Palazzi
Medlem
Den svenska modellen för snabbtåg är som bekant inte att likställa med kontinentens höghastighetståg. Trots detta kostar de tåg som trafikerar svensk järnväg ändå gastronomiska summor - pengar som ska betalas av genom biljettintäkter.
Den privata godstransportören har dock funnit en alternativ lösning för svenska snabbtåg, som inte alls belastas med samma uppstartskostnader.
Redan på 70-talet hade Tyskland snabbtåg i klass med vad Sverige har idag - dessa var också driftsäkra.
Hector Rail drog tanken så långt att man helt enkelt köpte 40 tågvagnar (ej draglok) och ställde på depå. För att visa potentialen restaurerade man en vagn, med bekväma säten, wifi mm...
Totalpriset för en vagn, som klarar 200-220km/h landade på ca 25% av vad en dragvagn till ett SJ3000 kostar. Ett Hector draglok, som idag kör godstrafik, har inte heller något problem att köra i 200km/h med dessa vagnar i släp.
Hector Rail vill med detta visa att det går att få ekonomi i höghastighetståg, utan stordrift och enorma kapitalinsatser.
Biljettpriserna ska kunna pressas ner till ungefär hälften av dagens priser, om alla andra driftskostnader förblir som idag.
Länk: Nytt lågprissnabbtåg kan bli verklighet i Sverige | Järnvägsnyheter.se
Den privata godstransportören har dock funnit en alternativ lösning för svenska snabbtåg, som inte alls belastas med samma uppstartskostnader.
Redan på 70-talet hade Tyskland snabbtåg i klass med vad Sverige har idag - dessa var också driftsäkra.
Hector Rail drog tanken så långt att man helt enkelt köpte 40 tågvagnar (ej draglok) och ställde på depå. För att visa potentialen restaurerade man en vagn, med bekväma säten, wifi mm...
Totalpriset för en vagn, som klarar 200-220km/h landade på ca 25% av vad en dragvagn till ett SJ3000 kostar. Ett Hector draglok, som idag kör godstrafik, har inte heller något problem att köra i 200km/h med dessa vagnar i släp.
Hector Rail vill med detta visa att det går att få ekonomi i höghastighetståg, utan stordrift och enorma kapitalinsatser.
Biljettpriserna ska kunna pressas ner till ungefär hälften av dagens priser, om alla andra driftskostnader förblir som idag.
Länk: Nytt lågprissnabbtåg kan bli verklighet i Sverige | Järnvägsnyheter.se