palmen
Moderator
Nu är det lite drygt 1 år sedan SAS lämnade Star Alliance och gick med i Sky Team, annonseringen gjordes väl ca ett halvår tidigare om jag kommer ihåg allt rätt.
Det nämndes att en integration i Sky Team skulle ta omkring 18 månader och där är vi nu från när alliansbytet annonserades. Vad har då hänt? Är allt på plats ännu?
Man kan ju konstatera att mycket har hänt det senaste året, en del saker till det bättre och andra saker till det sämre.
Kreditkorten
Ingen större förändring då samma erbjudanden fortfarande finns kvar, även om poäng för att betala faktura har fått sig en försämring.
Man kan alltid hävda att det är sämre värde på korten för att man har svårt att boka resor, men det är inte kreditkortets "fel". Man ska dock komma ihåg att det varit en lavinartad ökning av folk med kreditkort och lite kunskap om Eurobonus de senaste åren vilket självklart påverkar.
Award tillgänglighet
Många gillar att dra väldigt förhastade slutsatser och påstår att SAS släpper färre biljetter nu än tidigare, vilket mig veterligen inte stämmer. Det är däremot ett glapp just nu från mitten på maj och framåt för longhaul biljetter som awards, men min gissning är att de kommer att släppas som en klump senare, eller så får vi för första gången ett hål i tillgängligheten på några månader, frågan är ju bara vad som händer efter det.
Tillgängligheten med partners är dock berg och dalbana, ibland är det helt öppna spjäll, för att sedan vara helt snustorrt under längre tid. Det har absolut inte blivit lättare att boka biljetter (framförallt inte om man är fler som vill åka business). Det har dock öppnat upp helt andra marknader än tidigare, vi är många som kunnat åka till Karibien dirket från Europa med poäng, den möjligheten fanns inte innan. Virgin har fram tills för någon vecka sedan haft väldigt god tillgänglighet från UK till USA, där man även kunnat koppla på Delta Domestic First inrikes, vilket i stort sätt aldrig gick senaste åren med United.
Vissa bolag kostar fortfarande 2X vilket självklart påverkar alla som vill kunna resa framförallt till Asien. Men man ser ändå relativt många bokningar här på forumet där man väljer att ta kostnaden på 2X med Vietnam Airlines. Förhoppningsvis är detta något som försvinner framöver, men man kan ju tycka att ett "bättre avtal" skulle kunna vara på plats nu.
Kampanjer
Kampanjer på flyg fortsätter att komma och det har varit riktigt bra priser på en del Business biljetter. Förra julen kom också en av de bästa kampanjer någonsin när det gäller intjäning av nivåpoäng då alla flyg gav 2X på den fronten och det gick att dra in stora summor poäng på resor i Plus och Business.
Sen har vi ju även 1 miljon poäng kampanjen för att flyga 15 olika bolag, alla har väl fått sina poäng nu efter mycket om och men, men det tog lång tid för vissa att få allt registrerat, sällan skådad bra PR kampanj från SAS sida som gav eko över hela flygvärlden.
Eurobonus
Inget har direkt ändrats, det är fortfarande relativt enkelt att tjäna in poäng, och ingen större skillnad i intjäning, en del har blivit bättre och andra sämre inom alliansen. Eurobonus är fortfarande bästa programmet för 99% av alla svenskar med tanke på kreditkorten och möjlighet att tjäna poäng på andra sätt än att flyga.
Business i Europa
Detta är helt klart en förbättring (på pappret), återstår att se hur SAS kommer att leverera här. Men vi kan nog vara rätt säkra på att man inte kommer att rea ut dessa platser ombord, om man tror att det kommer gå att hitta billiga business inom Europa så kommer man högst troligt att bli besviken. Men att nyttja poäng och framförallt med FlyPremium så kommer detta nog bli helt ok redemptions framöver.
SAS har åtminstone satt ribban högt, men kommer de att kunna leverera?
Lounger
Här har det trots allt blivit bättre, det har tillkommit samarbeten på outstations med en hel del lounger (framförallt Lufthansa), och de lounger som KLM och AF erbjuder i Europa är mindt lika bra om inte bättre än de som erbjöds inom SkyTeam. Det ryktas även om att det ska tillkomma fler lounger i samband med att det blir business i Europa, får väl se vad det slutar i. SAS egna lounger har framförallt på Arlanda fått ett ordentlgit uppryck, och i Köpenhamn så ska det ju byggas en ny flagship lounge, gissar att man sneglar lite på hur AF/KLM har det med lounger på hemmabasen.
Scandic samarbetet
Efter att Strawberry helt slaktat sitt program så var vi nog många som tackade och tog emot att Scandic och SAS börjar samarbeta väldigt nära varandra. Det händer en hel del här som är positivt även om det inte har någon direkt koppling till Sky Team övergången.
SLUTSATS
Det enda som blivit markant sämre är tillgängligheten på Partner Awards, samt att det inte verkar finnas någon röd tråd i när biljtter släpps och blir tillgängliga, allt verkar komma och gå i omgångar. Jag har dock själv inte haft några problem med att boka, är man flexibel och inte fast bunden till en specifik destination så går det fortfarande hitta biljetter.
Utöver det så ser jag presonligen inte några större nackdelar med övergången. SAS får chansen att bli en större spelare på marknaden och även vara med i Joint Venture vilket kommer att stärka SAS i det långa loppet. Att allt fokus blir i Köpenhamn framöver är ändå logiskt, oavsett vad vi i Oslo och Stockholm tycker om det.
