Senaste nytt

Taiwan runt med diverse stopp på vägen

Tack för bra rapport.
Kul att ni var i Hualien och Taroko NP. Har själv varit där och tyckte det var ett skönt avbrott efter massa tid i storstäder. Fantastiskt vackert!

Riktigt grym rapport! :) Kul med rapport från Taiwan, det stället är riktigt trevligt. Framförallt staden Kenting i södra Taiwan är fin och har härliga bad.

Angående pannkakorna, det var inte så att ni fick 7 pannkakor? På teckenspråk (i alla fall det svenska) så är siffran 7 när man håller upp pekfingret och tummen. Siffran 8 är tummen, pekfingret och långfingret. Således kan man räkna till 10 på en hand, ganska fiffigt.

Tack för jättetrevlig reserapport.
Extra kul att någon skriver en reserapport om Taiwan, som är mycket trevligt land.

Vi snacksade lite till middag på Gwangjang market, här fick jag lära mig att om man skall visa antalet två med fingarna, så använder man pekfingret och långfingret. Jag som körde tummen och pekfingret fick 8 mungopannkakor i en kasse när jag beställde "två" :D
Jag skulle gissa att han/hon som sålde pannkakor var kines.
Om det var en korean, borde du ha fått 6 pannkakor. :)

Kinesiskt räknesätt med fingrarna
Chinese number gestures - Wikipedia

Koreanskt räknesätt med fingrarna
https://www.researchgate.net/profil...ge-from-the-viewers-perspective-Note-that.png

Riktigt grym rapport! :) Kul med rapport från Taiwan, det stället är riktigt trevligt. Framförallt staden Kenting i södra Taiwan är fin och har härliga bad.

Angående pannkakorna, det var inte så att ni fick 7 pannkakor? På teckenspråk (i alla fall det svenska) så är siffran 7 när man håller upp pekfingret och tummen. Siffran 8 är tummen, pekfingret och långfingret. Således kan man räkna till 10 på en hand, ganska fiffigt.

Tack för jättetrevlig reserapport.
Extra kul att någon skriver en reserapport om Taiwan, som är mycket trevligt land.

Jag skulle gissa att han/hon som sålde pannkakor var kines.
Om det var en korean, borde du ha fått 6 pannkakor. :)

Kinesiskt räknesätt med fingrarna
Chinese number gestures - Wikipedia

Koreanskt räknesätt med fingrarna
https://www.researchgate.net/profil...ge-from-the-viewers-perspective-Note-that.png

Tack för feedbacken, kul att det uppskattas!

Ska jag vara helt ärlig åt vi två var av pannkakorna, och kastade resten... kan nog stämma att vi fick sex st, eller sju...

Visste inte att det systemet användes även i Sverige, det har jag helt missat. Rätt självklart egentligen att man skall kunna räkna till tio med en hand :)

Toppen