Senaste nytt

Tänka på vid hyra av bil (Florida) (Total nybörjare)

Hej,

Jag brukar sällan hyra bil, minns inte sist jag gjorde det. 10 år sedan?
Landar i MIA en torsdag 20:15 lokal tid och behöver ha bilen till måndag kväll vecka efter (ca 5 dagar). Tänkte lämna tillbaka den på Fort Lauderdale flygplats. Ska iväg en sväng till Tampa.

Jag har både Amex Elite samt SAS EB Mastercard.

Har inte superstora krav på bilen, men får gärna vara något större än en Ford Ka. Budget? ca 5000kr?
Vad bör jag tänka på? Vem skall jag boka via? Vad ska jag betala med?

Har läst så mycket om att folk blir scammade både när de hämtar ut bilen men också lämnar tillbaka. Betalar gärna några kronor mer för att slippa tänka på sånt.

Hjälp uppskattas enormt!

Uppdatering! Blir det mycket dyrare att hyra och lämna tillbaka på flygplats? Jag kommer spendera första natten i Fort Lauderdale så jag kan hämta/lämna där också?

Hej,
Hur har du tänkt att ta dig mellan MIA och FLL? Kan ett alternativ att sova vid Mia och hämta ut bilen på morgonen (du har ”positiv” jetlag dessutom) och från MIA köra direkt till Tampa? Om man är ovan bilförare kan hghw 92 upplevas som stressigt (även för en van sådan). Plus att man kan njuta av flygresan.
Ett annat tips är att gå igenom din rutt ett par ggr via google maps och kamera. Då känns det som man har varit där förr

Gällande hyrbil - skulle rekommendera Hertz - om du har möjlighet att bli Gold. Då slipper du köa i hyrbilsdesken och gå direkt till Gold skärmen för att se din parkerade bil.
Men oavsett firma - se till att gå runt bilen och dokumentera skador INNAN du kör ut från rental. Ta kort (så att du har tid o datum). Be dem skriva in ev skador i samband m att du visar upp körkort vid utcheck.
Välj tanka fullt själv (extremt mkt dyrare själv)
Spara alla bensinvkitton (upp till 1år, mängder av dåliga erfarenheter tyvärr).
När du returnerar bilen, se till att ta kort på bensinkvitto framför skärmen som visar att bilen är fulltankad. Be om kvitto om att bilen är fulltankad o i ok skick. (Återigen, övernitiskt men dåliga erfarenheter i plural)
Du behöver inga försäkringstillägg över disk, brukar ingå tillräckliga försäkringar när man hyr från Sverige- om du går via desk är det vanligt med skräckhistorier och försök om att du ska ta extra försäkringar till flera tusenlappar….
(Sedan är det väldigt mycket billigare att hyra från Sverige också.)
Angående pris - testa och söka avlämning annan plats. Just i Florida brukade det inte ens vara extra kostnad att hämta i Orlando och lämna i Miami då samma delstat. Men de senaste gångerna i Florida har vi hyrt t/r flygplats så lite osäker. (Tips kolla på om billigare vid utlämning vid hotell eller i närheten av MIA och lämna på MIA, på så sätt fick vi en Suburban för en spottayver vid ett tillfälle. För AVIS - kontrollera att kontoret (om annat än MIA) är öppet. Har hittat billiga priser men insett att kontoret är permanent stängt!
Läs också finstilta särskilt om hyra från mindre kontor om avbokningsregler då det inte brukar vara lika generöst.)
Motornännen i Sverige medför bra rabatt för Hertz i USA.
Beroende på betalkort, tror det numera står att hela resan ska vara till 75% betald med det kortet. Kolla gärna det också.
Dvs, laborera med datum, upphämtning/återlämning och ta hänsyn till jetlag. Plus var övernitisk med själva bilen

Betala med Amex'et så får du deras extra hyrbilsförsäkring. Får inte det med SAS MC.

Hej,
Hur har du tänkt att ta dig mellan MIA och FLL? Kan ett alternativ att sova vid Mia och hämta ut bilen på morgonen (du har ”positiv” jetlag dessutom) och från MIA köra direkt till Tampa? Om man är ovan bilförare kan hghw 92 upplevas som stressigt (även för en van sådan). Plus att man kan njuta av flygresan.
Ett annat tips är att gå igenom din rutt ett par ggr via google maps och kamera. Då känns det som man har varit där förr

Gällande hyrbil - skulle rekommendera Hertz - om du har möjlighet att bli Gold. Då slipper du köa i hyrbilsdesken och gå direkt till Gold skärmen för att se din parkerade bil.
Men oavsett firma - se till att gå runt bilen och dokumentera skador INNAN du kör ut från rental. Ta kort (så att du har tid o datum). Be dem skriva in ev skador i samband m att du visar upp körkort vid utcheck.
Välj tanka fullt själv (extremt mkt dyrare själv)
Spara alla bensinvkitton (upp till 1år, mängder av dåliga erfarenheter tyvärr).
När du returnerar bilen, se till att ta kort på bensinkvitto framför skärmen som visar att bilen är fulltankad. Be om kvitto om att bilen är fulltankad o i ok skick. (Återigen, övernitiskt men dåliga erfarenheter i plural)
Du behöver inga försäkringstillägg över disk, brukar ingå tillräckliga försäkringar när man hyr från Sverige- om du går via desk är det vanligt med skräckhistorier och försök om att du ska ta extra försäkringar till flera tusenlappar….
(Sedan är det väldigt mycket billigare att hyra från Sverige också.)
Angående pris - testa och söka avlämning annan plats. Just i Florida brukade det inte ens vara extra kostnad att hämta i Orlando och lämna i Miami då samma delstat. Men de senaste gångerna i Florida har vi hyrt t/r flygplats så lite osäker. (Tips kolla på om billigare vid utlämning vid hotell eller i närheten av MIA och lämna på MIA, på så sätt fick vi en Suburban för en spottayver vid ett tillfälle. För AVIS - kontrollera att kontoret (om annat än MIA) är öppet. Har hittat billiga priser men insett att kontoret är permanent stängt!
Läs också finstilta särskilt om hyra från mindre kontor om avbokningsregler då det inte brukar vara lika generöst.)
Motornännen i Sverige medför bra rabatt för Hertz i USA.
Beroende på betalkort, tror det numera står att hela resan ska vara till 75% betald med det kortet. Kolla gärna det också.
Dvs, laborera med datum, upphämtning/återlämning och ta hänsyn till jetlag. Plus var övernitisk med själva bilen

Wow! Tack för bra inlägg!

Jag blir hämtad på MIA på kvällen då jag har vänner i FTL. Så jag kommer sova där till morgonen. Så det blir visst Fredag morgon till måndag kväll.
Jag tycker det verkar ganska billigt. Om jag beställer via SAS. Behöver jag fundera på något mer?
Om jag inte tar snabbfilerna, klarar jag mig utan att betala extra?

Ser detta rätt ut? Något bättre förslag? Trängselskatt?

Attachments

• bil1.png
    bil1.png
    332,4 KB · Visningar: 115
  • bil2.png
    bil2.png
    109 KB · Visningar: 118
Också lite nojjig om hyrbilsförsäkring gäller på mitt Amex? Bokat bonusresa och betalt skatter med Amex. Ingen boendekostnad pga vänner. Dock kommer det bli väldigt mycket mat och dryck, men det räknas väl med 75% av allt detta?

Det är ju för sorgligt att man skall behöva vara så nitisk. Det var länge sedan jag hyrde i Florida men då var det väldigt lugnt och upplevde aldrig något. Men har dessvärre hört en del historier framför allt gällande att tanken inte var full och skador som kommit senare.

Det där med trängselavgifter kan väl vara ett gissel i just Florida men håller man sig borta från betalvägarna skall det inte vara ett problem, eller? SEK500 bara för att få en dosa känns ganska dyrt. Antar att själva avgifterna tillkommer?

Ang. vägavgifter så kan man ordna det via t.ex. Hertz (=dyrt men bekvämt). Vi köpte ett Sunpass Mini på CVS när vi var där i februari. Kostar $4.99 och så fyller man på pengar via deras website. Detta är ett engångskort så man kan ej flytta mellan bilar. Finns en pro variant för $10 till som går att ta med sig och använda vid nästa resa. Vi hade svårt att undvika betalvägar när vi var i Tampa / Orlando området.

Vad gäller småskador på bilen har jag aldrig upplevt att man skulle vara speciellt nitisk i USA (åtminstone inte hos de stora). Alla bilar man får är rätt långkörda från början (så förvänta dig inget som kommer direkt från fabriken), och så länge man inte lämnar in den totalkvaddad så är det ingen som bryr sig. Detta är stor skillnad mot att hyra i Europa. Bokar man Avis via SAS-portalen ingår försäkring utan självrisk.

Jag brukar räkna 70-80 USD/hyrdygn. Då får man en OK bil.

Det är ju för sorgligt att man skall behöva vara så nitisk. Det var länge sedan jag hyrde i Florida men då var det väldigt lugnt och upplevde aldrig något. Men har dessvärre hört en del historier framför allt gällande att tanken inte var full och skador som kommit senare.

Det där med trängselavgifter kan väl vara ett gissel i just Florida men håller man sig borta från betalvägarna skall det inte vara ett problem, eller? SEK500 bara för att få en dosa känns ganska dyrt. Antar att själva avgifterna tillkommer?
Det är min erfarenhet att man kan hålla sig borta från såna vägar men samtidigt är det bra att veta hur man tar sig till och från flygplatsen utan att använda betalvägar. Det är inte alltid helt trivialt. I Miami till exempel finns det vad jag minns bara en väg ut som inte är betalväg. Ut kanske man klarar utan större problem men man ska tillbaka in också. Då kan det vara bra att ha en kartläsare som håller koll.

Det är förmodligen bättre att ta eventuell smäll om man åker på den även om det är ohemult dyrt. Jag tror ändå det blir billigare fast man betalar för admin av avgiften. Tänker dock inte ta gift på den saken men om det kostar upp mot 500 spänn att hyra dosan så...

Det är min erfarenhet att man kan hålla sig borta från såna vägar men samtidigt är det bra att veta hur man tar sig till och från flygplatsen utan att använda betalvägar. Det är inte alltid helt trivialt. I Miami till exempel finns det vad jag minns bara en väg ut som inte är betalväg. Ut kanske man klarar utan större problem men man ska tillbaka in också. Då kan det vara bra att ha en kartläsare som håller koll.

Det är förmodligen bättre att ta eventuell smäll om man åker på den även om det är ohemult dyrt. Jag tror ändå det blir billigare fast man betalar för admin av avgiften. Tänker dock inte ta gift på den saken men om det kostar upp mot 500 spänn att hyra dosan så...

Att ta betalt för betalvägar när man inte tecknat avtal är ett av de sätt de tjänar massor med pengar på. För det blir dyrt snabbt. Jättedyrt.

Antingen fixar man en egen dosa och abonnemang vilket är görbart eller så får man hyra dosan. Det kommer bli dyrt annars och man kommer garanterat råka åka på någon avgiftsbelagd väg.

Toppen