Senaste nytt

Sydhavsferie - Fiji, Maldivene, Seychellene eller...

Google är absolut ingen garanti för att något blir bra. Vi googlade på Bali Beach / paradise beach Bali och alla möjliga sökord och ja, min åsikt om det hittar ni i en annan tråd här på forumet. Bästa tipsen får man på det viset folk nämner ovan efter erfarenhet från stället.
Jag håller helt och hållet med. I det här fallet var jag för lat för att lägga upp egna bilder, men det är ungefär likadant som vår upplevelse var. Oerhört fina stränder och nästan inga människor alls. :)

Fiji kan jag rekommendera vi har tillbringat de senaste17 jul & nyåren på en liten ö ca 1 timme från Nadi, det finns inga tropiska sjukdomar och man kan åka till fastlandet och uppleva det lokala "stadslivet" om man tröttnar på att dyka på de otroligt vackra korallreven.:)

Låter trevligt. Har du lite mer info om ön, hotell mm. En tim restid från Nadi, är det med båt?

Vi kom precis hem från Mauritius och det var fantastiskt! Vi bodde i norra delen, i Grand Baie. En dag hyrde vi vespa och den ena stranden var finare än den andra! En annan dag åkte vi katamaranbåt till en fantastisk strand. Om du gillar indisk mat är Mauritius en höjdare! Vi har inte ätit så god indisk mat utanför Bombay!

• Gilla
Reactions: Alf
Jag skulle sattsa på Cooköarna, även om det tar betydligt längre tid att flyga dit. Jag var i Aitutaki då min syster gifte sig då jag var yngre och även om det kostade en hel del så var det värt var enda krona.

Låter trevligt. Har du lite mer info om ön, hotell mm. En tim restid från Nadi, är det med båt?
Min favorit är Navini Island Resort de har 10 Buras = "hyddor" Ni möts på flygplatsen åk transporteras med bil 30 min och sen båt till ön 30 min.
Det finns inga affärer på ön :) man solar snorklar dyker och fiskar, om man vill så är det dagliga utflykter till andra öar mm.

Jeg har altid været tiltrukket af Fransk Polynesien, specielt Papeete - Og helst krydse Stillehavet samtidigt :)

Jeg har en drøm om at bruge nogle måneder på en reel omgang Island-hopping i Oceanien, men tid og penge er ikke lige til det pt.

Jag hade 11 nätter här:
Seychelles Luxury Hotel & Spa Resort - Hilton Seychelles Labriz

Det var kanske den lugnaste semester jag har haft. Just denna ö hade inte så mycket annat, men det andra öar bjuder på mer än bara strandliv.

Jag tyckte mycket om Seychellerna, det var paradiskänsla. Hotellet bjöd på massor av service för mig som Diamond VIP. Min tanke var alltid att dela vistelsen i två:
Seychelles Hotels - Hilton Seychelles Northolme Resort & Spa - Mahe
6 nätter och 5 nätter på varje. Tyvärr hade hotellet en policy om inga barn under 13 år. Vid detta tillfälle skulle vi ha med ett barn på 11 år så det gick inte.

Men som många andra har jag en barnsligt önskemål om Söderhavsöar. För mig är det Cook Island som är mitt stora mål en gång i framtiden...

Vi (jeg...) har bestemt at vi skal reise til Seychellene. Valgte det fordi det er ok avstand fra europa, samt mye vegetasjon. Og mange øyer man kan reise med båt.
Leste at Mauritsius passet bra for de som "bare" vil ha sol, strand, hav. Vi vil ha litt mer, er ikke så fan av bare ligge på stranda. Fiji ligger så langt unna...
Planlegger å reise til jul, men får se hva familien sier om det, og jobben til mannen, han skal egentlig jobbe julen dette året.

Sykdommer vet jeg ikke noe om. ;)

Seychellerna har inga av de stora sjukdomarna, man rekommenderas inte ens någon extra vaccination för att resa dit utöver "grundskyddet" man får som barn. Det finns heller inga skadliga insekter, inga giftiga djur heller. Man kan till och med dricka kranvattnet (utanför Mahe storstaden) då det kommer direkt från bergskällorna på öarna. Jag rekommenderar alltid Seychellerna vitt och brett. En av de bästa platserna jag besökt på jorden hittills. Detta dels pga dess enkelhet att leva och röra sig. Det är även en härlig blandning av underbara stränder, vegetation, naturupplevelser och mat.

edit: Glömde säga, inga mygg! :D Inga andra bitande varelser heller för den delen alls

Jag tyckte mycket om Seychellerna, det var paradiskänsla. Hotellet bjöd på massor av service för mig som Diamond VIP. Min tanke var alltid att dela vistelsen i två:
Seychelles Hotels - Hilton Seychelles Northolme Resort & Spa - Mahe
6 nätter och 5 nätter på varje. Tyvärr hade hotellet en policy om inga barn under 13 år. Vid detta tillfälle skulle vi ha med ett barn på 11 år så det gick inte.

Åååååhhh det er jo perfekt, jeg har vært på noen sydenferier til Hellas hvor det har vært skrikende barn foreldrene har trukket ned rullegardina på. Så en ferie fri fra andres manglende oppdragelse.... Halleluja! Fantastisk tips, takk!

@Christian Sternudd - høres jo nesten for godt ut til å være sant :eek::D fantastisk :) det er jo en fordel at det er så kort å reise til seychellene, om det nå så koster litt ekstra for hotellene tenker jeg det går "opp i opp" med transport.

Åååååhhh det er jo perfekt, jeg har vært på noen sydenferier til Hellas hvor det har vært skrikende barn foreldrene har trukket ned rullegardina på. Så en ferie fri fra andres manglende oppdragelse.... Halleluja! Fantastisk tips, takk!

@Christian Sternudd - høres jo nesten for godt ut til å være sant :eek::D fantastisk :) det er jo en fordel at det er så kort å reise til seychellene, om det nå så koster litt ekstra for hotellene tenker jeg det går "opp i opp" med transport.

Det behöver inte kosta multum för boendet...väljer ni att inte bo på ett av de stora hotellkomlexen med "resort" i namnet kommer man ned på et nivå lik de flesta andra ställen på jorden. Jag personligen är lite allergisk mot just "resorts" då man ofta blir fast i deras klor när det kommer till utbud och aktiviteter, av lättja så klart. Jag vet om människor som rest på tex dykresor till Seychellerna och lagt 20-30k SEK för 10-14 dagar med flyg och boende så nog går det.

Ett förslag är att inte bo på Mahé utan att ta er där ifrån på en gång. Praslin är en underbar ö bara 15 min flight (2 timmar med båt) bort och har ett mkt lugnare tempo. Där finns gott om hotell som har en mer sansad prislapp men ändå erbjuder ypperlig service. När vi åker tillbaka nästa gång kommer vi däremot försöka hyra ett hus på La Digue. Där kan vi snacka low-price för vad man får. Dock är det ju utan hotellservice då, men åh vad underbart och avkopplande!

Toppen