Tomas E
Medlem
På morgonen blev det en liten promenad i trakten innan det var dags att ta sig tillbaka till terminalen. Det var förvånansvärt hög andel bostäder, förutom hotell och konferensanläggningar, för ett relativt nybyggt (och ej färdigbyggt) område väldigt nära en flygplats. Byggnadsstilen såg för mig nämligen mer ut som "anonyma kontorskåkar" än bostadsområde. Det innebär att det också fanns restauranger i bottenvåningen på en del hus. Lustigt nog såg jag flera som hade skyltar på engelska som angav "Korean restaurant", men inte en enda angav någon specifik inriktning utöver det. Så ingen "barbecue" eller "seafood" eller vad man nu kunde tänka sig. Kan som en jämförelse inte påminna mig att det är särskilt vanligt med skylten "Japanese restaurant" i Tokyo.
Har inte varit i centrala Seoul än (det blir av våren 2026), så jag vet inte om de skyltar så även där.
Något annat som fanns vid mitt boende var en nedlagd maglev-tåglinje: https://en.wikipedia.org/wiki/Incheon_Airport_Maglev
Hade den varit igång hade jag kunnat åka med den från flygplatsen, istället för bussen. Tydligen hade de underskattat driftskostnaderna och grovt överskattat antalet resande för maglev:en. Här stationen Paradise City (dock utan Guns 'N Roses
):
Väl på flygplatsen har jag ett minne av att jag inte hittade fast tracken och att jag fick stå ett tag i en stillastående kö till säkerhetskontrollen. Så om det finns en fast track - leta upp den! Loungeutbudet om man flög Star Alliance bestod av Asianas tre Business Class-lounger (East, Central, West) och Singapore SilverKris. Först blev det SilverKris, och där var frukostserveringen fortfarande igång, med ett generöst utbud av mat och bra dryckesutbud (men ingen champagne). En riktigt bra lounge, i likhet med alla andra Singapore-lounger jag varit i.
Den här kombinationen av korv, bacon, surkål och en del annat hade garanterat tilltalat någon hungrig tysk-brittisk blandmedborgare.
Sedan besökte jag en av Asiana-loungerna, den som var i samma område som Singapore. Jag tror det var "Central" nära gate 26 som jag besökte. Det var gott om plats men ett rätt enkelt maturval.
Däremot var det rätt gott om sprit, i alla fall för den som är minst 19 år, men inte ett extremt ambitiöst urval.
Om jag ska vara ärligt var Asiana Business-loungen rätt medioker, särskilt jämfört med deras mycket ambitiösa ombord-servering. Jag ser heller ingen information om att de har en ytterligare nivå ovanför Business-loungen. Vid East-loungen (gate 11) ska det även finnas en Business Suite lounge, men det tycks inte vara någon skillnad i access-regler så jag vet inte om den är bättre. Singapore Silver Kris var väldigt mycket bättre än den Asiana-lounge jag besökte!
Därefter var det dags för avfärd med EVA till Taipei. På EVA:s webbplats kunde man förbeställa vissa maträtter, vilket jag gjorde till både denna flight och den efterföljande, men jag har ett vagt minne om att det däremot blev felmeddelande när jag försökte välja sittplats, vilket man borde ha kunnat. Nedan mitt säte (jag satt vid fönstret). Planet var en widebody med ett inte alldeles nytt 2-2-2 sätesarrangemang. Kanske en A330? Tog tyvärr ingen exteriörbild.
Champagne och varm handduk pre-departure på en 2,5 h-flight!
SAS, här kan ni hämta inspiration till i höst! 
Farväl till Incheon. Mitt hotell och den nedlagda maglev:en finns någonstans till höger i bild.
Riktigt bra service ombord och trerätters servering med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Huvudrätten hade jag valt innan, General Tso's chicken.
Något annat som fanns vid mitt boende var en nedlagd maglev-tåglinje: https://en.wikipedia.org/wiki/Incheon_Airport_Maglev
Hade den varit igång hade jag kunnat åka med den från flygplatsen, istället för bussen. Tydligen hade de underskattat driftskostnaderna och grovt överskattat antalet resande för maglev:en. Här stationen Paradise City (dock utan Guns 'N Roses
Väl på flygplatsen har jag ett minne av att jag inte hittade fast tracken och att jag fick stå ett tag i en stillastående kö till säkerhetskontrollen. Så om det finns en fast track - leta upp den! Loungeutbudet om man flög Star Alliance bestod av Asianas tre Business Class-lounger (East, Central, West) och Singapore SilverKris. Först blev det SilverKris, och där var frukostserveringen fortfarande igång, med ett generöst utbud av mat och bra dryckesutbud (men ingen champagne). En riktigt bra lounge, i likhet med alla andra Singapore-lounger jag varit i.
Den här kombinationen av korv, bacon, surkål och en del annat hade garanterat tilltalat någon hungrig tysk-brittisk blandmedborgare.
Sedan besökte jag en av Asiana-loungerna, den som var i samma område som Singapore. Jag tror det var "Central" nära gate 26 som jag besökte. Det var gott om plats men ett rätt enkelt maturval.
Däremot var det rätt gott om sprit, i alla fall för den som är minst 19 år, men inte ett extremt ambitiöst urval.
Om jag ska vara ärligt var Asiana Business-loungen rätt medioker, särskilt jämfört med deras mycket ambitiösa ombord-servering. Jag ser heller ingen information om att de har en ytterligare nivå ovanför Business-loungen. Vid East-loungen (gate 11) ska det även finnas en Business Suite lounge, men det tycks inte vara någon skillnad i access-regler så jag vet inte om den är bättre. Singapore Silver Kris var väldigt mycket bättre än den Asiana-lounge jag besökte!
Därefter var det dags för avfärd med EVA till Taipei. På EVA:s webbplats kunde man förbeställa vissa maträtter, vilket jag gjorde till både denna flight och den efterföljande, men jag har ett vagt minne om att det däremot blev felmeddelande när jag försökte välja sittplats, vilket man borde ha kunnat. Nedan mitt säte (jag satt vid fönstret). Planet var en widebody med ett inte alldeles nytt 2-2-2 sätesarrangemang. Kanske en A330? Tog tyvärr ingen exteriörbild.
Champagne och varm handduk pre-departure på en 2,5 h-flight!
Farväl till Incheon. Mitt hotell och den nedlagda maglev:en finns någonstans till höger i bild.
Riktigt bra service ombord och trerätters servering med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Huvudrätten hade jag valt innan, General Tso's chicken.
Last edited: