Senaste nytt

Taiwan - Regler transit / inresa

Mimmisa

Medlem
Hej! Jag har försökt sökt svar för vilka regler som gäller i dagsläget för transit/inresa till Taiwan. Hittar väldigt mycket olika information och inget ställe som ger en tydlig information så är aningen förvirrad.

Jag har om ca en vecka en transit på 10,5 timmar i Taipei och min fråga är om man behöver ta ett PCR-test för inresa eller transit? Eller om det är något annat man behöver tänka på? Om någon har en länk till en sida med tydlig information så skulle det uppskattas också :)
 

Intheair

Medlem
Hej! Jag och min fru gjorde en transit på TPE för ca. två veckor sedan påväg till Tokyo. Vi hade en transit på ca 8h så passade på att åka in till Taipei. Gick snabbt och smidigt att gå igenom alla kontroller både ut och in från flygplatsen och eftersom man får visa upon arrival så är det inget man behöver tänka på att lösa innan. Min fru som är ovaccinerad fick visa upp ett negativt PCR-test medan jag som är vaccinerad bara visade upp mitt vaccinationsbevis.

 
Last edited:

Firetee

Medlem
Hej! Jag och min fru gjorde en transit på TPE för ca. två veckor sedan påväg till Tokyo. Vi hade en transit på ca 8h så passade på att åka in till Taipei. Gick snabbt och smidigt att gå igenom alla kontroller både ut och in från flygplatsen och eftersom man får visa upon arrival så är det inget man behöver tänka på att lösa innan. Min fru som är ovaccinerad fick visa upp ett negativt PCR-test medan jag som är vaccinerad bara visade upp mitt vaccinationsbevis.

Tack för info - använder alla mask? Har inte sett något om att man ska ha vaccinationsbevis, står det? :) Finns det isåfall nån regel typ max 1år sedan sista dosen?
 

Intheair

Medlem
Inte ute på stan men i tunnelbanan fick vi förklarat för oss att man skulle ha mask på vilket alla hade.
De kollade det på Arlanda och innan vi satte oss på planet från München och var noga med att alla kunde visa upp det båda gångerna. Väl på plats i Taipei så kollade de inte.
Ingen aning tyvärr hur länge sedan det får ha gått sedan sista dosen.
 

Mimmisa

Medlem
Tack för svar! Har försökt läsa på Sweden Abroad och länkarna där, men framkommer inte helt alla regler. Men då antar jag att det är ok att åka med bara ett vaccinationsbevis. Behövs det också vid endast transit?
 

011430121

Medlem
Åkte via VIE från ARN ingen frågade efter vaccinationsbevis och inte heller vid ankomsten till TPE.
Vid ankosten strax före passkontrollen satt de personer och kollade temperaturen på de som passerade via värmekameror

På EVA AIR säger dom att man skall ha mask utom när man äter eller dricker, ingen sa något om man inte hade masken på efter man hade ätit.
Det känns som 99% av lokalbefolkningen har mask på sig även på gatorna o.s.v.

På Hilton här i Taipei rekommenderar man mask på hotellets gemensamma utrymmen.
 

aruba1

Medlem
Kan hålla med 011. Vi hade mer eller mindre samma upplevelse vid ankomst till Taipei för knappt en vecka sedan. Inga frågor om vaccinationsbevis utan enbart temp kontroll. Vi tog tåget in och där sa personalen att munskydd skulle användas. Annars använde vi inte munskydd.
 

SimonXYZ

Medlem
Det står inget om pcr-test eller vaccinationsbevis i Travel Information hos ExpertFlyer (vilket jag tror är den information incheckningspersonal ser). Detta stämmer ju bra med @aruba1 och @011430121 erfarenheter.

Summary​

Conditional, The traveler will need to hold travel
documents as detailed below.

Chinese Taipei - Destination Passport​

Passport required.

Document Validity​

Passports and other documents accepted for entry must be valid for a
minimum of 6 months from the arrival date.

Admission and Transit Restrictions​

Visitors must hold return/onward tickets.

Chinese Taipei - Destination Visa​

Visa required.

Visa Exemptions​

Nationals of Sweden for a maximum stay of 90 days.

Additional Information​

Former nationals of China (People's Rep.) who have resided outside of
China (People's Rep.) for more than four years and have obtained the
nationality of the country in which they reside in, may enter Chinese
Taipei according to the visa requirements of the nationality they have
acquired. However, documentation supporting the change in nationality
is required.

Minors​

For children (up to/incl. 19 years) traveling on their parent's
passport with a visa issued on a separate document: the name(s) of
children must be inserted in the parent's visa.

Chinese Taipei - Destination Health​

Vaccinations not required.
 

ekf

Medlem
Det står inget om pcr-test eller vaccinationsbevis i Travel Information hos ExpertFlyer (vilket jag tror är den information incheckningspersonal ser). Detta stämmer ju bra med @aruba1 och @011430121 erfarenheter.

Summary​

Conditional, The traveler will need to hold travel
documents as detailed below.

Chinese Taipei - Destination Passport​

Passport required.

Document Validity​

Passports and other documents accepted for entry must be valid for a
minimum of 6 months from the arrival date.

Admission and Transit Restrictions​

Visitors must hold return/onward tickets.

Chinese Taipei - Destination Visa​

Visa required.

Visa Exemptions​

Nationals of Sweden for a maximum stay of 90 days.

Additional Information​

Former nationals of China (People's Rep.) who have resided outside of
China (People's Rep.) for more than four years and have obtained the
nationality of the country in which they reside in, may enter Chinese
Taipei according to the visa requirements of the nationality they have
acquired. However, documentation supporting the change in nationality
is required.

Minors​

For children (up to/incl. 19 years) traveling on their parent's
passport with a visa issued on a separate document: the name(s) of
children must be inserted in the parent's visa.

Chinese Taipei - Destination Health​

Vaccinations not required.
Incheckningspersonalen ser informationen från Timatic.

Vet inte varifrån Expertflyer plockar sin information, men som passagerare kan man använda något av följande för att ta reda på vad som gäller för en själv:
* Gratistjänsten IATA Travel Centre, http://www.iatatravelcentre.com/
* Något flygbolags frontend för Timatic-access, tex COPA som jag hittade nu lite snabbt, https://www.copaair.com/en/web/ca/timatic
* KLM tillhandahåller något liknande, https://klm.traveldoc.aero/
 

SimonXYZ

Medlem
Jag gjorde en sökning med http://www.iatatravelcentre.com/ och fick följande resultat. Skulle tro att det är informationen jag fick från EF som ligger bakom. Skönt att hos EF slippa en wizard och få all info, inte bara en grön bock om det man fyllde i wizarden resulterar i att man får checka in. Är det IATA EF får sin information från kanske? timatic ser ut att vara ett verktyg framtaget av IATA.

Här resultat från http://www.iatatravelcentre.com/

Screenshot 2023-03-19 at 09.56.41.png
 
Toppen