Senaste nytt

Ta sig ut från F-piren på Oslo

NotRyan

Medlem
jaha? det var nytt for meg at en sikkerhetskontroll i usa, thailand, tyrkia ,afganistan, syria osv osv er nok for å komme inn på sikker sone på europeiske flyplasser??
I alla fall när jag åkt från USA har jag inte behövt passera transfer-security i Köpenhamn när jag åkt vidare till Stockholm. Immigration självklart, men inte ny security...
 

NotRyan

Medlem
Varken Storbritannien eller USA är med i Schengen därför är det inte så konstigt att de har egna system.
Haha doktorn, du läste nog lite fel där :) Vad det gällde är att man INTE behöver gå genom transfer-security i Köpenhamn när man ankommer från USA och skall vidare (om dom inte ändrat det nyligen).
 

cnord

Medlem
Selvsagt vet jeg det, MEN det jeg mente er om de har fått laget et system som enten tar imot alle Non-schengen ankomster i samme område, eller skiller USA/UK og resten av Non schengen, det er det jeg vil frem til. Ser Schiphol har fått et slikt system nå, OSL har feks ikke dette. :)
 

agehall

Medlem
jaha? det var nytt for meg at en sikkerhetskontroll i usa, thailand, tyrkia ,afganistan, syria osv osv er nok for å komme inn på sikker sone på europeiske flyplasser??
Nu pratar du om separation av ankommande/avgående passagerare. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att gå igenom en passkontroll.

Ta Helsingfors som exempel - ankommande transfer från flygplatser man inte litar på får gå igenom security och sedan passkontroll. De som har gått igenom en säkerhetskontroll kan sedan gå "fritt" mellan schengen och icke-schengen.
 

AABack2ARN

Medlem
Om jag förstått saken rätt kräver inte EU att man passerar transfer-security vid ankomst från USA. Detta har exempelvis Köpenhamn och Helsingfors anammat. Vet inte hur det är i Tyskland men jag tror man passerar transfer-security där även om man kommer från USA. UK tycker ju de skall ha transfer-security för allt och alla som inte kommer från sina egna öar.
 
Toppen