Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Jag har visserligen varit de som gnällt då och då men i slutändan får man antingen anpassa sig eller rösta med fötterna. Innan alliansbytet hade jag faktiskt aldrig bokat SAS award longhaul utan endast partnerawards. Nu har det blivit flera SAS awards longhaul senaste året.



Vi fick förra året till en bonusresa i business med SAS till BKK över jul och nyår, ytterligare ett par longhaul business med SAS till USA under detta år och åker strax vår första SkyTeam partneraward business tor till Mauritius över jul och nyår så än så länge är jag helt klart värde i programmet.
 
Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup. Att jämföra med Star Alliance är inte speciellt meningsfullt, för det var aldrig ett alternativ att allt skulle fortsätta oförändrat - någon form av stor förändring var nödvändig, och nu känns det som att man kanske hittat en långsiktigt hållbar lösning. Speciellt kul att se att det inte bara handlar om att fortsätta urholka innehållet och jaga lågprisbolagen, utan att man faktiskt försöka ta betalt för kvalitet.



Integrationen med Skyteam gick i början oväntat snabbt och bra - jag var helt ställd över hur mycket som fungerade direkt för ett år sedan! Sedan dess tycker jag dock att takten fallit av på tok för mycket. Nu har det gått 12-18 månader beroende på vad man räknar från, nu borde det mesta fungera bra, men det gör det fortfarande inte.



Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.



Jag lever fortfarande på hoppet om att det kan bli bättre. Att bonustilldelningen blir mer pålitlig, att AF/KLM blir en stabil ryggrad i partnerawardsystemet. Att X2 försvinner (även om det kräver en devalvering överlag). Att man kan boka rimliga resor själv utan att behöva ringa in, inklusive regelverket för blandade klasser och feeders. Jag har ett år kvar tills jag blir GFL (vad det nu blir värt i framtiden vet vi inte, men jag ger inte upp när jag är så nära), och det är tiden Eurobonus får för att visa sitt värde; har det inte blivit bättre då, så släpper jag Eurobonus, säger upp Elite och SAS MC, och försöker hitta någon annan hobby... att bara se ett sjusiffrigt bonuskonto som växer varje dag utan att jag kan använda det till något, gör i vart fall inte mig glad.
 
Jane Insane skrev:Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup. Att jämföra med Star Alliance är inte speciellt meningsfullt, för det var aldrig ett alternativ att allt skulle fortsätta oförändrat - någon form av stor förändring var nödvändig, och nu känns det som att man kanske hittat en långsiktigt hållbar lösning. Speciellt kul att se att det inte bara handlar om att fortsätta urholka innehållet och jaga lågprisbolagen, utan att man faktiskt försöka ta betalt för kvalitet.Integrationen med Skyteam gick i början oväntat snabbt och bra - jag var helt ställd över hur mycket som fungerade direkt för ett år sedan! Sedan dess tycker jag dock att takten fallit av på tok för mycket. Nu har det gått 12-18 månader beroende på vad man räknar från, nu borde det mesta fungera bra, men det gör det fortfarande inte.Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.Jag lever fortfarande på hoppet om att det kan bli bättre. Att bonustilldelningen blir mer pålitlig, att AF/KLM blir en stabil ryggrad i partnerawardsystemet. Att X2 försvinner (även om det kräver en devalvering överlag). Att man kan boka rimliga resor själv utan att behöva ringa in, inklusive regelverket för blandade klasser och feeders. Jag har ett år kvar tills jag blir GFL (vad det nu blir värt i framtiden vet vi inte, men jag ger inte upp när jag är så nära), och det är tiden Eurobonus får för att visa sitt värde; har det inte blivit bättre då, så släpper jag Eurobonus, säger upp Elite och SAS MC, och försöker hitta någon annan hobby... att bara se ett sjusiffrigt bonuskonto som växer varje dag utan att jag kan använda det till något, gör i vart fall inte mig glad.Klicka för att utvidga...
Håller med helt och hållet. Har över en miljon poäng, men hittar ingenting att använda dem på. Och innan alla klagar, vi har alla olika resemönster.
 