Vad tycker ni andra, om man backar en meter, tar ett extra djupt andetag och reflekterar över hur det faktiskt har blivit?
Det nämndes att en integration i Sky Team skulle ta omkring 18 månader och där är vi nu från när alliansbytet annonserades. Vad har då hänt? Är allt på plats ännu?
Man kan ju konstatera att mycket har hänt det senaste året, en del saker till det bättre och andra saker till det sämre.
Kreditkorten
Ingen större förändring då samma erbjudanden fortfarande finns kvar, även om poäng för att betala faktura har fått sig en försämring.
Man kan alltid hävda att det är sämre värde på korten för att man har svårt att boka resor, men det är inte kreditkortets "fel". Man ska dock komma ihåg att det varit en lavinartad ökning av folk med kreditkort och lite kunskap om Eurobonus de senaste åren vilket självklart påverkar.
Award tillgänglighet
Många gillar att dra väldigt förhastade slutsatser och påstår att SAS släpper färre biljetter nu än tidigare, vilket mig veterligen inte stämmer. Det är däremot ett glapp just nu från mitten på maj och framåt för longhaul biljetter som awards, men min gissning är att de kommer att släppas som en klump senare, eller så får vi för första gången ett hål i tillgängligheten på några månader, frågan är ju bara vad som händer efter det.
Tillgängligheten med partners är dock berg och dalbana, ibland är det helt öppna spjäll, för att sedan vara helt snustorrt under längre tid. Det har absolut inte blivit lättare att boka biljetter (framförallt inte om man är fler som vill åka business). Det har dock öppnat upp helt andra marknader än tidigare, vi är många som kunnat åka till Karibien dirket från Europa med poäng, den möjligheten fanns inte innan. Virgin har fram tills för någon vecka sedan haft väldigt god tillgänglighet från UK till USA, där man även kunnat koppla på Delta Domestic First inrikes, vilket i stort sätt aldrig gick senaste åren med United.
Vissa bolag kostar fortfarande 2X vilket självklart påverkar alla som vill kunna resa framförallt till Asien. Men man ser ändå relativt många bokningar här på forumet där man väljer att ta kostnaden på 2X med Vietnam Airlines. Förhoppningsvis är detta något som försvinner framöver, men man kan ju tycka att ett "bättre avtal" skulle kunna vara på plats nu.
Kampanjer
Kampanjer på flyg fortsätter att komma och det har varit riktigt bra priser på en del Business biljetter. Förra julen kom också en av de bästa kampanjer någonsin när det gäller intjäning av nivåpoäng då alla flyg gav 2X på den fronten och det gick att dra in stora summor poäng på resor i Plus och Business.
Sen har vi ju även 1 miljon poäng kampanjen för att flyga 15 olika bolag, alla har väl fått sina poäng nu efter mycket om och men, men det tog lång tid för vissa att få allt registrerat, sällan skådad bra PR kampanj från SAS sida som gav eko över hela flygvärlden.
Eurobonus
Inget har direkt ändrats, det är fortfarande relativt enkelt att tjäna in poäng, och ingen större skillnad i intjäning, en del har blivit bättre och andra sämre inom alliansen. Eurobonus är fortfarande bästa programmet för 99% av alla svenskar med tanke på kreditkorten och möjlighet att tjäna poäng på andra sätt än att flyga.
Business i Europa
Detta är helt klart en förbättring (på pappret), återstår att se hur SAS kommer att leverera här. Men vi kan nog vara rätt säkra på att man inte kommer att rea ut dessa platser ombord, om man tror att det kommer gå att hitta billiga business inom Europa så kommer man högst troligt att bli besviken. Men att nyttja poäng och framförallt med FlyPremium så kommer detta nog bli helt ok redemptions framöver.
SAS har åtminstone satt ribban högt, men kommer de att kunna leverera?
Lounger
Här har det trots allt blivit bättre, det har tillkommit samarbeten på outstations med en hel del lounger (framförallt Lufthansa), och de lounger som KLM och AF erbjuder i Europa är mindt lika bra om inte bättre än de som erbjöds inom SkyTeam. Det ryktas även om att det ska tillkomma fler lounger i samband med att det blir business i Europa, får väl se vad det slutar i. SAS egna lounger har framförallt på Arlanda fått ett ordentlgit uppryck, och i Köpenhamn så ska det ju byggas en ny flagship lounge, gissar att man sneglar lite på hur AF/KLM har det med lounger på hemmabasen.
Scandic samarbetet
Efter att Strawberry helt slaktat sitt program så var vi nog många som tackade och tog emot att Scandic och SAS börjar samarbeta väldigt nära varandra. Det händer en hel del här som är positivt även om det inte har någon direkt koppling till Sky Team övergången.
SLUTSATS
Det enda som blivit markant sämre är tillgängligheten på Partner Awards, samt att det inte verkar finnas någon röd tråd i när biljtter släpps och blir tillgängliga, allt verkar komma och gå i omgångar. Jag har dock själv inte haft några problem med att boka, är man flexibel och inte fast bunden till en specifik destination så går det fortfarande hitta biljetter.
Utöver det så ser jag presonligen inte några större nackdelar med övergången. SAS får chansen att bli en större spelare på marknaden och även vara med i Joint Venture vilket kommer att stärka SAS i det långa loppet. Att allt fokus blir i Köpenhamn framöver är ändå logiskt, oavsett vad vi i Oslo och Stockholm tycker om det.
Vad tycker ni andra, om man backar en meter, tar ett extra djupt andetag och reflekterar över hur det faktiskt har blivit?
Last edited: