Senaste nytt

Taiwan runt med diverse stopp på vägen

ante888

Medlem
Börjar med att varna för mycket bilder!
Då var det dags för detta års awardresa för att rensa upp på Eurobonuskontot. Efter två ombokningar fick jag till följande rutt med en kompis:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper[/QUOTE]

SAS Plus ARN-FRA
Lufthansa First FRA-ICN
EVA Business ICN-TPE
EVA Business TPE-SIN
Singapore First SIN-CPH
SAS Plus CPH-ARN

Mjukstart med ca 6h i FCT Frankfurt.
IMG_4317.jpg

Alltid lika trevligt i FCT, andra gången jag är här. Första gången hade de tapas-tema, men denna gång hade de "bara" vanliga menyn, så jag testade schnitzeln, den var bra!
IMG_4315.jpg

Hann även gå igenom lite whisky och tyckte Hibikin var bra.

IMG_4321.jpg

Sedan var det dags att åka! Skål!
20180907-0001.jpg

Maten var bra som vanligt! Blev inte så mycket bilder men gott var det. Sov som en prins som vanligt. Supertrevlig besättning, hade en trevlig äldre dam som serverade mig.
Jag frågade tidigt om jag kunde få två huvudrätter, och det gick bra. Hon frågade vilka jag föredrog och efter att jag fått den och ätit upp båda, så refererade hon till mig med "the hungry passenger" resten av resan, vilket var roligt och gjorde det mindre stelt.

Gillar inte när de kallar mig "sir" och mer tid går åt att jag undrar hur jag ska flika in att de ska sluta med det, än att "njuta" av uppvaktningen.

Första anhalten var Seoul där vi bodde vid flygplatsen eftersom vi kom fram runt lunch, och skulle flyga med fakiren till Taipei dagen efter (7:40).

Utsikten från hotellrummet:
IMG_4397.jpg

Kul med ett gratis Maglev-tåg som tar en till flygplatsen.

Lite bilder från vår dag i Seoul:

I de här gränderna blev det en koreansk BBQ. Strax norr om T-banestationen Jongno 3-ga.
20180908-0007.jpg

Intressant koncept med skitmat! Det provade vi inte.
20180909-0023.jpg

Vi snacksade lite till middag på Gwangjang market, här fick jag lära mig att om man skall visa antalet två med fingarna, så använder man pekfingret och långfingret. Jag som körde tummen och pekfingret fick 8 mungopannkakor i en kasse när jag beställde "två" :D

20180908-0019.jpg

Efter några mungopannkakor åkte till mitt favoritdistrikt i Seoul, Hongdae, där vi tog några öl på baren Bali superstore, som ser ut så här. Rekommenderas starkt!
18092017-143.jpg

Efter detta var det dags att sova, och upp med tuppen för att hinna med nästa leg till Taipei.

Vi började i Asianas Business-lounge på Incheon där de började duka upp frukost lagom tills att vi skulle gå, så vi hann inte prova något i matväg.

Väl på planet (en A330 om jag inte minns fel) möttes vi av följande stolar:
IMG_4436.jpg

Inte illa för en tvåtimmarsflygning! Förutom att det inte fanns mycket förvaring så hade jag inte mycket att klaga på.

Frukost (svårt att tacka nej till mousserande, oavsett tid på dygnet...)
:
IMG_4441.jpg
IMG_4443.jpg

Efter två behagliga timmar på planet möttes vi av ett regnigt Taipei:
IMG_4451.jpg

Vi hade i runda slängar två dagar i Taipei innan vi åkte vidare, lite bilder:

Vårt frukostställe:
IMG_4507.jpg

Taipei 101:
20180910-0069.jpg

Taipei 101 på avstånd:
20180910-0071.jpg

Gata i distriktet Daan:
20180910-0076.jpg

Baren "Indulge bistro"
IMG_4499.jpg

Nu var det dags att dra vidare, med snabbtåg till Taiwan näst största stad Kaohsiung, ca 1:30 bort:
IMG_4535.jpg

Kaohsiung i bilder:
IMG_4562.jpg

En tunnelbanestation:
IMG_4570.jpg

20180911-0111.jpg

20180911-0124.jpg

20180912-0160.jpg

Dags att dra vidare igen, nu med mindre modernt tåg norrut längst östkusten, till staden Hualien.

Tågstationen:
IMG_4588.jpg

Här bodde vi i två dagar, åkte vi till en nationalpark med buss, och gick lite i naturen.
20180914-0208.jpg

20180914-0242.jpg

20180914-0261.jpg

Dags att åka tillbaka till Taipei med tåg, och sen vidare till Singapore!

