Senaste nytt

Swiss konto, miles & more eller star alliance, vad är skillnaden?

HenrikAI

Medlem
Okej för jag funderar på att skaffa miles & more kreditkort och få poäng genom köp där. Jag flyger väldigt sällan SAS så eurobonus är nog inte så bra då om jag har fel. Lufthansa och Swiss åker jag väll också sällan, 2-3 gånger per år men det är längre sträckor än bara inom europa.
Jag tror det är bäst att du gör en liten kalkyl på din poängintjäning. Hur många poäng ger dina långdistansflygningar dig med Miles & More respektive Eurobonus (kika på bokningsklass på dina senaste resor och räkna på vad de skulle ge för poäng i de olika programmen), hur mycket poäng kommer du få in genom att handla med kreditkort, och kommer du få in poäng på andra sätt (t.ex. genom att hyra bil)? Sedan som palmen säger finns ju andra faktorer att ta hänsyn till också.

Jag flyger sällan med SAS men möjligheten att tjäna extra poäng på onlineshopping och restaurangbesök, dubbla poänghelger med SAS MC samt SAS Amex 2-4-1 gör att jag kör på Eurobonus.
 
Huruvida du flyger sas är inte så relevant för om du ska ha eurobonus eller ej.
Det du måste besvara är snarare vad du vill göra med poängen samt hur mycket du kommer resa och vilka kabinklasser mm samt spend på korten.

Man ska veta att ta ut bonusresor med miles & more är väldigt dyrt vad det gäller skatter, ofta 3x dyrare än med eurobonus och vi pratar tusenlappar i skillnad. Sen måste man ju överväga tillgänglighet för att boka awards i de olika programmen mm.
Okej men om jag redan har amex platinum och inte är sugen på ett till amex kreditkort för eurobonus , vad hade du rekommenderat ?
 
Jag tror det är bäst att du gör en liten kalkyl på din poängintjäning. Hur många poäng ger dina långdistansflygningar dig med Miles & More respektive Eurobonus (kika på bokningsklass på dina senaste resor och räkna på vad de skulle ge för poäng i de olika programmen), hur mycket poäng kommer du få in genom att handla med kreditkort, och kommer du få in poäng på andra sätt (t.ex. genom att hyra bil)? Sedan som palmen säger finns ju andra faktorer att ta hänsyn till också.

Jag flyger sällan med SAS men möjligheten att tjäna extra poäng på onlineshopping och restaurangbesök, dubbla poänghelger med SAS MC samt SAS Amex 2-4-1 gör att jag kör på Eurobonus.
Jag har redan amex platinum och behöver ett kreditkort som är av typen VISA eller MC, jag åker för det mesta ekonomiklass men handlar det mesta på amex kreditkortet men vill använda VISA eller MC på de ställen som inte tar amex.

Jag har nog aldrig flygigt SAS och kommer troligtvis inte göra det, de flygresor som jag gör är mestadels till USA eller något semesterort i Europa och då flyger jag det landets flygbolag.

Om du skulle välja ett kreditkort som gör möjlighet till bonus, uppgradering m.m vilket skulle du tagit ? Jag tänker att mestadels av poängen jag kommer tjäna in är genom att handla med kreditkortet i butiker. Helst också om det finns 2 olika kreditkort att jämföra (både för star alliance och KLM/Air france partner bolag)
 
Toppen