Håller med mycket av det Palmen skriver, min reflektion är att det blivit kraftig inflation på EB poäng som följd av generösa CC kampanjer och lätt att tjäna in via spend på dessa. Samtidigt har inte awardchartsen ändrats särskilt mycket (både SAS egna och partner). Detta leder till mycket nedströmsproblem som vi ser i följd av dålig tillgänglighet och vi kan nog räkna med att det långsiktigt kommer bli fler bolag som gör en Vietnam Airlines mot SAS om införlivningen i Flying Blue inte blir av inom överskådlig tid.
 
JacobGBG skrev:Håller med mycket av det Palmen skriver, min reflektion är att det blivit kraftig inflation på EB poäng som följd av generösa CC kampanjer och lätt att tjäna in via spend på dessa. Samtidigt har inte awardchartsen ändrats särskilt mycket (både SAS egna och partner). Detta leder till mycket nedströmsproblem som vi ser i följd av dålig tillgänglighet och vi kan nog räkna med att det långsiktigt kommer bli fler bolag som gör en Vietnam Airlines mot SAS om införlivningen i Flying Blue inte blir av inom överskådlig tid.Klicka för att utvidga...
Exakt. Skulle helt ärligt inte ha något emot 50 % ökning av pris på partnerresor OM det innebar kraftigt ökad tillgänglighet och att 2x-multipeln på vissa bolag försvinner.
 
Som jag skrivit i någon annan tråd - ser hellre att SAS överlever och i så fall var tvungen att gå till Sky Team, men hade föredragit Star Alliance.
 
eddo skrev:Exakt. Skulle helt ärligt inte ha något emot 50 % ökning av pris på partnerresor OM det innebar kraftigt ökad tillgänglighet och att 2x-multipeln på vissa bolag försvinner.Klicka för att utvidga...
Där vi är nu kan jag inte annat än att hålla med till fullo.
 
Alltså, jag förstår de som klagar på dålig tillgänglighet, men att X2 är helt diskvalificerande för att ens tänka på samtidigt som ett sjusiffrigt belopp poäng bara växer utan att ha något att spendera det på... Gör verkligen den högre poängkostnaden så mycket då?





Mina övriga reflektioner är att lite obskyrare anslutningar inom Europa via AF/KLM är snordyra, där det är betydligt billigare att köpa genomgående biljetter med SAS+Lufthansa group (om de ens finns, Ljubljana blev betydligt svårare att flyga till). Tycker det borde vara tvärt om vid det här laget.



Saknar en bra partner i Kanada, finns lite interline med Air Canada och prat om kanske WestJet i framtiden.



Loungerna är mer förvirrande i Sky Team när det inte längre är uniform tillgång, utan man blir hänvisad till 3-partslounge istället för Sky Team-lounge på flygplatser. Men å andra sidan har det sällan blivit mer än marginellt sämre, i vissa fall ny tillgång där det saknades tidigare.



Annars har det inte blivit så himla mycket skillnad från min sida.
 
qwerty skrev:Nu går det inte längre att gästa in familjen i loungen så funderar jag på att släppa min lojalitet till EB. Med familjen reser jag mest eko och då är loungen viktig, men nu kan jag bara gästa en på partnerbolagen. Flyger jag själv eller med frugan så är det premiumkabin i första hand och då har jag ju ändå lounge.Klicka för att utvidga...
What? Det har aldrig gått att gästa familjen på Star Alliance med ett EBG. Den förmånen har strikt varit för SAS egna lounger.



Så hur har detta ändrats i Skyteam? Du kan fortfarande gästa 1 person, precis som hos Star Alliance.
 
Jag håller med om mycket som har skrivits ovan, både det (någorlunda) positiva och negativa, men tycker det finns lite mer att lägga till. Samtidigt är ju de sammanlagda förändringarna en blandning av sådant som beror på nya ägare, alliansbytet, allmän återhämtning från SAS situation 2020-2023 (covid, pilotstrejk, Chapter 11-processen) och annat.



Det jag kan tycka är fortsatt positivt med SAS och Eurobonus är att det är ganska lätt att tjäna in "användbar" status, alltså EBG, i alla fall om man bor på hemmamarknaden. Ändringen av poängintjäning från Amex Elite (och före dess Mastercard Premium, som båda gynnar hög kreditkortsspend) och avskaffad elitbonus på nivåpoäng ändrar inte på detta intryck, även om det nu blivit lite svårare för många att uppnå och behålla EBG. (Ett antal andra europeiska flygbolag har ju gjort det betydligt svårare/dyrare under senare år.)



Om man väl hittar bonusresor, framför allt SAS egna men också SkyTeam, är priserna i de flesta fall rimliga. (Undantaget är framför allt 2x bolag.) Detta p.g.a. möjligheten för många att använda FlyPremium och 2-4-1-vouchers och att bara en rimlig bokningsavgift och faktiska skatter och flygplatsavgifter tas ut. Men det är alltså beroende av detta "om"...



Sedan har vi det negativa. Jag är förvånad över hur "fladdrig, instabil" och allmänt taffligt skött hela situationen kring tillgång och bokning av SkyTeam-bonusresor fortsätter att vara ett drygt år efter alliansbytet:

- Fortfarande noll tillgång till vissa bolag.

- Möjligheten att boka premium economy har aldrig dykt upp (trots att det finns som SkyTeam-förmån, till skillnad från Star Alliance), och inte heller first class.

- Reglerna kring vad som kan bokas och inte har ändrats flera gånger, det verkar finnas fler interna regler än förr som inte står på webbplatsen, och det verkar vara ännu mindre enhetlighet än tidigare i hur kundtjänstmedarbetarna faktiskt uppfattar reglerna. (Att många på BC som har varit med ett tag inte riktigt verkar ha samma intryck om vilka regler som faktiskt gäller och om kundtjänst har gjort rätt eller fel i vissa situationer är ett tecken på att det inte står bra till.)

- Tillgången på bonusplatser går upp och ner mycket mer än tidigare, som det verkar med mycket fler perioder av ökentorka på business long haul.

- Det är fortfarande 3-4 dygns "blackout" på möjligheten att boka SkyTeam-resor i närtid, något som jag trodde infördes som en tillfällig åtgärd p.g.a. en rörig situation inom Star Alliance härom året.

- Dubbla poängpriset dök upp helt utan förvarning efter att SAS påstått att poängpriserna skulle vara oförändrade, och så här ett år senare vet vi inte om det var tänkt som en tillfällig åtgärd för att SAS inte lyckats förhandla fram bättre priser eller något som kommer att gälla i tid och evighet. (Att SAS skulle betala dubbla priserna för dessa awards till de flygbolagen jämfört med t.ex. Delta eller Korean tror jag dock inte ett ögonblick på, skillnaden måste vara mycket mindre.) Att SAS börjar flyga till MAD och att Vietnam Airlines börjar flyga till CPH har dock inte gjort Air Europa eller Vietnam Airlines billigare.



