Senaste nytt

Sydkoreanskt LCC, Jin Airs plan glömde att stänga dörren och flög upp till 10.000 fots höjd

Oups - ja när man ser bilden på avherald ( Incident: Jin B738 at Cebu City on Jan 3rd 2016, cabin did not pressurize ) så är det ju svårt att säga annat än att besättningen borde ha reagerat.. Jag kan även förstå att det inte tätade ordentligt när det ser ut sådär.

Enligt kommentarer på avherald så finns det en gammal konstruktion på tätningen som gör att det går att misslyckas med att stänga dörren även om indikatorn visar att dörren är stängd. Oavsett om det är sant eller inte, har man inte indikeringar på kabintryck i cockpit? Det bör ju ha märkts där att kabinen inte trycksattes kan jag tycka...

Det är väl precis det som "cabin did not pressurize" i den text du citerade betyder? :p fler än jag som behöver en till kaffe?
 
Oavsett om det är sant eller inte, har man inte indikeringar på kabintryck i cockpit? Det bör ju ha märkts där att kabinen inte trycksattes kan jag tycka...

2005 var det en B733 som flög för cypriotiska LCC "Helios Airways" som aldrig trycksattes p.g.a. att systemet var inställt på manuellt och inte auto. Piloterna insåg aldrig att planet inte hade trycksatts tills de svimmade på en höjd av ca 30'000 feet (och alla andra i kabinen förutom en CC) Planet kraschade senare i Grekland. Däremot vet jag inte hur det är på B737NG.
 
Toppen