Senaste nytt

Tanka upp hyrbilenbilen vid återlämning

Jaha, tråkigt om det är så. Tänkte inte ens den tanken. Men i så fall är det Avis fel som inte har en bra sätt att mäta bränsle. Som kunde ska man ju inte behöva betala för en tidigare kunds bränsle.

Hur kan det bli Avis fel, det är ju du som inte följt vilkoren. Om de mäter bränslet bör du väl få betala extra för det. I avtalet står det ju tydligt att man ska återlämna bilen fulltankad.

upload_2018-1-8_15-44-6.png

Är såklart upp till Avis/dig hur det görs. Men du bör ju bli debbiterad för det om den inte är återlämnad med fulltank.

Visa bifogad bild 71147

Är såklart upp till Avis/dig hur det görs. Men du bör ju bli debbiterad för det om den inte är återlämnad med fulltank.

och hyr du i Sverige ser det ut såhär

Bränsleavgifter

Bör jag återlämna bilen med full tank?
Ja. Bilen tillhandahålls normalt med full tank. Du måste återlämna det med samma mängd bränsle som det hade när du hämtade det – normalt full tank – så som visas på den fabriksinstallerade bränslemätaren. Vi rekommenderar att du tankar så nära uthyrningsstationen (där bilen återlämnas) som möjligt på återlämningsdagen och att du behåller kvittot så att du kan visa det för oss. Om du inte återlämnar bilen med full tank och inte kan uppvisa ett kvitto för bränslet kommer vi att debitera dig.

Tankningsalternativ

Jag planerar att köra längre än 16 mil och jag vill inte behöva oroa mig. Har ni ett bränslealternativ som passar mig?

Ja, med Full tank betalar du för en full tank bränsle, baserat på tillverkarens angivna bränslekapacitet för din bil – plus våra kostnader för att tanka bilen åt dig. Du kan du återlämna bilen med den mängd som finns kvar i tanken (även om den är nästan helt tom), så länge det räcker för att motorn ska vara igång.

Hur kan jag beräkna kostnaden för Full tank?

Beroende på var du hyr bilen kommer vi att debitera det genomsnittliga bränslepris som gäller vid början av din hyresperiod – så som anges i EU:s bränsleindex på Weekly Oil Bulletin - European Commission. Du får dock ingen återbetalning för bränsle som du inte använder om du inte återlämnar bilen med full tank. I så fall återbetalar vi kostnaden för Full tank.
Kan jag köpa Full tank när som helst?

Nej, om du vill dra nytta av alternativet Full tank måste du be om det under bokningen eller när du hämtar ut bilen.

Jag planerar att köra mindre än 16 mil. Måste jag ändå fylla tanken?

Ja, eftersom bränslemätaren ofta visar på ”full” även om du har kört en sträcka. Därför ber vi dig att tanka fullt nära uthyrningsstationen (där bilen återlämnas) och visa oss kvittot.

Vad kan jag välja om jag inte återlämnar bilen med full tank och inte har köpt Full tank?

Betala vid återlämning kommer att gälla om du har kört längre än 16 mil och:

• • Inte köper Full tank
    • Inte återlämnar bilen med full tank

Hur kan jag beräkna kostnaden för Betala vid återlämning?
Vi debiterar det genomsnittliga bränslepris som gäller i Sverige vid slutet av din hyresperiod – så som anges i EU:s bränsleindex på Weekly Oil Bulletin - European Commission. Priset per liter anges i ditt hyresavtal och det tillkommer dessutom en handläggningsavgift på 30 %. Denna avgift täcker våra kostnader för att köra till den närmaste bensinstationen med kort varsel och risken för att försena nästa kunds hyrbil.

Stationsspecifika villkor

Hur som helst hamnar kostnaden på näste person som hyr. Jag tycker att det är otroligt tröttsamt att behöva betala för andras lättja.

Det står i villkoren att deras policy är att bilar alltid lämnas ut med full tank. Om detta inte stämmer är det såklart Avis som står för lättjan, inte föregående person som hyrde bilen. Speciellt inte när de har en tjänst där man kan lämna tillbaka bilen otankad och få betala för det.

Fullständigt orimligt att beskylla den som tidigare hyrt bilen.

Det står i villkoren att deras policy är att bilar alltid lämnas ut med full tank. Om detta inte stämmer är det såklart Avis som står för lättjan, inte föregående person som hyrde bilen. Speciellt inte när de har en tjänst där man kan lämna tillbaka bilen otankad och få betala för det.

Oavsett vem som står för lättjan är jag lika ointresserad av att betala för den.

Ja, jag måste hålla med här.
Om man har ett alternativ där man som kund kan lämna tillbaka bilen och Avis tankar åt en (till ett överpris dessutom). Då måste man väl kunna utnyttja det alternativet oavsett om man kört 2 eller 50 mil, utan att behöva känna att man blåser nästa kund?
Som kund har man ju godkänt att de debiterar en, upp till full tank.

Är det någon som blåser någon i det här fallet är det ju Avis som utlovar full tank utan att det är full tank om man ska hårddra det.

Men i praktiken är det helt enkelt så att det inte handlar om noggrannhet på decilitern här. Om mätaren visar full tank, så är det full tank. Oavsett om det går i en eller två liter till.

Toppen