Senaste nytt

Sy upp kläder i Bangkok eller Singapore - någon som har erfarenhet?

PatrikHes

Ny medlem
Hej! Har letat skräddare ett tag o kikade på denna tråden tidigare. Jag har precis hittat "min" skräddare och skrev om det på Flashback, så tänkte att jag lika bra kan posta min upplevelse här också:

Vet inte om någon undrar, men jag har nyligen återvänt från Bangkok där jag gav mig på att hitta en vettig skräddare. Jag läste en massa online men man får ju inte rätsida på det hela. Jag bestämde mig för att spendera en eftermiddag och besöka några olika ställen. Tittade in hos de flesta runt Nana BTS (inkl the usual suspects Raja's, Rajawongse, Crown, Nickermans, Empire, Baron samt nån okänd). Några verkade OK, med hyfsat utbud, men jag kände inte att servicen var särskilt bra (och man måste ju verkligen kommunicera med sin skräddare) och man har ju läst en del om att de luras med tyger och priser.

Sista stoppet var Tailor On Ten, därför att det ligger långt ner på en gata, nästan svårt att hitta. Jag var intresserad, då deras hemsida är riktigt snygg. När jag kom dit fanns det genast inga andra alternativ. Butiken ligger i ett stort, vackert hus och man välkomnas med vatten eller öl av västerlänningar och engelsktalande Thai. De har massor av tyger och förklarade att allt är äkta, dvs de drar inga verser om egyptisk bomull eller kashmir (även om de säljer dessa, till skäliga priser). Det är full tillit direkt på dethär stället.

Detta fortsätter under tillverkningen. De tar inte kunder om de inte har tid för flera provningar. Jag hade en vecka, så inga problem. Bestämde mig för två kostymer (mellanblå och prince of wales-rutig i grå, båda italiensk VBC-tyg) och fyra skjortor. Alla alternativ gicks genom noggrant med rekommendationer om vad som passade mig bäst. Det kändes verkligen bespoke. Under provningarna (3st) påpekade personalen ändringar som behövdes före jag hann göra det. De säger att de vill ha 100% nöjda kunder som kommer tillbaka, så lägger hellre extra tid på perfekt passform. Bra sätt att se det (framförallt då man kan återbeställa över internet när mönstren är klara)!

I slutändan var allt perfekt och det är utan tvekan de kläder jag äger som passar mig bäst. Priserna är något högre än hos andra skräddare i Bangkok, men upplevelsen går inte ens att jämföra såvitt jag kände (och kostnaden är fortfarande en bråkdel av Sverige). Tydligen är de äkta italienska tygerna faktiskt betydligt dyrare hos andra, då de mestadels säljer falska polyestergrejer. Alltså, letar ni skräddare i Bangkok, gå dit och kolla eller spana iaf in hemsidan Tailor On Ten | Bangkok tailors (där priser, process och valuta för pengarna förklaras). Kan inte rekommendera Tailor On Ten starkt nog!
 

PatrikHes

Ny medlem
Jodå, den är läst! De verkar också gilla TOT. De snackar ju iofs även om några som är lite för dyra för min smak. För 10 000 SEK kan man nog hitta skräddarsytt hemma.
 

OliT

Medlem
Jag vet inte om jag såg så många hyllningar till ToT, främst en ny person som verkade vara väldigt intresserad av detta skrädderi. Det är ju dock som ofta - att man får vad man betalar för. I lägre prisklasser kan det vara bättre att hitta en färdig kostym av god kvalitet och sedan utföra lite ändringsskrädderi, än att satsa på skräddarsytt.
 

PatrikHes

Ny medlem
Jo, absolut. Jag har sålt kläder i många år tidigare och trots höga krav var ToT utmärkt. Nu har jag iofs inte testat någon av de andra alternativen, men hört blandade recensioner. Har även försökt läsa TripAdvisor, men alla i topp 10 har ju 5 stjärnor där.
Mina grejer blev bättre än det jag köpt och ändrat tidigare. Jag har lite jobbiga axlar, vilket sällan blir bra off the rack, om det inte gäller tjockare tyger. Men det är som med allt, hittar man nåt man är bekväm med så är det bäst att hålla sig till det. Har man ett RTW-märke som funkar är det ju bra.
 

d99mlu

Medlem
Vill du annonsera på Businessclass.se har vi möjligheter för dig – Det är inte tillåtet att i forumet länka till / skriva väl om företag man själv har koppling till. Vill du föra fram ditt företag kontakta teamet så kommer vi försöka ta fram en lösning som fungerar för alla parter.
Kanske läge för någon att läsa reglerna igen...
 

OliT

Medlem
Kanske läge för någon att läsa reglerna igen...

Det är lätt att få sådana vibbar, ja. Helt nya användare som skriver hyllande inlägg kan ju om inte annat lätt tolkas som just reklam. Uttryckssättet kändes förövrigt igen från den andra nya användaren på Styleforum.
 

PatrikHes

Ny medlem
Sorry grabbar, det var inte meningen att verka så. Jag är ingen stor forumanvändare, som ni märker. Jag har inget med dem att göra, men det jobbar faktiskt en svensk där. Han sa att de haft svårt att nå svenska kunder så jag sa att jag gärna berättar vidare. Trampar jag forumet på tårna med det, så plockar jag självklart bort inläggen.
 
Toppen