Senaste nytt

Tajt anslutning mellan två olika resor

bachelor

Medlem
Har en bokad tjänsteresa som är lite för tajt inpå en bokad semesterresa och har några frågor kring detta.


Landar fredag med Lufthansa 11:05 Landvetter och har ca 30 min hem + 30 tillbaka till Landvetter och ska på ny flight med SAS 15:30 med familjen.

Resan med familjen går dock bara till Köpenhamn under fredagen där vi sen ska flyga vidare på lördagen, men det är bokat på samma biljett. Går det att i sista sekund avboka det segmentet för att i så fall ta bilen ner till Köpenhamn eller måste man i så fall avboka hela biljetten?
 

Hachans

Medlem
Du får titta på vad dina biljettvillkor säger. Om det är en award går det inte då det är närmare än 24 timmar inpå. Köpt flexbiljett, ja, men räkna med att priset kommer räknas om.

Modigt av dig att boka så! Du kan ju åtminstone styra upp så familjen möter dig på Landvetter? Om du blir sen kommer familjen iväg iaf. :)
 

bachelor

Medlem
Du får titta på vad dina biljettvillkor säger. Om det är en award går det inte då det är närmare än 24 timmar inpå. Köpt flexbiljett, ja, men räkna med att priset kommer räknas om.

Modigt av dig att boka så! Du kan ju åtminstone styra upp så familjen möter dig på Landvetter? Om du blir sen kommer familjen iväg iaf. :)
Ok, är en award så då kan jag stryka den iden. Ja såklart kan jag sätta familjen i taxi men tror inte de är sugna på en 10-dagars utan mig. Får nog tänka om vad gäller tjänsteresan istället. Kanske får vaska returresan som är bokad och boka ny enkel resa hem tidigare...
 

bachelor

Medlem
Behöver du åka hem emellan då?
Tänker om det blir tajt kan väl en plan B vara att stanna kvar på GOT och så får familjen packa lite nya kläder?
Nej behöver inte åka hem annat än för att bli av med jobbväskor. Men var mer ifall man blir riktigt ordentligt försenad, typ strejk, snöfall, tekniskt problem med planet eller annat krångel sent inpå. Hade vart skönt att veta att det fanns en sista utväg för det oväntade.
 

henke12

Medlem
Nej behöver inte åka hem annat än för att bli av med jobbväskor. Men var mer ifall man blir riktigt ordentligt försenad, typ strejk, snöfall, tekniskt problem med planet eller annat krångel sent inpå. Hade vart skönt att veta att det fanns en sista utväg för det oväntade.
För såna händelser finns hemförsäkringen :)
 

henke12

Medlem
Hemförsäkringen ställer krav på att man ska ha planerat med tillräcklig marginal ofta när det gäller anslutande resor med kollektivtrafik. Här ser det ut att vara tajt även om allt går vägen. :)
4,5 timme är väl inte tajt?

Lufthansa-ankomst eller västtrafik-ankomst till GOT finner jag oviktigt :)
 

bachelor

Medlem
Som ett alternativ funderar jag nu på att boka en enkelresa med Lufthansa för EB poäng som flyger hem redan på torsdag kväll. Min fundering är, kan jag och bör jag meddela Lufthansa om detta? Alltså att jag inte kommer nyttja returflighten på fredag från Munchen? Orginalbiljetten är business saver och alltså inte av eller ombokningsbar.
 

Piffsan

Medlem
Kan inte svara på just din fråga men jag läste någonstans att även avbokningsbiljetter kan man få pengar tillbaka för - för den andel som ska vara skatter? Det kan ha varit via Daily drop, och då kan det gälla amerikanska regler så ta det med en nypa salt men kan vara värt att kolla upp.
 
Toppen