Senaste nytt

Svenskar får ej gå på planet i Sydafrika

mha321

Medlem
Även i Tyskland finns liknande direktiv från regeringen att bara tyska medborgare och personer bosatta i Tyskland får flygas till Tyskland (av t.ex. Lufthansa). Edit: Lufthansa tillåter transit på flygplatsen även för icke-tyskar!

COVID-19: Wichtige Informationen zur Einreise nach Südafrika und Rückkehr nach Deutschland - Auswärtiges Amt
Precis min poäng, de tillåter transit.

Och om de stänger transit generellt längre fram tror jag ändå på en större chans att de skulle tillåts transit för EU medborgare en stund (stängs för extern transit först). Det är en ren gissning men de är ju till skillnad från Schweiz med i EU...
 

SK525

Medlem
Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.
Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.
Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.
Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.
Lufthansagroup därtill…
Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…

Har du kollat med flygbolaget än? Enligt denna Travel check : Travelcheck ska det fortfarande vara ok att flyga så länge du är EU/EES-medborgare. Men måste förstås dubbelkollas med Swiss.
 

anjak

Medlem
Har du kollat med flygbolaget än? Enligt denna Travel check : Travelcheck ska det fortfarande vara ok att flyga så länge du är EU/EES-medborgare. Men måste förstås dubbelkollas med Swiss.
Det är Edelweiss som flyger mellan Zürich och Kapstaden. Dom har rätt bra information på sin hemsida vad som gäller, inga transitpassagerare tillåts att flyga från Sydafrika via Schweiz.

We are not allowed to accept transfer passengers, with onward flights from Switzerland to another country. Please contact Edelweiss or your booking office for rebooking if you do not meet the travel conditions.
 

NyfikenGrau

Medlem
Dom har rätt bra i formation på sin hemsida vad som gäller och inga transitpassagerare tillåts att flyga från Sydafrika via Schweiz.

Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Men gissningsvis är inte Travelcheck uppdaterad än.
 

NyfikenGrau

Medlem
När jag går in på den sidan som svensk medborgare och skriver in att jag reser från Sydafrika får jag detta svar,

Entry is not currently possible

så den verkar vara uppdaterad.

Hm..."som svensk medborgare"? Jag bara klickar i först Freedom of movement (Schengen), sedan South Africa, sedan Transit. => You can enter Switzerland under certain conditions.
 

Hachans

Medlem
Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Men gissningsvis är inte Travelcheck uppdaterad än.

Det kan ju också vara så att Swiss mfl inte får eller väljer att inte göra det, medan staten tillåter det.

Men det står ju tydligt på Edelweiss vad man ska göra om man har en bokning.
 

anjak

Medlem
Hm..."som svensk medborgare"? Jag bara klickar i först Freedom of movement (Schengen), sedan South Africa, sedan Transit. => You can enter Switzerland under certain conditions.
Nej jag tryckte fel, så håller helt med dig, väldigt konstigt att den inte är uppdaterad. Är ju grymt svårt att veta vad som gäller när dom officiella sidorna inte ens ger rätt information.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det kan ju också vara så att Swiss mfl inte får eller väljer att inte göra det, medan staten tillåter det.

Inte får för vem då, om schweiziska staten skulle tillåta det?
Väljer att inte göra det => Flygbolagen kritiserar schweiziska statens beslut i artikeln jag länkade, så att det är deras egna val betvivlar jag.
Staten tillåter det => förmodligen inte sant - jag litar mer på att Swiss och Edelweiss fått rätt info från staten, än att resandeservicen Travelcheck är korrekt uppdaterad.
 

SK525

Medlem
Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Men gissningsvis är inte Travelcheck uppdaterad än.

Det som får mig fundersam är att nämnda Travelcheck låg nere under helgen för uppdatering (i alla fall när jag kollade). Och nu det står ju på startsidan att den är uppdaterad 30.11.2021 vilket man skulle kunna tro betydde att den har senaste infon. Om man gissar (hoppas) så kan det ju vara så att det kommit något förtydligande efter den ursprungliga kommunikationen att undantaget också gäller EU/EES-medborgare och att Edelweiss inte hunnit uppdatera sin sida. Men det är ju som sagt flygbolaget som har sista ordet och säger de att man ska kontakta dem för ombokning så är det ju säkrast att göra det.
 

Hachans

Medlem
Inte får för vem då, om schweiziska staten skulle tillåta det?
Väljer att inte göra det => Flygbolagen kritiserar schweiziska statens beslut i artikeln jag länkade, så att det är deras egna val betvivlar jag.
Staten tillåter det => förmodligen inte sant - jag litar mer på att Swiss och Edelweiss fått rätt info från staten, än att resandeservicen Travelcheck är korrekt uppdaterad.

Jag tror du har rätt, kollar man på Traveldoc/Timatic står det tydligt att pax som inte är från Schweiz inte får gå ombord.

Men det jag menade var att Swiss skulle kunna ta ett beslut att själva inte tillåta andra än Schweizare att åka för att undvika problem eller riskera avvisningar. Det måste inte vara ett beslut från en regering bakom, de är ju fria att hitta på regler.
 
Toppen