Senaste nytt

Swiss first under pandemi

Faustus

Medlem
Hej,

Bokade Zurich till San Francisco i Swiss business i mitten av mars, men överväger att försöka bumpa upp mig till first. Någon som provat Swiss nyligen och vet hur mycket restriktioner som det körs med?

Om loungen är begränsad och maten i first är mer eller mindre samma serverad i ledsen pappkartong så känns det ytterst ovärt. Gissar att saker dock håller på att öppna upp.
 

Senator

Moderator
Hej,

Bokade Zurich till San Francisco i Swiss business i mitten av mars, men överväger att försöka bumpa upp mig till first. Någon som provat Swiss nyligen och vet hur mycket restriktioner som det körs med?

Om loungen är begränsad och maten i first är mer eller mindre samma serverad i ledsen pappkartong så känns det ytterst ovärt. Gissar att saker dock håller på att öppna upp.

Ombord är allt som vanligt med två undantag
1. Mask
2. Maten förbereds i galley, ingenting

Annars som vanligt, med hög kvalité på mat och dryck, samma grymma service som vanligt. Åkte slutet av november ZRH-YUL.

Det som är mindre bra är att det bara är FCL A som är öppet och det blir ganska trångt runt 11:30 - 13:00 när så många avgångar sticker iväg. Men man skjutsas i alla fall till Terminal E.

Hur tänkte du "bumpa" dig till First?
 

Faustus

Medlem
Finns en bid to upgrade på long haul, magkänslan är att det inte verkar jättefullt på min flight just nu. Men låter ändå ganska bra i så fall. Någon som hört något om när FCL E öppnar igen?
 

Senator

Moderator
Finns en bid to upgrade på long haul, magkänslan är att det inte verkar jättefullt på min flight just nu. Men låter ändå ganska bra i så fall. Någon som hört något om när FCL E öppnar igen?

Finns ingen information tyvärr, jag skall iofs tala med FC Hotline om något annat idag eller i morgon så jag kan kolla om det finns någon info.

Min erfarenhet är att ZRH-SFO-ZRH är ganska så fullt i First även om Business är ganska öppet, särskilt på fredagar och söndagar. Jag har bara fått genom en uppgradering på rutten under mina år. Kollade jag snabbt onsdag 16:e mars ut +/- tre dagar och hem 23:e mars +/- tre dagar. Det finns, men inte så mycket A-klass.

Jag har budat två gånger lägsta budet. En gång ja, en gång nej. Däremot kan Swiss Senatorlinjen sälja för fast pris CHF 1.000 eller €1.000 72t innan avgång. Jag tror det kräver att det finns A-klass då. Det har jag gjort två gånger och då stod kursen i 9 på CHF så valde det ;)

För mig som är M&M att köpa upp en P-klass (100%) eller Z-klass (150%) till A-klass (300%) för 9.000kr utöver en grym upplevelse är värt det när grundpriset inte skiljer så mycket. Men oftast blir det faktisk billigare att köpa A-klass från början då det normalt har varit runt 12.000 - 14.000kr skillnad t/r mellan Z-klass och A-klass.

Vad är minimum-bid nu?
 

Jonas C

Medlem
Om loungen är begränsad och maten i first är mer eller mindre samma serverad i ledsen pappkartong så känns det ytterst ovärt. Gissar att saker dock håller på att öppna upp.
Lufthansagruppen var ett av få flygbolag som inte begränsade serveringen ombord pga "covid". Enda modifikationerna var att man under en kort period serverade för och varmrätt på samma bricka i business class, samt inte rullade ut förrätts och dessertvagnar i first. Nu är servicen återställd fullt ut.
 

Senator

Moderator
Jag hade ett makalöst 25min samtal med Swiss First Class Hotline i Basel idag. Tyvärr finns det ingen information @Faustus om FCL E. Senast jag frågade i slutet av maj låg frågan hos flygplatsen, men just det svaret tar jag med en nypa salt.
 
Besökt FCL A 2 ggr i januari. Hög klass, på mat och service. Räkna med starkt önskemål om munskydd när du rör dig i loungen. Ryktet bland personalen var att FCL E skulle öppna under våren, vad det nu betyder.
På flyget, även där hög klass på service, mat och dryck. Räkna med mask på när du inte äter och dricker.
 
Toppen