Jag är också förvånad över hur lite intresse övriga SkyTeam visar för SAS hemmamarknad, medan Star Alliance är "still going strong". Det tar för det mesta ett tag att få till nya flyglinjer, men i nuläget vet vi nog alla linjer som kommer att startas till våren 2026, ungefär två år efter SAS meddelade officiellt när de skulle gå med i SkyTeam (och 2,5 år efter alliansbytet tillkännagavs i princip). SAS själv har öppnat linjer från CPH till SkyTeam-hubbarna MAD, OTP, ATL och ICN, och startade upp OSL-JFK (samtidigt som OSL-EWR bantades från A330 till A321LR, så ingen widebody kvar i Oslo). De linjer som startats/är på väg att startas av andra bolag är SGN-CPH (3/w) med Vietnam (så väldigt dyrt att boka via Eurobonus), PVG-CPH (4/w) med China Eastern (så ej bokningsbart alls via Eurobonus) och en säsongsrutt MSP-CPH med Delta. Alla andra rutter av SkyTeam-bolag eller till SkyTeam-hubbar (ARN-JFK, GOT-AMS, LPI-AMS, OSL-CDG...) är sådana som fanns redan innan AF/KLM köpte in sig. Inte en enda ny linje från ARN eller OSL (utöver SAS OSL-JFK) till någon SkyTeam-hub, och inte heller från GOT, BGO o.s.v. Jag hoppas jag inte missat någon linje?
 
maswan skrev:att X2 är helt diskvalificerande för att ens tänka på samtidigt som ett sjusiffrigt belopp poäng bara växer utan att ha något att spendera det på...Klicka för att utvidga...
För att förtydliga, för min del åtminstone är inte X2 en dealbreaker - som det är nu är jag villig att betala det. Problemet är att inte ens med X2 och Vietnam mfl finns det ett rimligt utbud…



Anledningen jag hoppas X2 försvinner är snarare principiellt, att det gör programmet som helhet sämre, att det är ett symptom på någon inbalans, något sjukt när samma resa i samma klass kan kosta det dubbla beroende på partnerbolag, utan att det avspeglas på något vis i vad man får.



Men en dealbreaker är det inte. Om olika prislistor för varje ben med varje bolag skulle vara lösningen på tillgängligheten, så fine…
 
Jane Insane skrev:Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup.Klicka för att utvidga...


Jag håller förvisso med men jag är mer och mer osäker på om SAS verkligen är mer lokala än andra bolag. Stockholm är mer och mer en mini-hub(focus city) snarare än en riktig hub och oftare och oftare kan inte kabinbesättningarna prata det lokala språket. Ska jag ut i världen måste jag byta och varför ska jag då begränsa mig till Köpenhamn?



Världen går vidare och det gör jag också.




Jane Insane skrev:Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.Klicka för att utvidga...


Jag har under många år haft en rimlig balans mellan intjänande och uttag av poäng vilket gjort att det mesta fallit på plats. Jag har aldrig kunnat flyga iväg någonstans på extremt kort framförhållning och har heller aldrig varit förtjust i att åka till Mexiko City bara för att det är det som är tillgängligt. Eller för den delen flyga Euruwings till krigszoner för att nå guldkortet.



Jag upplever, som flera andra, att jag inte längre har möjlighet att använda poängen på ett vettigt sätt. Det har fått mig, sen en tid tillbaka, att backa undan lite från SAS och Eurobonus. Mitt resmönster är sånt att jag når FBP så varför dubbeldippa när jag flyger mest med dem?



Jag har oavsett vad inte spenderat speciellt mycket extrapengar på att nå guldkorten men håller med om att utvecklingen inte direkt ökat min lust att göra det.



Allas förutsättningar är olika men jag har konstaterat att med mitt resmönster är jag inte övertygad om att Eurobonus är rätt för mig. Jag kanske får ångra mig, vad vet jag? För den som reser mest i Norden är SAS fortsatt givet och för de som sällan reser men försöker tjäna ihop till bonusresor med hjälp av Eurobonuspoäng är förstås den nuvarande utbudssituationen ett problem.



Men men, SAS lever. Ska vi vara ärliga fanns det inte så många andra alternativ så här är vi.
 
För min egen del övergav jag SAS som huvudsakligt bolag redan under pandemin då jag blev trött på usel service och anslutningar. På något sätt har jag lyckats hålla kvar diamantkortet men när jag nu dessutom bytt jobb och land så kommer jag falla ner till mitt LTG.



