Senaste nytt

SWISS Business Saver - regel om Downgrade

ARN-ZRH-LIS finns för under 4000 med SK/TP om man bokar genom Swiss. Lägg på 1500 så blir det LX/TP istället (och bägge de bolagens kabiner lämpar sig för "fly for fun"). För ytterligare 2000 kan du göra ARN-ZRH-GVA-LIS-GVA-ZRH-ARN. Stopover i P kostar 100 EUR, men allt under 24 h räknas ju inte...

LX själva skriver om business saver:

Hmm, med detta menar de väl i fall man bokar ECONOMY och sedan uppgraderar till den billigaste Business klassen? Inte i fall du bokar Business saver direkt? Vet att man alltid brukar få upp information om möjligheten att uppgradera sin biljett till C på sin bokningssida för mellanskillnaden.
 
Jag flyger ofta med LX i P, men har heller aldrig blivit nedgraderad. Det har många gånger varit strul men så länge de kan hantera en ombokningen inom LH-gruppen så har jag alltid blivit kvar i C-kabin. Jag har då till och med fått C-kod, med motsvarande FFP-poäng på kontot! Det skiter sig dock om man önskar eller hänvisas till en annan *A-medlem vid en ombokning!
 
Om jag förstått det rätt så innebär det att ifall en passagerare vid en inställd avgång med LX blir ombokad till exempelvis SK, bokad i Business Saver inte per automatik kommer att bli ombokad till SAS Plus utan till SAS Go (om den mackan skulle spelat någon roll för någon…)

Händer troligen så sällan att det inte är något att oroa sig för. :)
 
Text från ExpertFlyer för SWISS Business Saver (Fare basis: PSWISSSE).

Kod:
Rules Search:	 Departing ARN on 13/09/02 for BCN
 Fare basis code PSWISSSE
 Flying LX
 Routing via Eastern Hemisphere

RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS
   NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
   VALIDATED FOR AUTOPRICING.
   SWISS RESTRICTED FARES.

   APPLICATION
    AREA
     THESE FARES APPLY WITHIN EUROPE.

    CLASS OF SERVICE
     THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE.
    TYPES OF TRANSPORTATION
     THIS RULE GOVERNS ONE-WAY AND ROUND-TRIP FARES.
     FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
      ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.

    CAPACITY LIMITATIONS
     THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS
      CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY
      THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE
      AVAILABLE ON ALL FLIGHTS. THE NUMBER OF SEATS,
      WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN
      FLIGHT, WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST
      JUDGEMENT.

    OTHER CONDITIONS
     FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE.
     FARES MAY BE USED FOR UPGRADING FROM A LOWER
     FARE AMOUNT PROVIDED ALL CONDITIONS OF THESE
     FARES ARE MET.
     DOWNGRADING TO A LOWER FARE AMOUNT WITHIN THE SAME
     COMPARTMENT IS NOT PERMITTED.

Det står ingenting om möjlig downgrade av kabinklass eller instant upgrade som vissa American Airlines fares har.
 
Vänner, ni blandar ihop lite för mycket här nu samt kokar soppa på en spik... Jag gör åter ett försök på att förklara:
Business Saver var en produkt som ursprungligen var en uppgradering till en högre kabinklass med underliggande villkor kopplat till den ursprungliga ekonomiklass fare basis. Då detta ENBART gäller på Swiss, skriver Swiss i sina villkor två saker:
OM man hamnar i en IRROPS situation där Swiss INTE kan boka om dig till en Swiss flight kommer du bokas om till ekonomiklass på det bolag du då skall åka med
OM detta skulle hända refunderar Swiss din uppgradering

Detta är helt naturligt med tanke på att man köper en uppgradering och inte en affärsklass biljett. Sannolikheten att detta händer är väldigt små, och det finns mycket annat att bekymra sig över i livet, detta borde inte vara en sak att ha på listan.

Sedan att Swiss har gjort detta svårt med att använda bokningsklass "P" och begreppet Business Saver på rabatterade affärsklass biljetter är tråkigt då man blandar ihop detta.
 
SWISS P Rules.JPG
 
Vänner, ni blandar ihop lite för mycket här nu samt kokar soppa på en spik... Jag gör åter ett försök på att förklara:
Business Saver var en produkt som ursprungligen var en uppgradering till en högre kabinklass med underliggande villkor kopplat till den ursprungliga ekonomiklass fare basis. Då detta ENBART gäller på Swiss, skriver Swiss i sina villkor två saker:
OM man hamnar i en IRROPS situation där Swiss INTE kan boka om dig till en Swiss flight kommer du bokas om till ekonomiklass på det bolag du då skall åka med
OM detta skulle hända refunderar Swiss din uppgradering

Detta är helt naturligt med tanke på att man köper en uppgradering och inte en affärsklass biljett. Sannolikheten att detta händer är väldigt små, och det finns mycket annat att bekymra sig över i livet, detta borde inte vara en sak att ha på listan.

Sedan att Swiss har gjort detta svårt med att använda bokningsklass "P" och begreppet Business Saver på rabatterade affärsklass biljetter är tråkigt då man blandar ihop detta.

Det står ju i reglerna att de INTE refunderar uppgraderingen

If the upgrade booking class is unavailable upon rebooking the upgraded ticket, any price difference between the underlying Economy fare and the Business Upgrade fare cannot be refunded.
Business Upgrade Europe
 
Sedan att Swiss har gjort detta svårt med att använda bokningsklass "P" och begreppet Business Saver på rabatterade affärsklass biljetter är tråkigt då man blandar ihop detta.
Jag tror att det är största boven.
Om man köper Business Saver inom Europa är priset redan Business class från början och det är inget med uppgradering att göra.

Texten från Homers länk säger att det är en annan produkt. Det gäller endast från Schweiz.

SWISS skrev:
The SWISS Business Upgrade Europe is valid from Switzerland (nonstop flights from Zurich and Basel plus Basel, Geneva and Lugano via Zurich) to the following destinations:
 
Toppen