Senaste nytt

Tallin över en natt, funkar det?

Johanna

Medlem
Mitt i mitt bokande av lite MR så fick jag till en fin rutt med övernattning i Tallin med då även en natt på Hilton (2 flugor i en smäll). Fick tota black out att det är restriktioner. Det är inte helt tydligt vad som gäller med karantän.
Funkar det att spendera en natt där och ändå följa restriktionerna. Eller får jag bita i det sura äpplet och boka om (boka av/boka nytt)?
 

stopover

Medlem
Mitt i mitt bokande av lite MR så fick jag till en fin rutt med övernattning i Tallin med då även en natt på Hilton (2 flugor i en smäll). Fick tota black out att det är restriktioner. Det är inte helt tydligt vad som gäller med karantän.
Funkar det att spendera en natt där och ändå följa restriktionerna. Eller får jag bita i det sura äpplet och boka om (boka av/boka nytt)?

Information on countries and restriction on freedom of movement requirements for passengers | Ministry of Foreign Affairs
 

Hachans

Medlem
jag vet och det är det med avrådan samt 10 dagars karantän som gör att jag landar i avbokning. När jag läste först när jag bokade så läste jag det som det är i typ Spanien. Där hade det funkat.

såvida du inte faller under undantagen (vaccinerad/dokumenterat tillfrisknad) så är det obligatorisk karantän som gäller.
 

Johanna

Medlem
såvida du inte faller under undantagen (vaccinerad/dokumenterat tillfrisknad) så är det obligatorisk karantän som gäller.
Det kommer jag göra när det är dags att åka men jag läser det som att man ska ha varit vaccinerad i 6 månader och det kommer jag inte hinna med
 

bachelor

Medlem
Här läser du lättare på svenska Re-open EU

Summerat, du ska kunna bevisa att du antingen har vaccin eller genomgången Covid som är max 6 mån bak i tiden.
 

SK989

Medlem
Man ska inte glömma bort ett viktigt undantag från karantän som Estland tillämpar: Om man kommer från ett EU eller Schengen-land vars smittspridning understiger 150 per 100 000 invånare de senaste 14 dagarna så behöver man inte sitta i karantän, punkt. D.v.s. man behöver inte vara vaccinerad, ha genomgången covid-19 sen tidigare eller tillhöra något av undantagskategorierna som vissa yrken i transportsektorn etc. Men behöver inte heller ha något särskilt skäl för sin vistelse i Estland, utan det räcker med att man antingen är medborgare eller bosatt i ett EU- eller Schengenland och reser till Estland från ett av dessa länder och inte varit i ett rödmarkerat land under de senaste två veckorna.

Varje vecka, på fredagar, publicerar Estlands UD en lista över vilka EU- och Schengenländer som är undantagna karantänskravet för kommande vecka. Den nu aktuella listan finns här: Information on countries and restriction on freedom of movement requirements for passengers | Ministry of Foreign Affairs

Estlands inreseregler inom EU/Schengen kan sammanfattas så här:

Kommer man från ett land i svart på listan (t.ex. Norge, Finland eller Storbritannien) är man undantagen karantän under innevarande vecka utan att ytterligare krav ställs.

Kommer man från ett rött land på listan (t.ex. Sverige eller Danmark) ska man sitta i karantän, om man inte har har genomgått covid-19 (och tillfrisknat) de senaste sex månaderna eller är fullt vaccinerad sedan högst sex månader.
 
Last edited:

ekf

Medlem
jaha!
jag får andra sprutan 8/6 och åker 12/6. Innebär det att jag kan komma in?
Grejen är bara att kunna bevisa det. Behöver jag då också PCR-test?
Det är nog tveksamt om du kommer att komma in redan 12/6, dels då du måste ha fullföljt vaccinationsprogrammet (har man det vid spruta 2 eller spruta 2 + x veckor?), dels då det bevis du behöver ("gröna intyget") troligtvis inte kommer att vara driftsatt då.
 
Toppen