Senaste nytt

Ta med vin i handbagaget, Malpensa T1 ny security xray.

stare

Medlem
Malpensa T1 har numera den nya scannern, typ Eds cb xray, där man slipper ta ut värskor och sator. Någon som vet om man kan ta med vin i handbagaget numera?
 

Tamas

Medlem
Malpensa T1 har numera den nya scannern, typ Eds cb xray, där man slipper ta ut värskor och sator. Någon som vet om man kan ta med vin i handbagaget numera?
Ja, i max 100ml förpackningar och jag tror finns en gräns på antal förpackningar också.

Gäller alla vätskor, varför nya scannern skulle ge undantag från regler?
 

Rickard_O

Medlem
Ja, i max 100ml förpackningar och jag tror finns en gräns på antal förpackningar också.

Gäller alla vätskor, varför nya scannern skulle ge undantag från regler?
Arlanda har inte dom begränsningarna, så kanske därför?
Har väl rapporterats om vin/spritflaskor från Arlanda sen dom nya säkerhetskontrollerna kom upp.
500ml vattenflaskor får man med utan problem.
 

henke12

Medlem
Arlanda har inte dom begränsningarna, så kanske därför?
Har väl rapporterats om vin/spritflaskor från Arlanda sen dom nya säkerhetskontrollerna kom upp.
500ml vattenflaskor får man med utan problem.
Stämmer, åtminstone från T5
Var längesen jag var på T2 så det låter jag vara osagt, men transferbussen går (väl) fortfarande så i teorin funkar det ju även med avresa T2
 

mha321

Medlem
Arlanda har inte dom begränsningarna, så kanske därför?
Har väl rapporterats om vin/spritflaskor från Arlanda sen dom nya säkerhetskontrollerna kom upp.
500ml vattenflaskor får man med utan problem.
Arlanda har fortfarande regeln om begränsning, men den efterföljs inte (normalt? Alltid? Aldrig? Vet inte, men regeln finns så man kan knappast klaga om man blir av med det)
 

Jonas F

Medlem
Arlanda har fortfarande regeln om begränsning, men den efterföljs inte (normalt? Alltid? Aldrig? Vet inte, men regeln finns så man kan knappast klaga om man blir av med det)
På Swedavias hemsida så säger de dock att det går bra att ta med mer vätska genom nya säkerhetskontrollen. Ingen övre gräns finns specificerad.

Kan jag ta med mer vätska i nya säkerhetskontrollen?

På Arlanda har vi en ny säkerhetskontroll i Terminal 5 vars moderna teknik möjliggör att ta med mer vätska, i alla andra kontroller (på Arlanda och på Swedavias övriga flygplatser) gäller fortsatt 100-millilitersregeln. Var uppmärksam på vilka regler som gäller för den säkerhetskontroll du ska passera. Om du är osäker finns reglerna skyltade i kön till säkerhetskontrollen.
Vänligen observera att flygplatsen du flyger tillbaka från kan ha andra regler.


Källa: Nya säkerhetskontrollen

Men fortfarande inget svar på vad som gäller på Malpensa dock.
 

Tamas

Medlem
Arlanda har inte dom begränsningarna, så kanske därför?
Har väl rapporterats om vin/spritflaskor från Arlanda sen dom nya säkerhetskontrollerna kom upp.
500ml vattenflaskor får man med utan problem.
mea culpa att jag inte visste detta, jag hade för mig att det är en generell regel att inte får tas med mer än 100ml / behållare, utan undantag. Men med tid (och massor av pengar...) kommer detta förändras.
 

mha321

Medlem
På Swedavias hemsida så säger de dock att det går bra att ta med mer vätska genom nya säkerhetskontrollen. Ingen övre gräns finns specificerad.

Kan jag ta med mer vätska i nya säkerhetskontrollen?

På Arlanda har vi en ny säkerhetskontroll i Terminal 5 vars moderna teknik möjliggör att ta med mer vätska, i alla andra kontroller (på Arlanda och på Swedavias övriga flygplatser) gäller fortsatt 100-millilitersregeln. Var uppmärksam på vilka regler som gäller för den säkerhetskontroll du ska passera. Om du är osäker finns reglerna skyltade i kön till säkerhetskontrollen.
Vänligen observera att flygplatsen du flyger tillbaka från kan ha andra regler.


Källa: Nya säkerhetskontrollen

Men fortfarande inget svar på vad som gäller på Malpensa dock.

Hah. Någonstans på swedavias sida så saknas det lilla ordet om att den gäller andra kontroller bara. Jag kollade det ju specifikt i morse :) Men nu ser jag bara den där det är tydligt som du skriver, så fan vet var jag hittade den andra...

Men som du säger, det säger inget om Malpensa.
 
Toppen