Senaste nytt

Sydney-Brisbane Roadtrip

Skogi

Medlem
Kära BC:are,

Vissa kvällar kommer jag Ibland på mig själv sittandes, nypandes i armen. Jag kan knappt tro att det är sant. Skulle jag nämna för en fem år yngre Skogi om nedan resa skulle han omedelbart avlida av extas. Äntligen ska han få besöka platser som han än så länge bara kunnat drömma om.

Hur som helst, nu står jag här igen, i behov av den samlade kunskapen som finns här på forumet. Varken jag eller min mor, som för övrigt kändes som den rättmätige medpassageraren på en resa av denna magnitud, har någonsin varit i Australien och än mindre kört i vänstertrafik. Detta till trots så är vi båda rungande överens. Vi vill åka på en gedigen biltur längs med den Australiska östkusten. Till vårt förfogande har vi ett tidsspann på ca. 14 dagar, en fullkittad Polestar 2 och en äventyrslust som heter duga!

Vad får vi absolut inte missa?
Vi planerar att åka genom Sydney, Blue Mountains, längsmed östkusten och vidare upp till Gold Coast, Hinterland och Slutligen Brisbane. Finns gott om kuststäder, men för att vi ska kunna hinna med vår ambitiösa resplan behöver vi prioritera mellan dessa. Om det är någonting som jag har lärt mig genom åren, så är det att hur galen en resa än kan tänkas vara så finns det alltid någon på BC.se som har erfarenhet av något liknande.

Tips på hotell, restauranger och andra sevärdheter mottages tacksamt!

Slutligen, och kanske viktigast av allt, vilken lounge på BNE är att föredra? :cool:
Skärmavbild 2023-10-29 kl. 11.47.48.png

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines, Eva, Austrian
Kabinklass: Business, Plus
Avreseort: RNB
Destination: SYD/BNE
Enkelresa eller Tur&retur: 1 Open Jaw, och 1 T/R. separata bokningar.
Antal poäng (per person): 132.500 Per person. Totalt 265.000 (med två 2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): ca. 3000 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari/Feburari 2024
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance/Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Första försöket med kompetent och trevlig agent

RNB-ARN SAS Plus CRJ900
ARN-CPH SAS Plus A320neo
CPH-JFK SAS Business A350
// 3-4 dagar i New York
EWR-SIN: SQ Buisness A350ULR
SIN-SYD: SQ Business A380
// 2 veckor i Australien
BNE-SIN SQ Business A350-900
SIN-TPE SQ Business A350
TPE-BKK-VIE: EVA Business 787-10
VIE-JFK Austrian Business 777-200
// 3-4 dagar i New York
EWR-ARN SAS Business A330-300
ARN-RNB SAS Plus CRJ900

Detta blir faktiskt den första gången som det sker en minustransaktion på poängkontot, i snart 4 år har man gått och samlat och samlat. Vad jag skulle göra med alla poängen visste jag inte. I majoriteten av alla fall skiljer det så lite mellan skatterna på awards och ungdomsbiljetter så det har aldrig varit motiverat att åka någonstans Intra-Europa. Så när Singapore Airlines öppnade upp bokningsflödet var det antingen det eller att köpa muffins för hela slanten!

Slutligen så hade denna resan aldrig kunnat bokas om det inte vore för det eminenta forumet Businessclass. Stort tack! :)

Visa bifogad bild 139737
 
vilken resa, imponerande att få ihop den planeringen! :p
Viktigaste först då: spenderade tid i både SQ Silverkris och Air NZ lounges i Brisbane nyligen då jag hade ett par timmar att slå ihjäl innan flighten BNE-SIN med SQ. Slight edge för Air NZ pga av att den är lite rymligare, i övrigt beroende på preferens eller dagsform gällande mat och finfika ;) rekommenderar longehopping.

