Senaste nytt

Tablet på resan, med eller utan 4G?

Jag stod inför samma val som TS inför senaste köpet (4G eller bara WiFi). 1½ år senare kan jag konstatera att jag inte upplevt en enda situation när jag skulle behövt ha 4G i min surfplatta. Speciellt som prisskillnaden är runt 1000 SEK.

Det är mycket bättre att använda mobilen som hotspot. I de flesta länder går det att köpa till vettiga surfpaket till svenska abonnemang, så jag har slutat att trixa med att köpa lokala SIM-kort. Då försvinner också problemet med att man inte kan svara i sitt vanliga nummer. Alternativt så har man två telefoner, och köper ett lokalt SIM-kort till den (smart)telefon man använder till vardags och sätter i sitt svenska kort i en enklare telefon för samtal bara.

Plattan är ändå för stor för att ha med sig ute på stan, så om man vill kolla upp saker när man är på språng så är min inte hjälpt av att ha data i surfplattan (som oftast ligger på hotellet), bättre att ha allt i telefonen. Att slå igång hotspot på en telefon är enkelt (på Sony är det två svep nedåt och en klickning).

Tack för infon, precis detta jag letade efter. Skillnaden i pris märks ju på en som har 4G, men kommer nog bli irriterad på mig själv om jag inte har det och sen hamnar i situationer då det hade varit bra att ha.
Såg att jag missade att svara på själva frågan haha...

När jag köpte min iPad så resonerade jag att det var vettigare att köpa enbart wifi-modellen och sedan köra med hotspot (4g-router) separat. Detta då hotspoten kostade samma som skillnaden att välja till 4G på ipaden samtidigt som den gav mig mer flexibilitet.

Visst kan man köpa en tablet med 4G och dela internet till mobilen t.ex. Men problemet är att många gånger vill man lämna tableten på hotelrummet då den är aningen stor att släpa på och det löser ju en mobil 4g-router.

Jag kör med en platta med 4G, och tycker att det är oerhört bekvämt. Största fördelen som jag ser på resande fot är att det inte suger ström ur två devices om jag ska ut på nätet och saknar wifi. Min mobiltelefon dör imponerande fort när den agerar hotspot.

Hur mycket dyrare är varianten med stöd för 4G? Om skillnaden inte är alltför stor kan det eventuellt vara värt att köpa med 4G-stöd "just in case".
Precis som @Golfkillen säger så kör jag utan 3/4G på min tablet och använder telefonen som hotspot vid behov, framförallt för att om jag skaffar lokalt sim-kort så är det för att jag vill ha uppkoppling när jag är på vift med telefonen och inte har min tablet med mig. Om jag använder min tablet och vill ha nät så är jag med stor sannolikhet på ett hotell/cafe/flygplats/annan plats där det finns wifi. Dessutom så används min tablet till minst 95% enbart för att se på film/tv-serier på flyg/tåg så då behövs inget nät.
Man bör dock notera:
* Jag har (nästan) alltid med mig laptopen när jag reser, så kombinationen av laptop/wifi + telefon/4G täcker upp i stort sett alla mina kommunikationsbehov.
* Problemet med att skaffa ett lokalt sim-kort till telefonen är ju som @palmen säger att man inte kan nås på sitt vanliga nummer. Det är relativt sällan jag får röst-samtal via mobilen, och meddelanden kommer ofta via iMessage eller WhatsApp så för mig är detta inte ett stort problem. Om jag vet att jag ska vara borta lite längre så tar jag ibland med en äldre telefon och sätter in mitt vanliga simkort i den. Jag brukar lämna denna telefon på hotellet så jag kan inte nås på en gång, men jag ser om någon har försökt ringa mig eller skicka SMS.

Jag håller med till 100%. Själv kör jag alltid med lokalt sim-kort i telefonen och delar vid behov till laptop eller platta. Detta kräver ju givetvis att man har en upplåst telefon som tillåter att man stoppar in vilket sim-kort som helst. Hade jag inte haft en upplåst telefon hade jag definitivt skaffat en surfplatta med 3G/4G. Det är fasen inte lätt att överleva utan Internet :)

Alltid en liten 4G router med mig, som jag kan dela wi-fi med, till både telefon, laptop o platta.

Måste kunna nås på mitt jobbnummer, så det är wi-fi-router eller telefon med två sim. Tyckte router var enklast....

Så fort jag landar köper jag ett nytt kontantkort o sedan jobbar jag på som vanligt.

Toppen