Jag skulle gissa att det är pga överbelastningen, särskilt när det håller på med till- och ombyggnad.Något som jag reagerat på när jag flugit från Gardermoen är att det gärna byts gate, inte sällan har det hunnit bli ny gate under tiden man passerat security. Man får intrycket av att allt där sker helt random.
En stor försämring, som jag hoppas inte är permanent, är att man nu tvingas gå genom tax-free när man anländer. Detta är ju ett oskick som sprider sig, t ex på Arlanda där man ska tvingas kryssa mellan shoppande efter säkerhetskontrollen.
Vad är det för fel på att låta folk välja om de vill gå in i en affär själva?
det är nog i allra högsta grad meningen, och det skulle förvåna mig mycket om de tog bort det i framtiden. Samma sak gäller ju vid departure för övrigt, precis som på Arlanda.
Synd att inte fler kan göra som tex CPH där det åtminstone från FastTrack finns en väg genom och en väg utanför taxfree. Skulle enkelt på Arlanda, bara att flytta på lite baggage-vagnar nästan. Men sedan när brydde sig Arlanda om att vara smidig för resenärer i förhållande till smidig för butikerna?
Och som du säger, det sprider sig på fler ställen - därför att flygplatserna helt enkelt tjänar pengar på taxfree...
Då handlar de ju mindre!
En stor försämring, som jag hoppas inte är permanent, är att man nu tvingas gå genom tax-free när man anländer. Detta är ju ett oskick som sprider sig, t ex på Arlanda där man ska tvingas kryssa mellan shoppande efter säkerhetskontrollen.
Vad är det för fel på att låta folk välja om de vill gå in i en affär själva?