Senaste nytt

Ta med en gäst eller familj som guld/Diamond vid Prio boarding

Men då tappar man symmetrin med SAS Lounge/Star Aliance lounge där man får ta med en gäst (på annan bokning) eller familj.
Absolut. Men vad är det som säger att det måste vara samma förutsättningar för loungegästning och prioboarding? Så är det inte för närvarande heller. Det handlar om två väldigt skilda förmåner. Loungegästning handlar om att få komma in överhuvudtaget medans prioboarding om att få gå på lite tidigare än övriga. Du kommer med planet även utan prioboarding men du kommer inte in i loungen utan status.

Det är ju inte att utvattna förmånerna, det är ju en förbättring för statusmedlemmar att kunna boarda tidigare tillsammans med familjen, inte en försämring. Och så ofta är det ju inte man har familjen med sig om man räknar flighter totalt.

Aha, du tänker så. Jag tänker på övriga statusmedlemmar som reser och som får sin boarding fördröjd. Jag tycker nog personligen att möjligheten ta med en gäst i loungen kan räcka som förmån. Vill folk ha fasttrack och prioboarding också så har de ju möjligheten att köpa en biljett som ger dessa förmåner.

Men man kan ha olika uppfattning.

Jag tror det hänger helt på implementationen.

Om det faktiskt betyder att de börjar med priority boarding med någon form av konsekvens så kommer det bli bättre även för andra status resenärer. Den stora massan som felaktigt går ombord under priority idag är nog utan relation till de som har rätt, så om de försvinner minskar den totala mängden.

Men det är väl tveksamt om det här faktiskt kommer få dem att börja genomföra prio boarding?

Tex måste de ju nu hantera kunder som vill följa med tex en familjemedlem men inte har gruppen på boarding kortet. "men ni säger ju att familjemedlemmar får flina med" - diskussioner i lägen där man har olika bokningar. Och då är det ju fortfarande mycket enklare att bara låta bli prio och släppa på alla samtidigt..

Men då tappar man symmetrin med SAS Lounge/Star Aliance lounge där man får ta med en gäst (på annan bokning) eller familj.

En möjlig teknisk lösning skulle vara att de i första hand går efter PNR, men om de bara finns en resenär i PNR så läggs istället de till som man gästat in i loungen. Förutsätter då naturligtvis att alla "gäster" registreras vilket kanske inte alltid är fallet. För att undvika missförstånd och underlätta för gatepersonal kanske de som gästats in då måste få nytt boardingkort där det klart framgår vilken ny boardingzon de fått, annars ser jag framför mig fall där någon fått följa med in i en lounge och därför anser sig ha rätt til prioboarding, men inte blivit registrerade på rätt sätt.

Tex måste de ju nu hantera kunder som vill följa med tex en familjemedlem men inte har gruppen på boarding kortet. "men ni säger ju att familjemedlemmar får flina med" - diskussioner i lägen där man har olika bokningar. Och då är det ju fortfarande mycket enklare att bara låta bli prio och släppa på alla samtidigt..
Med de här nya direktiven så kräver det dock att man är i samma bokning för att få prioboarding för alla. Jag kan ju dock tänka mig att det eventuellt kan uppstå situationer och argumentation när det är en familj som råkar vara på olika bokningar.

Vilka som ingår i statusförmåns-gruppen bör göras klart redan vid bokning. På ett eller annat sätt. Har man väl kommit till flygplatsen så öppnar det bara för möjlighet till argumentation.

De har redan en lösning för point-sharing där man väljer vilka som ska ingå i den grupperingen. Komplettera den lösningen, eller bygg en till likadan, med möjlighet att välja vilka som ingår i min fast track-grupp.

De har redan en lösning för point-sharing där man väljer vilka som ska ingå i den grupperingen. Komplettera den lösningen, eller bygg en till likadan, med möjlighet att välja vilka som ingår i min fast track-grupp.

Det här gillar jag. Då undviker man alla frågor om hur man definierar familjer med bonusbarn och svärföräldrar och allt vad det må vara. Familj == Point Sharing-grupp, och därmed basta. Reser man på samma PNR och tillhör samma Point Sharing-grupp, så får alla samma boardinggrupp. Annars inte.

Med de här nya direktiven så kräver det dock att man är i samma bokning för att få prioboarding för alla. Jag kan ju dock tänka mig att det eventuellt kan uppstå situationer och argumentation när det är en familj som råkar vara på olika bokningar.
Problemet är också alla de som inte vet skillnaden. "vaddå vi är ju bokade på samma flyg". De flesta har inte koll på saker som pnr och biljettnr och likande. Dubblera sedan förvirringen när man bokat via en ota med ännu otydligare villkor.
Vilka som ingår i statusförmåns-gruppen bör göras klart redan vid bokning. På ett eller annat sätt. Har man väl kommit till flygplatsen så öppnar det bara för möjlighet till argumentation.

Håller helt med - vid bokning eller absolut senast vid incheckning ("scanna boarding kort för eventuella gäster").

Det som står på boarding pass måste gälla, hårt.

Problemet är också alla de som inte vet skillnaden. "vaddå vi är ju bokade på samma flyg". De flesta har inte koll på saker som pnr och biljettnr och likande. Dubblera sedan förvirringen när man bokat via en ota med ännu otydligare villkor.
Nu tror jag dock att de flesta som är EBG elle högre vet vad bokningsnummer/bokning/samma flyg är för något. Finns självklart även rätt många som inte har koll på det, men skulle dessa personer som inte har koll på sitt EBG också ha koll på att man får boarda med familjen som guld? Tror inte vi ska göra "problemet" större än vad det är, men självklart kommer det att uppstå diskussioner.

Nu tror jag dock att de flesta som är EBG elle högre vet vad bokningsnummer/bokning/samma flyg är för något. Finns självklart även rätt många som inte har koll på det, men skulle dessa personer som inte har koll på sitt EBG också ha koll på att man får boarda med familjen som guld? Tror inte vi ska göra "problemet" större än vad det är, men självklart kommer det att uppstå diskussioner.
Undrar verkligen om den stora massan av EBG(+) verkligen har koll på sådant... särskilt när det med loungen är ett tryck på skärmen och det inte kommer vara samma vid boarding.

Toppen