Senaste nytt

Tävling, byt namn till Klaus-Heidi

Wowsa! Jag hoppas verkligen att det här är ett skämt för att skapa uppmärksamhet från någon reklambyra eller en konstinstallation eller så... ;)

Nu har jag bara erfarenhet från poker & betting och där skattar man aldrig inom EU men hur är det med dessa sorts tävlingar? Är inte Lufthansa registrerade i EU och därmed skattefritt?

Jag är dålig på dessa skatteregler.

Last edited:
Tävlingar skattas som inkomst. Alltså omkring 30 procent, varför det inte heller för mig är aktuellt att byta namn till Klaus-Heidi. Jag övervägde det i ett par minuter (och kikade på PRV:s e-tjänst). Det passar också dåligt i karriären med ett år i Berlin, fast det hade varit kul att festa...

Nu har jag bara erfarenhet från poker & betting och där skattar man aldrig inom EU men hur är det med dessa sorts tävlingar? Är inte Lufthansa registrerade i EU och därmed skattefritt?

Skillnaden är väl att poker räknas som lotteri i Sverige och inte något som man får via en prestation. I Sverige är lottovinster skattefria och därför behöver man inte betala någon skatt på det som man vinner på poker inom EU.

Japp, lotteri inom EU är skattefritt, men det här är en tävling, och då ska någon, endera vinnaren eller arrangören betala in vinstskatten.

Skillnad mellan lotteri och tävling i lotteriinspektionens ögon är om slumpmomentet kommer före skicklighetsmomentet (tävling) eller tvärt om (lotteri). Här anses att skriva motivering så man blir uttagen = skicklighet.

Nja vänta nu... Lotterier är skattefria.... Finns det inslag av tävling i meningen kunskap, typ Vem vill bli miljonär - då ska man skatta... Men det här ju bara.... Trams... Ytterst tveksamt om man är skattskyldig bara för att man har ett visst namn?

Nja vänta nu... Lotterier är skattefria.... Finns det inslag av tävling i meningen kunskap, typ Vem vill bli miljonär - då ska man skatta... Men det här ju bara.... Trams... Ytterst tveksamt om man är skattskyldig bara för att man har ett visst namn?

Nu var det väl så att man skall skriva en motivering och då antas det ligga en viss skicklighet i det hela.

Tävlingen verkar under alla omständigheter ganska dum, tycker jag.

Det är upp till dig att deklarera vinstens värde som inkomst, gör du inte detta och du skulle bli granskad blir inte skatteverket glada.

Nja, det är ju också arrangörens (dvs "arbetsgivarens") plikt att anmäla detta till skatteverket. Eftersom ett av tävlingsmomenten är en motivering räknas det som en prestation, dvs inte ett lotteri. Min egen erfarenhet av detta är dock att tävlingsarrangören mycket sällan rapporterar dessa uppgifter till skatteverket. Det har hänt mig en gång av ca 50 vinster. Det här är något man alltid bör ta i beaktning när man tävlar, eftersom arrangören ofta skriver ett mycket högt värde på vinsten. Till exempel en tävling när vinsten är en resa till London över en helg med ekonomiflyg och hotell som värderas till 40000 kronor så bör man fundera på om det är värt det, eller om man hellre kan sy ihop en liknande resa själv för motsvarande belopp som man eventuellt måste skatta för om man vinner... Sedan finns det ju vissa som lyckas överklaga beloppet om de kan bevisa att vinsten är värd betydligt mindre.

Toppen