Dryg kommentar.. Handlar ju om tankar om sky team o eurobonus. Det går inte att flyga med LH etc för EB-poäng osv och det vet vi ju alla. Det är ju det folk tar upp som nackdel i och med övergången..Hachans skrev:En fundering till er som framhåller som negativt att ni inte längre kan flyga Lufthansa et al och verkar utgå från storstadsregionerna - ni vet om att Lufthansa finns kvar och går utmärkt att flyga med om det passar ens resmönster bättre.Klicka för att utvidga...
Naturligtvis vet vi det. Men i avseendet hur alliansbytet påverkar Eurobonus har det varit negativt då mina resor med LH-gruppen inte längre bidrar till att behålla status i Eurobonus. Det är väl ett ganska tydligt orsakssamband?Hachans skrev:En fundering till er som framhåller som negativt att ni inte längre kan flyga Lufthansa et al och verkar utgå från storstadsregionerna - ni vet om att Lufthansa finns kvar och går utmärkt att flyga med om det passar ens resmönster bättre.Klicka för att utvidga...
Det påverkar också mig på det sättet, men också för att jag inte har loungetillgång med flyg i LH-gruppen.Hafermann skrev:Naturligtvis vet vi det. Men i avseendet hur alliansbytet påverkar Eurobonus har det varit negativt då mina resor med LH-gruppen inte längre bidrar till att behålla status i Eurobonus. Det är väl ett ganska tydligt orsakssamband?Klicka för att utvidga...
SK989 skrev:LH-gruppen har en vanlig vardag kring 25 avgångar från Arlanda så det ligger rimligen en lönsamhet i trafiken. Att SAS inte satsar på Arlanda har inte nödvändigtvis bara med lönsamhet att göra utan det finns fler parametrar. Danska staten gick in som storägare i SAS efter rekonstruktionen med åtskilliga miljarder danska skattekronor. Syftet med den investeringen var sannolikt inte att SAS ska satsa på Stockholm och Oslo även om det vore lika lönsamt.Klicka för att utvidga...
Du har säkert helt rätt i antalet avgångar; det är sannolikt ingen ökning (eller minskning). En gissning är väl att LH-gruppens plan är mer välfyllda nu än före det att SAS ändrade strategi, det är i vart fall min bedömning från när jag flyger LH-gruppen.ResenärenLars skrev:Absolut att man flyger många avgångar per dag, men påståendet handlade om att fylla något slags tomrum efter SAS. Innan SAS ändrade sin "Arlandastrategi" så hade Lufthansagruppen 195 avgångar per vecka. Detta ger i snitt nästan 28 avgångar per dag.Eftersom antalet avgångar idag ligger på nästan samma nivå, kanske t o m lite lägre enligt dina siffror ovan, så kan man ju inte påstå att det finns något som visar på lönsamhet i att fylla ett ev. tomrum efter SAS.De linjer som flögs förut och som ligger oförändrat kvar får man väl utgå från att de är lönsamma men att ytterligare satsning lyser med sin frånvaro kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte skulle vara lönsamt.Klicka för att utvidga...
Du får väl hoppas att de som har 10+ kontinuerliga år som EBD automatiskt får Liftetime Platinum när Eurobonus går upp i Flying Blue, oavsett om det nu blir 2027 eller senare?Dreamliner skrev:Alla har +/- utifrån sitt eget perspektiv. Många förändringar är till det bättre för mig. Väntar givetvis på LTD. Mitt största problem är att KLM/AF är så dyra jämför med LH.Klicka för att utvidga...
Saliga tid när SAS/LIN fanns i Jkpg. Nu blev jag melankolisk igen. På riktigt.SK989 skrev:Du har säkert helt rätt i antalet avgångar; det är sannolikt ingen ökning (eller minskning). En gissning är väl att LH-gruppens plan är mer välfyllda nu än före det att SAS ändrade strategi, det är i vart fall min bedömning från när jag flyger LH-gruppen.Varför LH-gruppen inte gjort en satsning kan ju ha fler förklaringar än att det inte skulle vara lönsamt att öka trafiken till Arlanda. Allt från att de helt enkelt inte har tillräckligt med maskiner och/eller besättning för det till att det är ännu mer lönsamt att öka trafiken någon annnastans. Jag minns när SAS - för länge sedan - la ned sin linje till Jönköping. Linjen var lönsam men lades ned ändå då det var ännu mer lönsamt att öka frekvensen i huvudstadstriangeln.Klicka för att utvidga...
Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.Mikeswede skrev:Som många sagt +och minus. En sak jag undrar är om SAS har fått komma med i det Transatlantiska JV. Detta beskrevs ju som en av de stora fördelarna med skyteam. Hoppas också att någon kan fråga på diamondeventet vad SAS plan är för tillgänglighet österut.Klicka för att utvidga...
Kanske inte SAS är så viktig för Skyteam eller samma orsaker (jag vet inte vilka) som gjorde att man inte fick vara med I Stars transatlantiska JV. Tror att vi på detta forum ibland har en tendens att överdriva SAS betydelse. Den som lever får se om SAS blir en "fullvärdig "medlem Skyteam (transatlantiskt JV, tillgång till bonusplatser) eller kommer mest att ses som ett matarbolag till KLM/AFJohan Hbg skrev:Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.Klicka för att utvidga...
Har ingen övertro, men det var det som meddelades på förra årets diamondevent i Kph, av högsta hönset.Mikeswede skrev:Kanske inte SAS är så viktig för Skyteam eller samma orsaker (jag vet inte vilka) som gjorde att man inte fick vara med I Stars transatlantiska JV. Tror att vi på detta forum ibland har en tendens att överdriva SAS betydelse. Den som lever får se om SAS blir en "fullvärdig "medlem Skyteam (transatlantiskt JV, tillgång till bonusplatser) eller kommer mest att ses som ett matarbolag till KLM/AFKlicka för att utvidga...
Johan Hbg skrev:Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.Klicka för att utvidga...
Ja så är det ju. Först måste det till avtal mellan de inblandade parterna, och dessa vill säkert att SAS ska bevisa sin förmåga först innan dessa förhandlingar kommer igång. Därefter så tror jag också att det krävs myndigheternas godkännande.Jannes skrev:Är det inte också en hel del juridiska och byråkratiska hinder som måste avklaras för att en JV får sättas upp, eller ett bolag läggas till?Klicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:Ja så är det ju. Först måste det till avtal mellan de inblandade parterna, och dessa vill säkertatt SAS ska bevisa sin förmåga först innan dessa förhandlingar kommer igång. Därefter så tror jag också att det krävs myndigheternas godkännande.Så vi får kanske räkna med ytterligare ett år innan det är på plats.Klicka för att utvidga...
Hmm, var det så det gick till?Johan Hbg skrev:Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.Klicka för att utvidga...