Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

Palazzi

Medlem
Skriv hur ditt resemönster ser ut

Namn: Palazzi
Ålder: 23
Yrke: Studerande

1. Hur ofta du flyger, i tjänst och i privat
Är tyvärr ganska lugnt med flygningar för tillfället, p.ga att jag är i slutfasen av 4.5års studier. Om man slår ut resorna på ett år: ca 5-6 T/R (några fler förra året när jag bodde i Sverige).

2. Vilka flygbolag du brukar flyga med?
Det är FFP hos Turkish som styr nu, och letar alltid bolag med bästa möjliga intjäning. Bolagen blir SAS (ungdomsbiljett med 100% miles), Swiss med 50%, Ethiopian med 100% i Low-eco och TK som har 100% på alla ekonomibiljetter till egna programmet. Har tvingats flyga Alitalia några gånger inrikes i Italien, men tyvärr har det gått ner sig rejält... En flygning med DY & en med FR blev det även förra året (jag skäms, men fanns inga turer med Star Alliance som inte krävde mer än 3 byten :p).

3. Vilken kabinklass brukar du flyga i?
Det blir nästan uteslutande ekonomiklass. Senast jag åkte riktig business kan jag knappt minnas..... Det var på den tiden då föräldrar och far/morföräldrar bjöd på biljetterna :). Då jag inte reser så mycket i år räcker inte heller intjänade miles till att kvittera ut annat än Ekonomibiljetter (men det är iaf bättre än att stanna hemma :) ).

Drömresemål:
Jag har valt Anchorage i Alaska.
utresan blir det en kombination av TK & United : TBS-IST-LHR-IAH-ANC (Börjar i Tbilisi för att tvinga fram en tur med TK:p). TK på TBS-IST-LHR, United på resten. Resan kompromissar inte heller med mixad kabin.....så det blir business från start till mål! :)hemresan tänkte jag ANC-DEN-YYZ-CPH. ANC-DEN (Denver, Colorado) med United, resterande resa med Air Canada. Samma sak här, ingen Ekonomiklass under resan (därför kapade jag av CPH-ARN i routingen :) ). Stopover i Houston på utresan & Toronto på hemresan.

Sammanfattning:
Utresa
TBS-WAW = LOT
WAW- FRA = LOT
FRA-SEA = United (Stop-over i Seattle) Inte nödvändigt
SEA- ANC = United
Hemresa
ANC- DEN = United
DEN- YYZ = Air Canada (Stop-over i YYZ) Inte nödvändigt
YYZ-FRA = Air Canada
FRA-CPH = SAS


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Jag hade som dröm när jag var mindre att få åka till Alaska, men prioriteringar i ekonomin har gjort att det glömts bort. Mest kom intresset av en gammal VHS om Zodiakbjörnar, inspelad av National Geographic (Arne Wiese var berättarrösten:eek:),

Som f.d skidåkare hade det varit väldigt kul att få åka skidor i Alaska också....Alyaska Resort är Alaskas största skidort, och ligger inte långt från Anchorage.:rolleyes:

Känns som att det skulle vara kul med en alternativ routing på bonuspoäng. Detta även om jag vet att det kanske finns fler flygbolag i Star Alliance att testa om man flyger till Asien ( som ofta rekommenderats som award på businessclass.se :) ).

Här kommer en låt som täcker in både Houston Texas & Anchorage i Alaska:
[video=youtube;-hffcyJ1GAg]http://www.youtube.com/watch?v=-hffcyJ1GAg[/video]
...Texas always seemed so big
But you know you're in the largest state in the union
When you're anchored down in Anchorage...."

Slutligen vill jag tacka för att jättebra initiativ från AHO :) Ska bli kul att träffa mannen bakom signaturen AHO på Monks i sommar!

感謝 AHO! :)
 
Last edited:

Miljon3

Medlem
1. hur mycket jag flyger på ett år ungefär tolv gånger detta år 1 gång i C
2 gånger i Y+. Och 3 i Y
2. Vilket flygbolag jag har förälskat mig i SAS
3. Vilken kabin klass oftast Y men som du ser ovan andra reseklasser med
Vart jag vill åka Stockholm-Singapore med SQ
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Tjaa "speaking of the devil" detta blir ju mitt 400:e inlägg på BC :D

Skriv hur ditt resemönster ser ut


Namn: Jonas ** ****
Ålder: 19'ish

1: Hur ofta flyger du i tjänst och i privat?

Fram tills knappt ett år sedan så flög jag nästan ingenting alls, det brukade bli enstaka familjesemester & weekend resa (med undantag för DY:s 50kr kampanj förra året). Men på senare tid har jag blivit mera "produktiv" på flygfronten, och försöker i snitt klämma in en resa var 4-6:e vecka, så länge det inte sker någon större skada på balansräkningen. Flyger uteslutande privat.

2: Vilka flygbolag brukar du flyga mest med?

Sett historiskt så har jag mest flygit med Air France och KLM, ända sedan mitten på 90-talet lååångt innan mergern. Vill påpeka att jag aldrig under dessa år haft en dålig upplevelse på CDG. På senare tid har det dock blivit Star Alliance som gäller främst tack vare det grekiska kattguldet som skapat viss kontrovers på detta forum. Söker ständigt efter billiga 300kr/segment resor med Lufthansa, där långa layovers finns inräknade. Annat fall håller jag mig mestadels till SAS och deras billiga sista minuten, som jag har utnyttjat väldigt mycket under de senaste månaderna. Jag flyger näst intill uteslutande inom Europa + Nordafrika zonen, och har i dagsläget bara gjort en long haul.

3: Vilken kabinklass brukar du flyga i?

Visserligen ett uppenbart svar på den frågan... Economy! Ser i ärlighetens namn inga som helst problem med att flyga där bak i maskinen, varken på EU flyg (där business class utgör någon form av placebo) eller long haul (förutsatt att man har ett bra säte). Att flyga Y handlar helt och hållet om inställning, och så länge man lyckas hålla en god inställning kring tillvaron ombord, samt det faktum att en 4000 kr biljett till Asien faktiskt erbjuder extremt god valuta för pengarna, så ser jag inga som helst anledningar till att klaga. Standarden som många bolag håller i Y faller helt inom mitt toleransspektrum.

Men man tackar ju absolut inte nej till en resa i Business Class, så trevligt som det faktiskt är att flyga där framme :)

EDIT: Här kommer min routing.

ARN-IST TK
IST-JNB TK
JNB-CPT SA

//Destination//

JNB-LHR SA
LHR-ARN SK

Anledningen till varför Sydafrika är då jag anser det vara ett lite udda resmål, ett intressant byte från de annat "vanliga" resorna till Asien. Ett intressant land med vacker natur, spännande historia och behagligt klimat. Speciellt på vintern, då de har sommar.

Just tanken att flyga long haul inom samma tidszon finner jag tämligen fascinerande, och är något som jag mer än gärna skulle vilja testa.
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Tummen upp för AHO! Som någon sa, vilket initiativ!
Jag kommer själv inte delta i tävlingen, men jag gläds med dom blivande vinnarna och alla oss här som får läsa om allt roligt här :)
 
Toppen