Senaste nytt

Svenskar får ej gå på planet i Sydafrika

Tack för tips om Traveldoc ! Verkar vara en användbar källa i denna djungel.

Kollar man närmare så verkar det ju vara direktflyg som är problemet. Direktflyg från Sydafrika till Schweiz är "banned" utom för att repatriera schweiziska medborgare. På Swiss hemsida står det (min fetstil) " Only the following travelers are allowed to board direct flights to Switzerland:
  • Nationals and Residents of Switzerland and Liechtenstein
  • Holders of a Visa Type D for Switzerland
  • Holders of a Certificate of Entry (Laissez-Passer) issued by a Swiss Representation abroad
Däremot verkar ju EU/EES-medborgare fortfarande få åka in i eller transitera i Schweiz om de kommer på annat sätt, e.g. CPT-ADD-ZRH. (Vilket stöds av både Traveldoc och Travelcheck). Lurigt..

Tack för tips om Traveldoc ! Verkar vara en användbar källa i denna djungel.

Kollar man närmare så verkar det ju vara direktflyg som är problemet. Direktflyg från Sydafrika till Schweiz är "banned" utom för att repatriera schweiziska medborgare. På Swiss hemsida står det (min fetstil) " Only the following travelers are allowed to board direct flights to Switzerland:
  • Nationals and Residents of Switzerland and Liechtenstein
  • Holders of a Visa Type D for Switzerland
  • Holders of a Certificate of Entry (Laissez-Passer) issued by a Swiss Representation abroad
Däremot verkar ju EU/EES-medborgare fortfarande få åka in i eller transitera i Schweiz om de kommer på annat sätt, e.g. CPT-ADD-ZRH. (Vilket stöds av både Traveldoc och Travelcheck). Lurigt..
Usel och otydlig information från Swiss men jag fick till slut svar från kundtjänst att det är ok att åka med givet att man bara gör transfer i Schweiz.
Det är ju inte alls den infon man möts av på hemsidan. Men för stunden verkar det vara så att vi får åka med i alla fall. Får se på måndag om sista ordet är sagt…:)
Annars är det trevligt här nere och Sydafrikanerna är betydligt mer försiktiga än vad svenskarna är hemma. Munskydd på inomhus och publikt. Allt öppet och trevligt och glad stämning överallt!
Tack för råd och tips i tråden!

Usel och otydlig information från Swiss men jag fick till slut svar från kundtjänst att det är ok att åka med givet att man bara gör transfer i Schweiz.
Det är ju inte alls den infon man möts av på hemsidan. Men för stunden verkar det vara så att vi får åka med i alla fall. Får se på måndag om sista ordet är sagt…:)
Annars är det trevligt här nere och Sydafrikanerna är betydligt mer försiktiga än vad svenskarna är hemma. Munskydd på inomhus och publikt. Allt öppet och trevligt och glad stämning överallt!
Tack för råd och tips i tråden!
Det kan ju vara ett bra drag att vänta några dagar tills det värsta ombokningstrycket lagt sig, men risken är att ni då inte kommer hem som planerat. Själv hade jag bokat med TK eller EK, de lär inte sluta flyga i första taget.

Måste säga att jag tycker att ambassadör Juholt angerat föreömligt. Han vet hur läget i landet är och förväntar sig troligen en kraftif försämring. På grund av detta försöker han ge goda råd. Om det böir totala nedstängningar blir det mycket svårt att komma hem. Naturligtvis kan man alltid hävda att UD inte avråder men som vi diksuterat förut i tråden , EGET ANSVAR.
Inte alls.
Om han går emot vad UD säger är det knappas att anse som föredömligt. Om riskerna pekar på en kraftig försämring borde väl UD avråda?

Här nere flyter livet på som vanligt och i jämförelse med dom flesta andra länder har man färre insjuknade.
Presidenten i Sydafrika höll ett tal till nationen i söndags. Han kritiserade framförallt världssamfundet för att man låtit Sydafrika oförtjänt fått utså flygstopp och sanktioner för att man pga sin framstående forskning hittat just den här mutationen.

Jag kan inte annat än ge honom rätt sett ur ett längre perspektiv på med coronan. Vilket annat land vill framöver berätta om att man hittat nya mutationer om konsekvensen är att hela världen stänger ner det landet som ett resultat av upptäckten?

Har liknande problem. Är i Sydafrika, har en retur via awardbiljett hem i slutet av december. Flyget går med TK.
Turkish ställer in alla sina plan just nu "until further" notice. Dock ställer dom inte in planet förrän tätt inpå flygning, så vårt plan hem är inte inställt i systemen än, men kommer bli det.
Ringt Eurobonus-bokningen, de kan inte ändra flyget för det är en pågående resa och TK-flyget är inställt än.
Någon som har en idé på hur man kan göra? Eller får man köpa en biljett själv med LH som fortfarande flyger?

Har liknande problem. Är i Sydafrika, har en retur via awardbiljett hem i slutet av december. Flyget går med TK.
Turkish ställer in alla sina plan just nu "until further" notice. Dock ställer dom inte in planet förrän tätt inpå flygning, så vårt plan hem är inte inställt i systemen än, men kommer bli det.
Ringt Eurobonus-bokningen, de kan inte ändra flyget för det är en pågående resa och TK-flyget är inställt än.
Någon som har en idé på hur man kan göra? Eller får man köpa en biljett själv med LH som fortfarande flyger?

Har du pratat med Turkish? Börja där.

Har du pratat med Turkish? Börja där.

"Dear Bosse,

We don’t have any cancel information in the booking or from HQ.

Please contact when the travel approaching and check your reservation via Turkish Airlines web page thy.com and control your email and sms regularly to see if there is any changing for your flights.

Thank you."

Blev tyvärr ett goddag yxskaft svar.

"Dear Bosse,

We don’t have any cancel information in the booking or from HQ.

Please contact when the travel approaching and check your reservation via Turkish Airlines web page thy.com and control your email and sms regularly to see if there is any changing for your flights.

Thank you."

Blev tyvärr ett goddag yxskaft svar.

Om du har en resa om 3-4 veckor så tycker jag nog att du kan vänta ut den här (vad jag tror är en) massmediahysterin kring Omicron. Det finns säkert en tanke till att Turkish inte ställt in flighten ännu.

Eftersom du är på en redan påbörjad resa så tror jag, kanske lite naivt, att det kommer att lösa sig för er utan större bekymmer.

Toppen