Jag känner inte heller att jag har en häst i loppet så det är kul för SAS att de bestämt sig för att vara ett premiumflygbolag istället för Ryanair i finkostym. Om det fungerar hyser jag vissa tvivel om, framförallt för att man inte har någon vidare service minded personal och att ha business på shorthaul kommer kräva större arbetsinsats och ja, helt ärligt så kommer det rimma dåligt med personalens förhoppningar. Det säger en del att personalen klagar på att öppna flaskor etc.



Men något annat som talar till SAS fördel är att man gett upp sin strategi med tre likvärdiga baser och satsar på en, och dessutom satsar på en där man kan ta mer betalt. Det är toppen och leder till mer långsiktighet. Förstår att det svider i vissa Stockholmshjärtan och Oslohjärtan och det är såklart ett bittert piller att svälja att det inte går att driva året runt long haul trafik från ARN av tusen olika anledningar.



Jag har inte haft möjlighet att boka bonusresor åt mig själv utan bokar åt andra som är nöjda med ekonomi och då har det funnits gott om det. Men är ganska övertygad om att bristen på bonusplatser har att göra med att det är dyrt för SAS och att en övergång till dynamiska priser kommer där nuvarande priser kommer vara de lägsta priserna och priset de flesta kommer betala hamnar runt de x2 priserna som finns nu. Min teori är att man helt enkelt avvaktar till man vet hur man ska förhålla sig till Flying Blue och de nya majoritetsägarna.



Sen tycker jag det är surt det ska behövas separata abonnemang etc för att hitta bonusplatser. Och många har de abonnemangen så det är inte konstigt att de få platser som finns försvinner snabbt.



Sammanfattningsvis - same shit different name på det stora hela.
 
Kul: kommer att servera champagne i business intra europa (?)...plus cavan är ok men champagne är champagne, SAS överlevt, inför business inom europa, satsar på Kastrup (bor i Lund...), etc



Tråkigt: lämnat Star Alliance...kommer att sakna award Lufthansa F
 
Sebbef83 skrev:Kul: kommer att servera champagne i business intra europa (?)...plus cavan är ok men champagne är champagne, SAS överlevt, inför business inom europa, satsar på Kastrup (bor i Lund...), etcTråkigt: lämnat Star Alliance...kommer att sakna award Lufthansa FKlicka för att utvidga...
Ja, det kommer att vara samma typ som på longhaul, Charles Heidsieck - det är riktigt bra!
 
Jag måste säga det nog blivit bättre.



Lyckats ta mig till USA flera ggr (Virgin - trevligt). Costa Rica med KLM (4 pers!). Bokat indien med KLM (4 pers!) (vidare betalt till maldiverna) med Virgin. Cancun med Virgin (4 pers!). Så tack vare KLM och Virgin har jag fått ofantligt värde för en familj på fyra personer med 2-4-1 och vouchers. Allt med familjen har varit skollov. USA resorna har varit ensam / med partner.



Det går hitta bra resor dvs. Varken svårare eller lättare än innan. Förut var vi väldigt begränsade till turkish till typ Cancun för 4 pers... Mauritius och Tanzania med iof. Mycket turkish iaf.



AIR france har ju också gjort många riktigt fina släpp. Dock inte passat oss. Virgin är ofta vidöppet till USA.



Jag gillar dessutom möjligheten att tjäna in poäng med KLM. Hade ingen nytta av SA*-bolagen.



Tappat Turkish-loungen i istanbul. Men LHR-loungen upperclass är way better. Delta-loungerna i USA är riktigt bra de med.

Bor geografiskt i sverige så vi har LPI/ARN/CPH/Oslo alla inom 5h bil. Det underlättar rejält. Har inte heller så mycket emot köra bil så det gör att feeders sällan är problematiskt.



