Senaste nytt

Sydafrika 2 veckor i januari _ tips

Gweilo_2

Medlem
Planerar en två veckors resa för mig den blivande 60 åringen till Sydafrika, Landar den 2/1 och hem två veckor senare, Första gången för oss så alla tips tas tacksamt emot. ChatGPT ställde samman följande (mat, kultur, bad i prompten):

1 jan CPH-CPT
2–6 jan: Cape Town – 4 nätter
6–9 jan: Winelands – 3 nätter
9 jan: flyg CPT → Durban
9–12 jan: St Lucia / iSimangaliso – 3 nätter
12–14 jan: Hluhluwe–iMfolozi – 2 nätter safari
15 jan flyg DUR → CPT förmiddagen,
16 jan flyg till CPH

verkar det vara en vettig start att bygga kring ? tips på "måsten och undvik" , hotell , förbättringar ?

Hej,
Ett tips är att försöka boka hotell/B&B rätt snart då december/januari är riktig högsäsong i S.A.
Dels har vi alla resenärer från Europa men det är även den stora semesterperioden och sommar-
lov för sydafrikanerna. Har du bokat flyget till/från Afrika ännu? Kanske även dags att boka flyg
och hyrbil lokalt Inom kort. Jag brukar besöka CPT lite senare i januari eller i början av februari.

Tänk på att vara någotsånär utvilad och nykter om du hyr bil direkt på flygplatsen i CPT. Det är
ju vänstertrafik och tyvärr händer det en del olyckor. Uber fungerar utmärkt i CPT! Jag kör hyrbil
på dagarna men till kvällen är det gott med vin till maten och då passar det bäst med en Uber.

• Gilla
Reactions: jsn
Planerar en två veckors resa för mig den blivande 60 åringen till Sydafrika, Landar den 2/1 och hem två veckor senare, Första gången för oss så alla tips tas tacksamt emot. ChatGPT ställde samman följande (mat, kultur, bad i prompten):

1 jan CPH-CPT
2–6 jan: Cape Town – 4 nätter
6–9 jan: Winelands – 3 nätter
9 jan: flyg CPT → Durban
9–12 jan: St Lucia / iSimangaliso – 3 nätter
12–14 jan: Hluhluwe–iMfolozi – 2 nätter safari
15 jan flyg DUR → CPT förmiddagen,
16 jan flyg till CPH

verkar det vara en vettig start att bygga kring ? tips på "måsten och undvik" , hotell , förbättringar ?
Det var ju tunt med tips till dig så jag bidrar lite med tips i Cape Town området. Dom andra delarna av er resa känner jag inte till något om.
Jag skulle bo i Constantia eller i Camps bay i Cape Town. Downtown kan man besöka men är inte särskilt mysigt.
I Constantia hittar ni fina hotell och massor med vingårdar med fina restauranger. Det är nära därifrån till det mesta. En perfekt utgångspunkt om man är med hyrbil.
Aktiviteter; Table Mountiain naturligtvis (prova gärna att hika upp), Cape of good hope, Camps Bay om ni inte väljer att bo där, nåt besök i, för mig, överskattade Waterfront.
Min personliga favorit är Franschoek. Tre-fyra nätter där med någon dagsutflykt till gårdarna i Stellenbosch. Webersburg eller Earnie Els kan med fördel besökas där. Ni kommer inte bli besvikna på mat och dryck!
I Franschoek ska absolut en dag vikas till Wine Tram -Spårvagn och bussar runt bland vingårdarna. La Petit Ferme är ett måste en lunch...
Allt är bra. Ni kommer ha en fantastisk resa. Lycka till!

Tips på resturanger i Kapstaden samt aktiviteter,

Fyn Resturant - firade min sambo där när hon fyllde 30, för några år sedan var då en ritkig toppupplevelse
Reverie Social Table - God mat, med roligt upplägg där 18 främligar placeras vid ett långbord. Så man måste bjuda till lite men god mat och vi hade väldigt trevlig sällskap.
Pier - Firade in nyår här, var hög kvalité på maten och ligger fint vid vattnet nere i Waterfront

Kan även varmt rekommendera att gå upp för Taffelberget så man ser solnedgången från berget. Även om man är lite äventyrlig så var även Tandem Paragliding häftigt från Taffelberget!

Vi har även bott i Franschoek på Le Franschhoek Hotel & Spa som var trevligt!

I Camps Bay finns en fiskrestaurang som heter The Codfather som jag gillar. Lagom stökigt, bra vinlista
och man pekar ut fisken/skaldjuren man vill ha. Allt serveras sedan i en panna tillsammans med några
olika såser och pommes frites. Under högsäsong är trycket hårt på populära restauranger varför det kan
vara bra att boka i förväg. Man slipper bli besviken! Ett sätt som jag använder är appen Dineplan som
finns i Appstore och troligen i Androidvärlden oxå. Du får bekräftelse och påminnelse på din bokning

Tänk på att vara någotsånär utvilad och nykter om du hyr bil direkt på flygplatsen i CPT. Det är
ju vänstertrafik och tyvärr händer det en del olyckor. Uber fungerar utmärkt i CPT! Jag kör hyrbil
på dagarna men till kvällen är det gott med vin till maten och då passar det bäst med en Uber.

Även Bolt fungerar utan problem, värt att jämföra pris då det kan skilja en del mellan Uber/Bolt.

I Camps Bay finns en fiskrestaurang som heter The Codfather som jag gillar. Lagom stökigt, bra vinlista
och man pekar ut fisken/skaldjuren man vill ha. Allt serveras sedan i en panna tillsammans med några
olika såser och pommes frites. Under högsäsong är trycket hårt på populära restauranger varför det kan
vara bra att boka i förväg. Man slipper bli besviken! Ett sätt som jag använder är appen Dineplan som
finns i Appstore och troligen i Androidvärlden oxå. Du får bekräftelse och påminnelse på din bokning
+1 på Codfather

En mysig lite mindre estate med magisk utsikt är Clouds utanför Franschoek. Gångavstånd till bla Tokara.

Vinbesök så måste jag nämna Rust en Wrede dels för vinerna, men också deras lunch, vansinnigt bra värde för pengarna. (Vinet serverades på Nobelbanketten i Oslo när Mandela och de Klerk hämtade sina priser)

Constantia - gården Klein Constantia och deras Vin de Constance. Känner du inte till det så googla kring historien, bara den gör det extra gott.

Om budgeten tillåter bo på The cellars - Hohenort anslutna till SLH och därmed Hilton. Baksidan av Taffelberget, härlig kolonial känsla med fina poolområden i grönskan. Nära till de botaniska trädgårdarna som är väl värda ett besök.

Tycker den föreslagna rudan låter lite väl omfattande med mycket förflyttning. Hade övervägt att skippa safarin. Åk längs med garden route en bit istället.

Trevlig resa, ni kommer njuta!

Om du vill bo i Kapstaden någon natt så tycker jag detta hotel är väldigt trevligt, väldigt få rum och nästan alltid fullbokat (dock ingen kedja)
Eller detta om du har lite högre budget:

Toppen