Senaste nytt

Tåg Japan - tips och tricks?

Tevyn

Medlem
Hej,

Jag ska snart resa iväg till Japan för en tre veckors resa (tack för alla tips på flyg!) efter inspiration härifrån.

Vill gärna höra med er vad ni tänker kring tåg och framförhållning på att boka biljetter och vilken app som ni använt. Jag letade efter Shinkansen SmartEx appen som inte var tillgänglig i Europeiska App Store, men läste om att man kunde boka via Klook? Har inte bokat några tågbiljetter men har kollat upp alla rutter, men läste att det inte krävs att man förbokar utan man kan traska ner till stationen samma dag vilket vore bra då det ger flexibilitet.

Hur ser ni erfarna japanresenärer på dessa frågor?
 

intuition

Medlem
Tänker du resa på enstaka biljetter eller på något kort, typ JR pass?

Många tåg har obokade vagnar, där det räcker med biljett utan platsreservation. Personligen har jag bara gjort det i lägen där alla bokningsbara platser varit slut. Samma sak gör många andra, dvs det blir rätt fullt i de vagnarna.

Biljettköp (eller bokning av plats om man reser på pass) görs i "gröna luckan" (Midori no madoguchi) direkt på stationen. Mycket enkelt och snabbt, även om det är kö. Ha gärna en lapp med datum och önskad tid om du inte är slängd i japanska.
Det går att köpa biljett/boka plats fram till avgång. Är det en populär rutt i högtrafik bör man vara ute i mer god tid än några minuter. Annars räcker det med minuters framförhållning, bara du hinner genom spärrarna och upp på plattformen innan avgång. Tåg avgår alltid exakt på tidtabell.

Sedan Hyperdia slutade med ruttplanering/tidtabeller så är det svårare med appar/sajter för att hitta resor. Här är lite tips
 
Last edited:
Gällande SmartEx, det går att boka via hemsidan:

Om du vill resa med större bagage på Shinkansen, krävs det numera att du bokar rätt sittplatser som inkluderar bagage. Det finns ett begränsat antal platser, så förboka i tid.

Japan Rail Pass är supersmidigt, men har tyvärr fördubblats i pris. Kolla med kalkylatorn om det lönar sig för din resa:

Trevlig resa!
 
Last edited:

bvs

Medlem
Om du vill resa med större bagage på Shinkansen, krävs det numera att du bokar rätt sittplatser som inkluderar bagage. Det finns ett begränsat antal platser, så förboka i tid.

Om man inte vill släpa bagage på Shinkansen kan jag rekommendera att skicka det separat i stället, bara gå till receptionen på hotellet så fixar de åt dig, brukar gå på runt 100-200 sek per väska. Du kan även skicka till/från flygplatsen eller 7-11 och vissa postkontor. Väldigt smidigt om du har ett kort stopp på en/två nätter under resan och inte vill ha all packning med dig, bara att skicka vidare till nästa destination i stället så finns det på plats när du kommer dit.

Yamato express är en av de enklare sätten https://www.global-yamato.com/en/hands-free-travel/
 

Sullon

Medlem
Jag köpte några Shinkansenbiljetter i automat imorse och det fungerade fint, en kvart innan avgång. Undviker du de större japanska högtiderna så borde det vara lugnt. Samt Tokyo-Kyoto när körsbärsblomningen är som värst.
 

Tevyn

Medlem
Tänker du resa på enstaka biljetter eller på något kort, typ JR pass?

Många tåg har obokade vagnar, där det räcker med biljett utan platsreservation. Personligen har jag bara gjort det i lägen där alla bokningsbara platser varit slut. Samma sak gör många andra, dvs det blir rätt fullt i de vagnarna.

Biljettköp (eller bokning av plats om man reser på pass) görs i "gröna luckan" (Midori no madoguchi) direkt på stationen. Mycket enkelt och snabbt, även om det är kö. Ha gärna en lapp med datum och önskad tid om du inte är slängd i japanska.
Det går att köpa biljett/boka plats fram till avgång. Är det en populär rutt i högtrafik bör man vara ute i mer god tid än några minuter. Annars räcker det med minuters framförhållning, bara du hinner genom spärrarna och upp på plattformen innan avgång. Tåg avgår alltid exakt på tidtabell.

Sedan Hyperdia slutade med ruttplanering/tidtabeller så är det svårare med appar/sajter för att hitta resor. Här är lite tips
Jag tänker enstaka biljetter. Har en lång lista där jag kollat alla tåg via Google Maps som vi har planerade under 21 dagar nu i april. Då man är så van att boka biljetter i Sverige så börjar jag nu bli lite nojig om det är viktigt att kanske boka någon av dessa redan innan för att det eventuellt kan ta slut? Ska egentligen åka Tokyo - Nagasaki och en massa rutter där emellan.


Tack för alla svar!
 

J1981

Medlem
Golden week börjar 29/4, då är det galet tryck på tågen. Trycket börjar nog redan på fredag 26/4.
Innan dess bör det inte vara några problem att boka nära inpå.
 

intuition

Medlem
Jag har inte åkt under golden week men under våren typ Sakura blomning. Blev förvånad när jag inte kunde få plats på tåg ut från Osaka dagen innan. Då åker jag i grön vagn som oftast har lite bättre platstillgång. Men det är enda gången för mig, har kanske haft 5-7 JR pass dvs mellan 1-2 månaders tåg resande totalt.

En idé är kanske att du testar att boka morgondagens resa dagen innan som rutin. Skulle alla lämpliga avgångar vara fulla, så har du ju en stund på dig att prioritera om. På många linjer går det så otroligt många tåg och det går snabbt till "varsomhelst" så att lägga om resplanerna bör inte påverka jättemycket.

Ska du till speciella ställen inkl åka över bergen (typ Amanohashidate) så är det såklart färre avgångar och långa restider. Men där är det sällan fullt på alla tåg.


Går du in på en midori no madoguchi på en shinkansen station, ser du direkt på väggen bokningsläget. Där visas alla avgångar inom de närmaste timmarna, och så lyser det grönt/rött på olika vagnar för att visa om det är gott om plats, ont om plats eller fullt. Ser du dag 1 att det är typ rött i alla vagnar på alla tåg du planerar att åka så vet du det och kan börja boka upp längre i förväg.
 
Toppen