mer eller mindre.

Last edited:
Tycker föregående exempel är i sin enkelhet exemplarisk: om frågan redan ställts tidigare, länka helt enkelt på 10s till den. Och om frågan är för jobbig för att du vet redan svaret eller att den finns avhandlad någonstans i forumet, gör en tjänst och svara inte helt enkelt och gå vidare. Om inte du är pingad i inlägget så krävs heller inte du på ett svar eller en uppläxning. ... Bara för att något kräver uppmärksamhet, behöver det inte betyda just din uppmärksamhet

Stora problemet är att det saknas sticky-trådar med uppdaterad information att länka till. Vi har många som sagt att vi är frivilliga att hålla sådana trådar uppdaterade, även på mer obskyra ämnen/program.

Toppen