Senaste nytt

Tänka på vid hyra av bil (Florida) (Total nybörjare)

Resetokig

Medlem
Ta kort på minsta skråma vid upphämtning av bil så ni har allt dokumenterat om de återkommer efter ni lämnat tillbaka bilen.

De flesta stora firmor har någon typ av sunpass i rutan. Nu när vi hämtade upp (en vecka sen) har de inte längre dosan man aktiverar utan en lapp som läses av på något sätt. Man kunde då välja ett fast pris per dag eller ta kostnad per tull man passerar.
 

Piffsan

Medlem
Tullavgifterna är olika beroende på hyrbilsföretag i Florida. Har för mig att Hertz tar USD 5 i admin per tull men att de har en maxtaxa. När jag räknat på det har det lönat sig för oss att ”bara köra” i Miami men använt cash i typ Orlando. Men, har också för mig att man åtminstone i Miami området tagit bort cashmöjligheten helt, samt att Orlando var det på gång i för ett par år sedan.
Kortfattat- läs på om tullavgifter för de hyrbilsföretag du funderar hyra på. Minns att det är något vi brukar undvika (inte vilket tyvärr).

Kuriosa - just Hertz MIA drog en full tank (dryga 1,000) för att de påstod att vi inte återlämnat full tank. Det var tre månader efter hyrperioden dessutom. Efter många diskussioner bla m högt uppsatta i Hertz Sverige och bildbevis () slutade det med att vi fick pengarna tillbaka. Vi har i övrigt varit väldigt nöjda med Hertz MIA
 

Hachans

Medlem
Tullavgifterna är olika beroende på hyrbilsföretag i Florida. Har för mig att Hertz tar USD 5 i admin per tull men att de har en maxtaxa. När jag räknat på det har det lönat sig för oss att ”bara köra” i Miami men använt cash i typ Orlando. Men, har också för mig att man åtminstone i Miami området tagit bort cashmöjligheten helt, samt att Orlando var det på gång i för ett par år sedan.
Kortfattat- läs på om tullavgifter för de hyrbilsföretag du funderar hyra på. Minns att det är något vi brukar undvika (inte vilket tyvärr).

Kuriosa - just Hertz MIA drog en full tank (dryga 1,000) för att de påstod att vi inte återlämnat full tank. Det var tre månader efter hyrperioden dessutom. Efter många diskussioner bla m högt uppsatta i Hertz Sverige och bildbevis () slutade det med att vi fick pengarna tillbaka. Vi har i övrigt varit väldigt nöjda med Hertz MIA

I Orlando är det i princip borta också, det är några enstaka stationer kvar.
 

Piffsan

Medlem
Här är en riktigt bra översikt om vilka avgifter de största biluthyrningsföretagen tar ut i USA (de flyger för poäng så måste vara pålitliga ) Hertz tar ut en avgift per dag (kan bli dyrt), Budget och Avis har max belopp.

 
Hej! Tack för en intressant tråd då vi själva ska bila 2 veckor i Florida i Januari. Har tänkt hyra på Avis men kommer nog till att köpa Sunpass Mini som någon skrev här.
 

Johans00

Medlem
Tullavgifterna är olika beroende på hyrbilsföretag i Florida. Har för mig att Hertz tar USD 5 i admin per tull men att de har en maxtaxa. När jag räknat på det har det lönat sig för oss att ”bara köra” i Miami men använt cash i typ Orlando. Men, har också för mig att man åtminstone i Miami området tagit bort cashmöjligheten helt, samt att Orlando var det på gång i för ett par år sedan.
Kortfattat- läs på om tullavgifter för de hyrbilsföretag du funderar hyra på. Minns att det är något vi brukar undvika (inte vilket tyvärr).

Kuriosa - just Hertz MIA drog en full tank (dryga 1,000) för att de påstod att vi inte återlämnat full tank. Det var tre månader efter hyrperioden dessutom. Efter många diskussioner bla m högt uppsatta i Hertz Sverige och bildbevis () slutade det med att vi fick pengarna tillbaka. Vi har i övrigt varit väldigt nöjda med Hertz MIA
Instämmer helt med att läsa på om tullavgifterna, jag var dåligt påläst förra hösten och åkte på 13*5 i 'admin fee' hos Sixt för att vi inte valde till sunpass då han vi hyrde av sa att det det var billigare för vår rutt. Tragikomiskt när kvittot dök upp två månader senare, Toll: 12.75, Admin fee: 65....
 
Jag har bra erfarenheter av Avis och betalar med Amex pga försäkringar. Sällan problem och jag bokar hemma och betalar i förskott om det är mycket billigare. Trafiken i USA är lugn men man får köra om till höger vilket jag tycker är stressande. Svänga höger på rött känns också konstigt men ger bra flyt.
 
Jag kan rekommendera att ni laddar ner sociala navigeringsappen waze och använder den när ni kör. I den kan man ställa in att man ska undvika vägavgifter, alternativt om man t. ex. har ett Sunpass. Funkade jättebra när vi var i Florida 2v förra året. Har man dessutom mobildata får man live uppgifter från andra wazeare, t. ex. poliskontroll, olyckor, trafikstockning m.m. Navigerar man dessutom dit man ska köra med appen håller den kontinuerligt koll på trafiken längs rutten och leder dig bästa vägen dit du ska.

Hyr du bil via Hertz i Sverige får du automatiskt med de två viktigaste tilläggen/försäkringarna, LIS och LDW. Vilket räddade mig när jag var med om en smitningsolycka som repade hela passagerarsidan kvällen innan jag skulle lämna tillbaka den. Var bara lämna tillbaka den och fick en kommentar "sir, lucky you who had an LDW" :D
 
Kan rekommendera https://www.florida.nu/hyrbils-tips/
Sidorna är ett par år gamla men en hel del bra tips.
Om du ändå inte behöver hyrbilen den första dagen hade jag rekommenderat att göra
som nån annan skrev och skaffa eget SunPass konto. Läs mer på deras sida https://www.sunpass.com/en/tolls/rentalVehicles.shtml

Senast vi hyrde (ca 1 år sedan) var det med Avis och de körde med Toll-by-plate.
Tänk bara på att avsluta hyrperioden i SunPass om man kör denna lösningen.

Finns några fördelar att hyra via SAS sidan, ofta hyfsat bra pris, bra med försäkring och lite extra poäng
 
Toppen