Senaste nytt

Swiss konto, miles & more eller star alliance, vad är skillnaden?

Hej ,

Jag har försökt hitta en tråd kring detta men hittade inte, hänvisa mig gärna om det finns en tråd som jag missat. Jag har även försökt läsa runt lite på nätet.

Vad är skillnaden mellan att ha ett Swiss konto, Miles&More konto eller Star Alliance?
 

palmen

Moderator
Miles & More är Lufthansa gruppens bonusprogram där Austrian, Swiss och Lufthansa ingår tex.

Vad ett Swiss konto är har jag ingen aning om. Inte heller ett star alliance konto. Star Alliance är alliansen där bland annat Swiss, Lufthansa och SAS ingår.

Skillnaden på olika bonusprogram är vart man samlar poängen. Samma flyg kan ge olika poäng till olika program tex.
 

GOTBound

Medlem
Swiss konto är ett log-in konto hos Swiss där användaren sparar data så som personlig data, pass, måltidspreferenser, sittplatspreferenser. I princip allt utan Frequent Flyer nummer, kontot går att koppla till Miles & More konto men inget krav. Kontot går att använda för inloggning i flygbolagets app, praktiskt för boarding card etc.

Ett sådant konto kan vara bra när man vill boka med Swiss men använda ex. Eurobonus för att samla poäng och slippa fylla i sin data manuellt.
 
Okej så vill jag samla poäng när jag flyger lufthansa och swiss så är det miles and more som gäller.

Och om jag förstått det rätt så finns det cirka 20 olika bonusprogram som ingår i star alliance och man väljer det bonusprogram som passar en bäst ?
 

Rickard_O

Medlem
Okej så vill jag samla poäng när jag flyger lufthansa och swiss så är det miles and more som gäller.

Och om jag förstått det rätt så finns det cirka 20 olika bonusprogram som ingår i star alliance och man väljer det bonusprogram som passar en bäst ?
Du kan ju samla poäng hos SAS i Eurobonusprogrammet när du flyger Lufthansa och Swiss också då dom har samarbeten med varandra genom Star Alliance.
Här är SAS olika partnerbolag du kan tjäna poäng hos Eurobonus när du flyger med dom https://www.sas.se/eurobonus/partners/tjana-poang/?category=flysas:eurobonus/category/airlines
 

HenrikAI

Medlem
Okej så vill jag samla poäng när jag flyger lufthansa och swiss så är det miles and more som gäller.

Det beror på. :)

Flyger du bara enstaka sträckor, och i ekonomi, med Lufthansa och Swiss varje år så kommer du kanske inte få in tillräckligt med poäng där för att kunna göra något kul. Får du in Eurobonus-poäng via kreditkort, onlineshopping och annat så kan det vara bättre att samla poäng även från Lufthansa- och Swissflygningar hos Eurobonus i stället. Bättre med 200 Eurobonuspoäng som kan användas till en bra bonusresa än 2000 Miles & More-poäng som aldrig används. Däremot, om du flyger mycket med Lufthansa och Swiss så kan det ju vara bättre med Miles & More.
 
Last edited:
Det beror på. :)

Flyger du bara enstaka sträckor, och i ekonomi, med Lufthansa och Swiss varje år så kommer du kanske inte få in tillräckligt med poäng där för att kunna göra något kul. Får du in Eurobonus-poäng via kreditkort, onlineshopping och annat så kan det vara bättre att samla poäng även från Lufthansa- och Swissflygningar hos Eurobonus i stället. Bättre med 200 Eurobonuspoäng som kan användas till en bra bonusresa än 2000 Miles & More-poäng som aldrig används. Däremot, om du flyger mycket med Lufthansa och Swiss så kan det ju vara bättre med Miles & More.
Okej för jag funderar på att skaffa miles & more kreditkort och få poäng genom köp där. Jag flyger väldigt sällan SAS så eurobonus är nog inte så bra då om jag har fel. Lufthansa och Swiss åker jag väll också sällan, 2-3 gånger per år men det är längre sträckor än bara inom europa.
 

palmen

Moderator
Okej för jag funderar på att skaffa miles & more kreditkort och få poäng genom köp där. Jag flyger väldigt sällan SAS så eurobonus är nog inte så bra då om jag har fel. Lufthansa och Swiss åker jag väll också sällan, 2-3 gånger per år men det är längre sträckor än bara inom europa.
Huruvida du flyger sas är inte så relevant för om du ska ha eurobonus eller ej.
Det du måste besvara är snarare vad du vill göra med poängen samt hur mycket du kommer resa och vilka kabinklasser mm samt spend på korten.

Man ska veta att ta ut bonusresor med miles & more är väldigt dyrt vad det gäller skatter, ofta 3x dyrare än med eurobonus och vi pratar tusenlappar i skillnad. Sen måste man ju överväga tillgänglighet för att boka awards i de olika programmen mm.
 
Toppen