Senaste nytt

Tågresa mellan Berlin och Prag

Alla rätter hade två priser i menyn.
Priset som gällde när tåget körde utanför Tyskland (de kallade Happy Hour) och priset som gällde när tåget körde inom Tyskland.
Priset utanför Tyskland var nästan hälften av priset i Tyskland.

Det var uppenbarligen "Unhappy Hour" när tåget körde inom Tyskland...
Ölen var dyrare än téet när tåget körde inom Tyskland men vissa ölsorter var billigare än téet när tåget körde utanför Tyskland.

Öl:
Prag-Berlin-10.jpg

Kaffe och té:
Prag-Berlin-11.jpg

Jag och fru IPC åker nästa onsdag till Berlin, sen blir det tåg till Prag samt Wien.
Vi bor också på Hilton Gamla stan.
Jag återkommer om vår upplevelse.
Om ni åker från Berlin till Prag med tåg, försök att välja säte på vänster sida mot färdriktning (mot Prag).
Ni kommer att ha bra utsikt över floden Elbe.

Några bilder från en tidigare resa.
Prag-Berlin-15.JPG

Prag-Berlin-16.JPG

Underbar tur! Slutade sist med att jag satt hela vägen i restaurangvagnen. Glöm inte att beställa och betala medans tåget är i Tjeckien. Sist följde en lång diskussion med den tjeckiska personalen om att jag faktiskt hade beställt i Tjeckien. Rörig prissättning!

Om ni är i Prag på stationen så går det att gå längst ut på perrongerna och korsa spåren (exotiskt) mot kvarteret Zizkov och Siefertova gatan. Om man har några timmar och vill se ett grymt panorama över Prag så ta en promenad mot Zizkov upp på Reigerové Sady. Där finns det några trevliga ställen för parklunch och öl.

Trodde för övrigt att jag skrivit en reserapport om denna tågresa 2013?!

Tack för en trevlig rapport :)

Alldeles för länge sen jag åkte tåg kände jag nu men tågen ser faktiskt nästan lika dana ut nu som när jag åkte samma sträcka 1996 ;)

Nu blir jag lite osäker, har tagit föregivet att åka DB, men blir lite nyfiken på att åka det tjeckiska bolaget vad det nu kan heta.
Avvaktar vad @IPC_Mataveri har att säga efter han och hustruns resa.

Nu blir jag lite osäker, har tagit föregivet att åka DB, men blir lite nyfiken på att åka det tjeckiska bolaget vad det nu kan heta.
Jag tror inte att det finns något DB (Deutsche Bahn) tåg mellan Berlin och Prag. Möjligen nattåg (EuroNight Metropol: EN xxx) men annars tjeckiskt eller ungerskt tåg.

Om jag inte missminner mig helt, EC175 Jan Jesenius var ungerskt tåg.

Direkttåg från Berlin till Prag:

Jag har sökt på DB och fått för mig att det är DB som utför transporten.
@Dr Miles dig skall man alltid lita på när det är transporter, kanske inte busslinjer i Paris området kom jag på.

Det lustiga är att det skiljer rätts så mycket i pris på vilken site man bokar.
Har tagit 30 juli som exempel
Med DB
upload_2016-5-8_13-51-4.png

Länken som @Dr Miles hänvisar till

upload_2016-5-8_13-54-38.png

Ja ja den som lever får se

Jag har sökt på DB och fått för mig att det är DB som utför transporten.

På den här webbsidan kan du se hur tågvagnarna ser ut på tåget du ska åka.
Som jag ser det, Carrier (draglok) kan vara DB eller tjeckiskt tåg när tåget kör inom Tyskland men själva passagerarvagnarna ser ut som att de kan vara tjeckiska, slovanska eller ungerska.

EC 171 Carl Maria von Weber
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)

EC 173 Hungaria
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK)
MÁV-START Vasúti Személyszállító

EC 175 Robert Schumann
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)

EC 177 Johannes Brahms
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)

EC 179 Alois Negrelli
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)

EC 379 Porta Bohemica
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)

EN 477 Metropol
Carrier
Deutsche Bahn (DB)
České dráhy (ČD)
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK)
MÁV-START Vasúti Személyszállító

Screenshot20160508 02 DB.png

kanske inte busslinjer i Paris området kom jag på.
Paris (Frankrike) är speciell.
Tre medvetna resenärer klarade inte av att åka kommunalt mellan Paris CDG och Le Bourget. ;)
Det lustiga är att det skiljer rätts så mycket i pris på vilken site man bokar.
Har tagit 30 juli som exempel
Med DB
Visa bifogad bild 52282

Länken som @Dr Miles hänvisar till

Visa bifogad bild 52283

Ja ja den som lever får se
Det blir ofta billigare att köpa biljetten från tjeckiska statens järnvägs webbsida än på DBs webbsida när man åker tåg mellan Tjeckien och Tyskland.

Last edited:
Vilken underbar trad, detta ger mig rysningar och far mig att minnas mitt tagluffande for manga herrans ar sedan. Om jag inte minns helt fel sa tog vi aven taget fran Berlin till Prag en av resorna, vi satt aven i restaurangvagnen som sag valdigt lik den du visar upp, kan det vara samma vagn alla dessa ar senare?

Skulle ju vara riktigt kul att kora en liten tagluff igen, tror dock inte hustrun skulle tycka att det skulle vara lika kul!

Det ser onekligen ut att vara bra bang for the buck, no thrills men för en billig peng tar man sig mellan två stora städer.

Min erfarenhet av tåg i Europa sträcker sig till Kiev - Odessa samt Odessa - Minsk, där den sistnämnda var spännande med gränsövergången mellan Ukraina och Vitryssland där jag och kusinen var de enda två icke-CIS-medborgare med ombord... Brysk uppväckt mitt i natten först av Ukrainsk gränspolis och sen av deras Vitryska kollegor en timme senare, dock mest nyfikna frågor när de såg att alla "dokumenti" var i sin ordning :)

Toppen