Senaste nytt

Swedavia inför kontroll av explosiva ämnen på tio svenska flygplatser

D

Deleted member 4971

Guest
Förmodligen för att det historiskt sett inte är lika "vanligt" med attentat på köpcentrum och tåg.

Så du menar att det är "vanligt" med terrordåd inom flygtrafiken, när hände det senast menade du? Det enda jag kan komma på är 1972....
 

Timotey

Medlem
I Sverige ja. Och jag menar inte att det är "vanligt" internationellt heller utan det jag menar är att finns det inga kontroller så skulle vi ha betydligt fler attentat ombord flygplan världen över.
 
D

Deleted member 4971

Guest
I Sverige ja. Och jag menar inte att det är "vanligt" internationellt heller utan det jag menar är att finns det inga kontroller så skulle vi ha betydligt fler attentat ombord flygplan världen över.

Vad bygger du egentligen det på, taget från luften eller har du läst/hört/sett något jag missat?
 

Jonas C

Medlem
Ja vi har ju alla rätt till en åsikt även om vi inte är överens. Utan säkerhetskontroller så hade vi förmodligen haft betydligt fler kapade och sprängda plan.

Håller med om att dagens säkerhetskontroller inte är fulländande men de avskräcker nog en del idioter.

Att man sedan jagar vattenflaskor och tandkräm är en helt annan historia
Som @agehall flera gånger har sagt, så är säkerhetskontroller bara ett spel för gallerierna. Vill man spränga ett flygplan så kan man, simple as that. Jag tror tyvärr bara att kontroller som dessa ställer till med mer besvär än nytta för passagerarna. Att välkomna förändringar som dessa är helt befängt i min mening, då kan man lika gärna bara säga **** it och leva i en polisstat vilket förmodligen blir resultatet om detta fortsätter.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det är förre kapningar och attentat nu än för 30 år sedan. Jag tror absolut att det har att göra med skärpt säkerhetstänk.

+ 1 Det var väl vardagsmat med flygkapningar på 70-talet

Tidens gång skulle jag säga, det förändras och som exempel är väl bara att ta bankrån, rätt sällan man hör om det idag.

Det här är riktigt skärpt säkerhetstänk i USA förresten ;) Undercover security agent gets through new airport scanner whilst carrying a handgun | Daily Mail Online
 

fcx

Medlem
Det är lite som att ha ett inbrottslarm hemma. Det skyddar egentligen inte mot inbrott, men det gör att tjuven bryter sig in hos grannen istället.
 

Bryant

Medlem
Tidens gång skulle jag säga, det förändras och som exempel är väl bara att ta bankrån, rätt sällan man hör om det idag.

Det här är riktigt skärpt säkerhetstänk i USA förresten ;) Undercover security agent gets through new airport scanner whilst carrying a handgun | Daily Mail Online

Banker har inte kontanter längre ;). Så nu är det värdetransportrån. Varför rånar man dessa? Därför att man kan!

Sen är ju inte allt hundraprocentig! Men jag är övertygad att dagens säkerhetssystem stoppar den impulsive och den korkade.

Men vi är oense, så blir det ibland.
 
Toppen