Senaste nytt

Tåg till Paris?

FredrikW

Medlem
Hur mycket jag än tycker om att flyga och planera award-resor i fin-kabiner så står jag nu inför uppgiften att sy ihop en tågresa för familjen till Paris i sommar. (slutet juli- början aug).
Är det någon som kan peka mig i rätt riktning för att få ihop detta på ett bra sätt? finns det ett smidigt sätt att paketera ihop det, bör vi använda oss av Tysklands 9 euro kampanj, måste man boka platsbiljetter, ska vi flyga någon del av sträckan? frågorna är många och jag tänkte ställa frågorna här först, innan jag ger mig i kast med detta i blindo.
Tacksam för all input.
 

Felix

Medlem
Som Tonton säger, finns massa hjälp att få via Tågsemester på Facebook. Testa sök där och du kommer gå massa tips.

Om du inte vill åka Snälltågets nattåg, kommer det troligtvis vara enklast och billigast att boka via bahn.com (tyska SJ). Du kommer behöva två resdagar i vardera riktning.

Boka först Stockholm/Göteborg/Malmö–Hamburg, övernattning på hotel nära stationen i Hamburg, och sedan nästa dag Hamburg–Paris. Kan också tipsa om att stanna i Hamburg någon dag, finns massa barnvänligt att göra. Du kommer när du bokar via bahn.com få valet att lägga till platsreservationer, vilket starkt rekommenderas nu i sommar.

Det är en relativt enkel resa med enbart ett byte vardera dag (två tåg per dag). Om du utgår från södra Sverige skulle du kunna göra resan på en dag, men det kommer bli en lång resdag.

Det finns även möjlighet att köpa ett Interrailkort för 246 euro per person för fyra resdagar. Barn under elva år reser gratis, men behöver ha sitt eget kort. Ifall du väljer att köpa ett Interrailkort behöver du köpa separata platsreservationer – inte jättesvårt men absolut inte enkelt som att boka ovan via bahn.com. Skulle rekommendera att kika vad priset blir att köpa biljetter via bahn.com, och märker du att det blir dyrare än 350€/person så kan det vara värt att kika på Interrailkort.
 

Palazzi

Medlem
Den tiden på året borde det vara enklast med Snälltåget Stockholm-Hamburg, DB Hamburg-Köln och Thalys Köln-Paris.

Tyvärr reser du innan SJ har hunnit igång med nattågstrafiken till Hamburg (September om jag minns rätt), vilket gör resan lite krångligare att boka. Bokningen för SJ nattåg sker nämligen genom ÖBBs "bokningsmotor" och därmed kan man köpa genomgående biljetter om man ansluter med ÖBB, SBB eller DB. Ett rykte säger också att SJ kommer förlänga linjen till Köln redan nästa år, vilket troligen innebär enkom ett byte och genomgående biljetter.

Idag får man boka tre separata biljetter, men det finns (såsom andra nämnt) sökmotorer som gör det enkelt att köpa de separata biljetterna :) Vill man göra det smidigt så kan man ringa ikononiska resebutiken i Kalmar, som länge var ensamma om att sälja utlandsanslutnignar Sverige -
Missar man en anslutning ligger dock ansvaret på en själv, så man kan med fördel boka med lite luft i schemat.

Man kan också köpa Interrailkort för familjen, vilket jag har för mig är giltigt (vet ej resandeklass) hos Snälltåget. Möjligen ett alternativ såhär i högsäsong (när andra biljetter kan vara dyra).
 

Felix

Medlem
Den tiden på året borde det vara enklast med Snälltåget Stockholm-Hamburg, DB Hamburg-Köln och Thalys Köln-Paris.

Man kan också köpa Interrailkort för familjen, vilket jag har för mig är giltigt (vet ej resandeklass) hos Snälltåget. Möjligen ett alternativ såhär i högsäsong (när andra biljetter kan vara dyra).

Liggvagn hos Snälltåget är tyvärr helt slutsålt i slutet av juli/början av augusti. Otroligt vilket tryck de verkar ha! Finns vissa dagar där det finns sittplats ledigt, men skulle inte rekommendera min värsta vän att skumpa runt i Snälltågets 90-talsvagnar sittandes en hel natt och byta i Hamburg vid halv sex på morgonen.
 

Palazzi

Medlem
Liggvagn hos Snälltåget är tyvärr helt slutsålt i slutet av juli/början av augusti. Otroligt vilket tryck de verkar ha! Finns vissa dagar där det finns sittplats ledigt, men skulle inte rekommendera min värsta vän att skumpa runt i Snälltågets 90-talsvagnar sittandes en hel natt och byta i Hamburg vid halv sex på morgonen.

Oj då! :( Nej, sittvagn låter väl inte som en dröm (speciellt med hela familjen)
 

Ancistrus

Medlem
Facebook-gruppen Tågsemester innehåller mycket info. Bäst alternativ beror lite på var man utgår från. Övernatta på hotell någonstans i Tyskland är nog bekvämast, även om nattåg kan spara lite tid. Vi åker Lund-Paris med tåg i Juli, med övernattning i Köln respektive Aachen. Delen Lund-Tyskland bokad hos Bahn, delen Tyskland-Paris hos Thalys.
 
Toppen