Med det sagt. NÖJD med bytet. SUpporten är dock under all kritik och jag får hela tiden dem guida. Vilket ofta förvisso är till min fördel...Otroligt värdefullt vara diamond och alltid komma fram på en minut när man hamnar hos fel agent.



Oroad över eventuell sammanslagning med flying blue och deflation. Samtidigt dumt o slakta Eurobonus så inte så orolig.
 
Det är ganska mycket negativitet i tråden. Som jag uppfattar det så är det mest kopplat till awardbiljetter.



Efter att barnen flugit ut så har det behovet avtagit lite grann. När jag nu bara behöver 1-2 biljetter istället för 4-6 så går det ganska bra att köpa de biljetter som jag vill ha.



Nu för tiden använder jag mest poängen för att köpa Fly Premium biljetter inrikes eller i Europa. Där tycker jag inte att det råder några tillgänglighetsproblem i alla fall.



Poängjagandet har ju aldrig varit min hobby utan snarare en möjlighet att genom tjänsteresorna kunna skapa lite guldkant för mig och familjen.

Jag tror kanske att det spelar viss roll för hur vi upplever förändringarna.



Det viktigaste för mig har varit att SAS överlever, och så ser det ju ut att bli. Det näst viktigast för mig är att Lifetime gold finns kvar och hedras även ifall Eurobonus slås ihop med Flying Blue. Det får vi ju se hur det blir med det, men jag väljer att vara optimist till dess att jag har klara besked om hur det kommer att bli. Min förhoppning är ju att senare i livet som pensionär med lägre inkomst ändå ska kunna flyga med viss bekvämlighet.



Business i Europa, ev. fler tredjepartslounger och det utökade samarbetet med Singapore Airlines är ju bara positiva förbättringar. Likaså att hela SAS verkar utstråla viss optimism, kanske t o m ett större självförtroende.



Att fokusera på en hub är nog något som SAS skulle gjort mycket tidigare. Som boendes i Malmö så är jag så klart glad att man valde Kastrup.



Allt annat tycker jag är mer eller mindre samma som förut.
 
Faktum är att tillgängligheten på awards i kombination med dubbla poäng för vissa bolag gör hela systemet till rent bedrägligt.

Vad är alliansen till om man inte kan nyttja dom andra bolagen just till det man utlovar?

Varför ens ha ett Eurobonussystem när det man lovar att man kan använda sina poäng till i realiteten inte går att uppnå?

Går naturligtvis att lägga ner otaliga timmar på att jaga och skaffa abonnemang som ger alert när något dyker upp. Men det hade ju varit ärligare att säga att det in princip är omöjligt att nyttja poängen så som man marknadsför systemet med. Försök boka en tor med SAS i business på hemsidan, den som inte är invigd i genvägar och workarounds!

Allt detta var knepigt i Star Alliance men har blivit katastrofalt mycket sämre med Sky Team. I princip är ju enda alternativen idag till Asien med Vietnam till dubbla kostnaden. Sen är ju SAS usla som det är med egen tillgänglighet. Trots högsta Fly Premium nivå har jag inte hittat något för mig på tre år.

Jag ska inte beskylla Sky Team samarbetet för alla försvunna direktlinjer från ARN men för oss i Stockholm är det lika intressant att byta flyg i CPH som var som helst i Europa. Förändringar i kreditkort har inte heller med alliansbytet att göra. För regionalflyget är ju borttagandet av Bromma en katastrof. Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team.

Ombokningsavgifternas chockhöjning retar mig nåt fruktansvärt. Om det är alliansfråga eller inte vet jag inte? Men eftersom ombokning är enda sättet att få till en vettig resa så är detta en svår försämring i mitt tycke.

Borttagande av 24 timmars öppet köp var också riktigt dåligt.

Det är väl mina spontana reaktioner efter det senaste året med SAS. Man är onekligen orolig för vad som ska hända när AF/KLM ska öka sitt ägande. Dödsstöten för mig och många andra?