Gold Coast - mat, två standouts : Peters Fish Market ute på Main beach innan Seaworld. Otrolig fish & chips och all möjlig fisk & skaldjur pinfärskt direkt från båtarna. Enkelt utan krusiduller men ack så gott. Kyiomi - högklassig sushirest som ligger i The Star komplexet.
Gold Coast - boende: rekommenderar 5 stjärnigt direkt på stranden eller AirBnB längs Nerang river (typ Broadbeach Waters eller Clear Island Waters eller en kombi. Njut av de milsvida stränderna och surfen.
Brisbane - har förstås enormt utbud av aktiviteter, restauranger och hotell, ingen standout för oss men generellt finns det mycket bra asiatiskt/fusion i matväg.
Roadtrip - Använd farthållare!! Australien är värre än Norge när det gäller bötesbelopp redan för små överträdelser (0-5 km/h)! Mtp vänstertrafik ta det lungt första dagen/dagarna. Köp ett sim med surf, ladda ner kartor på google maps som backup, få cafeer etc. som erbjuder free wifi. Bensinstationernas toaletter är no bueno, planera därefter :). Var spontan, fixa picnic, stanna på valfri strand och njut.
 

intuition

Medlem
För roadtrip i Australien och bokning av hotell tycker jag följande fungerar bra:

När man stannar för lunch, leta upp "i" (symbol kursivt blå/vitt gement i) som är turistinformationer. Där frågar man helt enkelt "vad finns det för boende 2 timmars körning i den riktningen". De kollar upp och ringer fram samtalet, sedan kan du själv boka.

Det är klart att om man säkert vet att man ska till ett visst ställe en viss dag och verkligen vill ha ett speciellt hotell så kan man ju förboka själv. Men grejen med roadtrip är tycker jag att man inte bestämmer så mycket i förväg.
 

Skogi

Medlem
vilken resa, imponerande att få ihop den planeringen! :p
Viktigaste först då: spenderade tid i både SQ Silverkris och Air NZ lounges i Brisbane nyligen då jag hade ett par timmar att slå ihjäl innan flighten BNE-SIN med SQ. Slight edge för Air NZ pga av att den är lite rymligare, i övrigt beroende på preferens eller dagsform gällande mat och finfika ;) rekommenderar longehopping.

Gold Coast - mat, två standouts : Peters Fish Market ute på Main beach innan Seaworld. Otrolig fish & chips och all möjlig fisk & skaldjur pinfärskt direkt från båtarna. Enkelt utan krusiduller men ack så gott. Kyiomi - högklassig sushirest som ligger i The Star komplexet.
Gold Coast - boende: rekommenderar 5 stjärnigt direkt på stranden eller AirBnB längs Nerang river (typ Broadbeach Waters eller Clear Island Waters eller en kombi. Njut av de milsvida stränderna och surfen.
Brisbane - har förstås enormt utbud av aktiviteter, restauranger och hotell, ingen standout för oss men generellt finns det mycket bra asiatiskt/fusion i matväg.
Roadtrip - Använd farthållare!! Australien är värre än Norge när det gäller bötesbelopp redan för små överträdelser (0-5 km/h)! Mtp vänstertrafik ta det lungt första dagen/dagarna. Köp ett sim med surf, ladda ner kartor på google maps som backup, få cafeer etc. som erbjuder free wifi. Bensinstationernas toaletter är no bueno, planera därefter :). Var spontan, fixa picnic, stanna på valfri strand och njut.

Tack för värdefulla tips! Blir att spana in Peters, förinställa farthållaren och tar ett varv runt kvarteret innan vi ger oss ut på motorvägen ;)

Loungehopping blir det definitivt. :cool:

För roadtrip i Australien och bokning av hotell tycker jag följande fungerar bra:

När man stannar för lunch, leta upp "i" (symbol kursivt blå/vitt gement i) som är turistinformationer. Där frågar man helt enkelt "vad finns det för boende 2 timmars körning i den riktningen". De kollar upp och ringer fram samtalet, sedan kan du själv boka.

Det är klart att om man säkert vet att man ska till ett visst ställe en viss dag och verkligen vill ha ett speciellt hotell så kan man ju förboka själv. Men grejen med roadtrip är tycker jag att man inte bestämmer så mycket i förväg.
Haha, det var faktiskt vår tanke också, den enda bokade natten i dagsläget är The Langhamn i Gold Coast, men restan blir nog med hjälp av i (med kursivt blå/vitt)
 
Magiskt - imponerande !

Jag var i GC förra sommaren på jobb - Stan har gått från att ha 25k invånare till 700k på under 20år.. helt otroligt!

GC är som lilla florida för mig (på gott och ont....) Hade tyvärr bara 36 timmar i Brisbane, men det var helt magiskt och jag tror på sinnessjuk potential!

Ser fram emot rapport från denna resa :)
 
Toppen