Senaste nytt

Systemfel och Iphone problem med sas hemsida

Provat från olika ip-nr, ja. Funkar på vanlig dator. Ingen skillnad inloggad/ej inloggad på ipad.

Jag repeterar frågan från @Mattias Holmén - har du provat med en annan webläsare än standard på din ipad? Mig veterligen har Apple uppdaterat sin motor så att den inte längre stödjer en typ av websql som var vanlig tidigare, så mycket möjligt att annan funktionalitet strukit med i samma veva. Med största sannolikhet använder sig SAS app av en insticksversion av samma webläsare.

Anledningen till att jag har koll på det är att jag har fått fixa liknande problem i egna appar de senaste månaderna.

Tack för tipsen @eliee och @Mattias Holmén , men fungerar varken på Firefox eller Chrome. Jag förstår reflexen är att skylla på användaren, men en grundregel inom UX Design är att aldrig skylla på användaren.
"When people have trouble using technology, especially when they perceive (usually incorrectly) that nobody else is having the same problems, they tend to blame themselves. Worse, the more they have trouble, the more helpless they may feel, believing that they must be technically or mechanically inept. This is just the opposite of the more normal situation where people blame their own difficulties on the environment. This false blame is especially ironic because the culprit here is usually the poor design of the technology, so blaming the environment (the technology) would be completely appropriate." från "The Design of Everyday Things av Don Norman". Läs mer på Nielsen Norman Group: UX Training, Consulting, & Research
Problemet ligger hos SAS. Jag har bytt flygbolag på grund av detta, så jag klarar mig.

IMG_2790.PNG IMG_2791.PNG
IMG_2793.PNG

Tack för tipsen @eliee och @Mattias Holmén , men fungerar varken på Firefox eller Chrome. Jag förstår reflexen är att skylla på användaren, men en grundregel inom UX Design är att aldrig skylla på användaren.
Jag tror inte att det är någon som försökt att skylla på användaren. Däremot kan det ju vara så att lösningen ligger i något som användaren har kontroll över, oavsett vem som skapat problemet.

T.ex. så har jag har vid ett antal tillfällen haft problem med SAS hemsida som löst sig först när jag gått in i historiken och raderat allt som SAS sida cacheat. Antagligen SAS som gjort något fel, men lösningen på problemet låg i något som jag hade kontroll över...

Jag tror inte att det är någon som försökt att skylla på användaren. Däremot kan det ju vara så att lösningen ligger i något som användaren har kontroll över, oavsett vem som skapat problemet.

T.ex. så har jag har vid ett antal tillfällen haft problem med SAS hemsida som löst sig först när jag gått in i historiken och raderat allt som SAS sida cacheat. Antagligen SAS som gjort något fel, men lösningen på problemet låg i något som jag hade kontroll över...
Och det är dålig design, vilket är SAS’ fel. Och som SAS borde åtgärda. Du ska inte behöva vara dataingenjör för att kunna boka flygbiljett hos SAS.

Och det är dålig design, vilket är SAS’ fel. Och som SAS borde åtgärda. Du ska inte behöva vara dataingenjör för att kunna boka flygbiljett hos SAS.
Det håller jag med dig om. Däremot kommer ditt egna problem inte nödvändigtvis att lösa sig per automatik bara för att SAS gör något på sitt håll...

Du gör naturligtvis helt rätt som röstar med fötterna här om det inte fungerar, antingen välja bort SAS eller välja bort iPhone.

Jag hade samma frustrerande återkommande problem men löste sig genom bokning och betalning av skatterna på flysas.com igår kväll. De drogs dock i euro då.

"When people have trouble using technology, especially when they perceive (usually incorrectly) that nobody else is having the same problems, they tend to blame themselves. Worse, the more they have trouble, the more helpless they may feel, believing that they must be technically or mechanically inept. This is just the opposite of the more normal situation where people blame their own difficulties on the environment. This false blame is especially ironic because the culprit here is usually the poor design of the technology, so blaming the environment (the technology) would be completely appropriate." från "The Design of Everyday Things av Don Norman". Läs mer på Nielsen Norman Group: UX Training, Consulting, & Research
Problemet ligger hos SAS. Jag har bytt flygbolag på grund av detta, så jag klarar mig.

Visa bifogad bild 106764 Visa bifogad bild 106765
Visa bifogad bild 106766
Har du testat att köra webläsaren i "incognito" läge för att utesluta att det är något med din device som strular?
Du borde komma åt detta läge från menyn i högra hörnet.
upload_2020-2-25_14-5-55.png

I Edge är kortkommandot ctrl+shift+P, eller så hittar du det på samma ställe uppe till höger i browsern.

Utgår ifrån att alla moderna browsers har möjlighet att köra "incognito", det hjälper oftast bra om det strular i browsern.

Absolut är det så - SAS är de som behöver åtgärda det underliggande felet även om jag har stor förståelse för att det är svårt att skapa verktyg som fungerar korrekt på ens 80% av alla kombinationer av hård- och mjukvara. :)

Hoppas ditt nya val av flygbolag fungerar bättre med vettigare verktyg!

Toppen