I sammanhanget måste jag också säga att jag förvånas över att ingen, framför allt Lufthansa, inte gjort mer för att knipa det tomrum SAS lämnat efter sig på ARN. LH inledde bra med statusmatch men sen hände noll och intet. Märkligt!



Sen slutar man inte förvånas över att det fortfarande finns sån okunskap i detta forum att man tror att konkurs hade varit slutet för SAS.
 
1ClassJocke skrev:Varför ens ha ett Eurobonussystem när det man lovar att man kan använda sina poäng till i realiteten inte går att uppnå?Klicka för att utvidga...
Det går men är svårt, men man ska komma ihåg att boka Awards inte är allt poäng kan användas till, största mängden eurobonus medlemmar nyttjar det inte för awards utan helt andra saker, tex uppgradering.




1ClassJocke skrev:Går naturligtvis att lägga ner otaliga timmar på att jaga och skaffa abonnemang som ger alert när något dyker upp. Men det hade ju varit ärligare att säga att det in princip är omöjligt att nyttja poängen så som man marknadsför systemet med. Försök boka en tor med SAS i business på hemsidan, den som inte är invigd i genvägar och workarounds!Klicka för att utvidga...
De marknadsför ju flera sätt att nyttja poäng, och nog för att tillgängligheten är lägre nu är den inte obefintlig. Men ingen lär tycka att denna förändring blivit bättre.




1ClassJocke skrev:Sen är ju SAS usla som det är med egen tillgänglighet. Trots högsta Fly Premium nivå har jag inte hittat något för mig på tre år.Klicka för att utvidga...
Det har nog snarare med dina krav att göra, SAS släpper lika mycket awards nu som innan men väldigt många fler har poängen och det skriks ju ut i diverse Facebook grupper och nyhetsbrev så fort en plats dyker upp. Jag har sen FlyPremium infördes kunnat boka 2-6 business awards per år. För egen del bokade jag NY i vintras och NY/Atlanta i somras, och båda bokades någon månad innan.




1ClassJocke skrev:För regionalflyget är ju borttagandet av Bromma en katastrof. Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team.Klicka för att utvidga...
När flög SAS regionalt från Bromma senast? Känns rätt irrelevant för denna tråd väl?




1ClassJocke skrev:Ombokningsavgifternas chockhöjning retar mig nåt fruktansvärt. Om det är alliansfråga eller inte vet jag inte? Men eftersom ombokning är enda sättet att få till en vettig resa så är detta en svår försämring i mitt tycke.Klicka för att utvidga...
Det är ju pga "missbruket" som varit att boka awards och sen inte åka och avboka en dag innan. SAS nämnde ju att 60-70% av platserna avbokaded sent. Att det började kosta kom redan under Star Alliance tiden, men 250 kronor var tydligen inte avskräckande nog för en full flex biljett i Business. Denna ändring är helt driven av beteende från användare av Eurobonus.




1ClassJocke skrev:Borttagande av 24 timmars öppet köp var också riktigt dåligt.Klicka för att utvidga...
Ja det suger, men finns kvar för awards.

Svårt att se hur sas tjänar på detta mer än att folk blir sura när de bokat fel. Känns som att fokusera på helt fel saker och konkurrenterna kan nu spela på detta.
 
palmen skrev:Det är ju pga "missbruket" som varit att boka awards och sen inte åka och avboka en dag innan. SAS nämnde ju att 60-70% av platserna avbokaded sent. Att det började kosta kom redan under Star Alliance tiden, men 250 kronor var tydligen inte avskräckande nog för en full flex biljett i Business. Denna ändring är helt driven av beteende från användare av Eurobonus.Klicka för att utvidga...
Just den här biten är dock klurig, för att öht kunna boka en award ben för ben, måste du boka huvudsträckan först och betala ombokningsavgift för att kunna lägga till feeders. Finns ingen väg runt detta i nuläget och den avgiften kunde SAS bjussa på.
 
Back
Top