Cool byggnad i Taipei:
20180916-0387.jpg

Väl på Taipeis flygplats var premiumupplevelsen på marken sådär, ingen fast track (vad vi fick höra eller såg) och loungen var sådär.

Loungen (tror den hette "Infinity", EVAs egna). Inget speciellt.
IMG_4722.jpg

Men väl på planet var det andra bullar! 777 och rejäla stolar för vårt 4h-hopp till Singapore!
IMG_4726.jpg

God köttsoppa.
IMG_4733.jpg

Väl framme i Singapore hade vi ca 12h innan hemfärd, så efter att vi lämnat in våra väskor på flygplatsen, disponerades dagen på följande sätt:

Ett försök att knipa en Michelinstjärna gick åt pipan, som synes nedan:
IMG_4735.jpg

Istället fick vi den godaste kycklingen jag ätit, på stället bredvid:
IMG_4740.jpg

Prommis in till stan därifrån, passerade bland annat Haji Street
20180917-0171.jpg

20180917-0173.jpg

Vi var där på måndagen, och dagen innan hade de kört F1, så hela stan var avstängd för bilar osv, och man höll på att riva läktare och scener, så det var ganska lugnt vilket uppskattades.

Vi gick vidare till Maxwell Hawker centre i centrum, alltid kul att spana på folk där.
20180917-0185.jpg

Sedan gick vi till deras nationalgalleri, tog några drinkar på takbaren där (bra utsikt!), och hann med ett stopp i Little india innan vi tog tunnelbanan ut till Changi.

VI kom till Changi med tunnelbanan och hämtade våra väskor nere i källaren, innan vi gick upp till terminalen för att fixa biljetterna.

Vi gick till den vanliga First-disken i terminal 3, och fick ett riktigt dåligt bemötande. När jag frågade om vi hade tillgång till någon fast track eller lounge med våra First-biljetter, ryckte agenten på axlarna och efter att jag frågat en andra gång pekade hon och sa att det finns nånting "därborta". Rätt drygt uppförande, hade förväntat mig lite mer av SQ.

Vi fick ett vanligt boardingkort (redan här inser man att man är skadad hår från forumet, inte det guldiga osv...) där det dock stod i klartext "you are inviten to the Private room". Jag var lite småirriterad av det kassa bemötandet, men det gick över rätt snabbt när vi var på plats i loungen. Väl framme blev vi väldigt bra bemötta, och värdinnan som ledde oss genom business- och senare firstloungen vidare till The private room sa att det var synd att vi använt oss av den vanliga incheckningen, och att hon tyvärr inte kunde fixa ett finare boardingpass till oss. Lite trist, men men.

Tog en dusch och sedan åt vi lite hummer och drack skumpa. Inte helt fel!
20180917-0198.jpg

IMG_4797.jpg
20180917-0206.jpg

Dags för boarding och vi begav oss ut till planet.

Sätet var enormt, och man märkte knappt av sina medpassagerare.
IMG_4798.jpg

Vi fick Lalique-amenity kits och pyjamas, och uppmärksamheten var total, men utan att kännas påträngande. Det var fullsatt i First men det märktes inte av.

På vägen ut och några timmar framåt var det tyvärr så turbulent att de knappt kunde servera mat, hela bordsduken var nersölad av vin och personalen var uppriktigt ledsen över att de inte kunde ge oss den upplevelse som de ville. Gjorde mitt bästa för att de inte skulle ha dåligt samvete men det gick sådär.

Nåväl, till slut lugnade det ner sig och jag lyckades somna tillslut. Jag som är 190 cm lång sov dock sådär, pga att sängen är lite för kort, så jag kunde inte sträcka på mig. Trots att jag sov "diagonalt" fick jag ligga ihopkrupen, vilket inte var optimalt. Tycker således att Lufthansa First är en bättre First-produkt, för mig.

Här kommer bilder på frukosten, som var riktigt bra!
20180918-0215.jpg

20180918-0216.jpg

Väl framme i Köpenhamn hade vi hela dagen på oss då vi landade på morgonen och tog en sen kvällsflight hem till Arlanda.

Vi hann med att gå runt rätt mycket på stan, här kommer lite bilder på höjdpunkterna i matväg

Hija de Sanchez i Köttbyn:
IMG_4815.jpg

Några av serveringarna från Barr:

Benmärg med salsa
20180918-0241.jpg

Krabba i sitt eget skal
20180918-0242.jpg

Efter detta var det dags att ta tuben ut till Kastrup och bege sig hem till Stockholm.

Tack till er som orkat läsa så här långt, och tack forumet som bidragit till att jag lyckades boka denna resa på eurobonuspoäng.

Last edited:
Toppen