Senaste nytt

Svenska uttag på kreditkort - alt. gratis debitkort

Hej! Är relativt ny här på forumet, men har bott i dessa trådar senaste två veckorna! Detta blir dock min första tråd.

Att använda kreditkort och samla poäng är en helt ny värld för mig - och önskar att jag insåg detta för 10 år sedan. Hade en debitkort-spend på cirka 300.000 2019, blir nog 400.000 under 2020 tillsammans med frun.

Har idag två debitkort på Handelsbanken som kostar 2x300kr/år. Vi använder ALDRIG kontanter, utan några få gånger då man handlar någon möbel på Blocket och personen inte tar Swish. Hände 2018 senast...

Hur gör ni andra - har ni något debitkort? Gissar på att det föreligger avgift på kontantuttag på kreditkort, hur mycket? Kollade villkoren snabbt men hittade inte något (AMEX Elite + MC Premium).

Tänkte spontant att jag kunde spara 600kr genom att skippa debitkort? Glömde jag något väsentligt här? Har som sagt aldrig använt kreditkort tidigare.

(Känns spontant osmidigt att skaffa ytterligare en till bank för att få ett gratis debitkort hos ex. Norwegian och sedan göra överföringar dit när man behöver pengar)

Gissar på att det föreligger avgift på kontantuttag på kreditkort, hur mycket? Kollade villkoren snabbt men hittade inte något (AMEX Elite + MC Premium).
Då tycker jag att du kollar igen, avgifterna står tydligt listade på Amex webbsida.
få ett gratis debitkort hos ex. Norwegian
Bank Norwegian har inte gratis debitkort. Däremot erbjuder de ett gratis kreditkort.

I tillägg till kreditkort har jag bara gratis debitkort. Vägra kassa debitkort från trad-bankerna med avgift.

Personligen kör jag både TransferWise och Revolut debitkort. Sen Curve då som en wrap...

Jag har kvar mina, ett ska fimpas då vi inte använder de längre men ett ingår lite i paket med allt annat på storbank så där får jag se. Använder de ibland med vissa större uttag men blivit mindre o mindre ju mer man fastnat i poängträsket o kör sitt MC o Amex till allt nu också precis börjat med curve o revolut o då kan man ju via de få ut lite cash när de väl behövs så ska nog utvärdera närmsta tiden om de är tillräckligt. Så hade läst på i dem trådarna om jag varit dig, är väl bara runt 1200 inlägg i varje tråd hehe men de går snabbt. Drog igenom dem i veckan när jag hade småtråkigt då jag inte följt dem slaviskt tidigare.

Ta ut pengar med SAS MC eller Amex är ju sällan en bra idé då ränta börjar ticka direkt men går ju att komma runt de lite via Curve/Revolut för SAS MC som nämnt ovan.

Jag har kvar mina, ett ska fimpas då vi inte använder de längre men ett ingår lite i paket med allt annat på storbank så där får jag se. Använder de ibland med vissa större uttag men blivit mindre o mindre ju mer man fastnat i poängträsket o kör sitt MC o Amex till allt nu också precis börjat med curve o revolut o då kan man ju via de få ut lite cash när de väl behövs så ska nog utvärdera närmsta tiden om de är tillräckligt. Så hade läst på i dem trådarna om jag varit dig, är väl bara runt 1200 inlägg i varje tråd hehe men de går snabbt. Drog igenom dem i veckan när jag hade småtråkigt då jag inte följt dem slaviskt tidigare.

Ta ut pengar med SAS MC eller Amex är ju sällan en bra idé då ränta börjar ticka direkt men går ju att komma runt de lite via Curve/Revolut för SAS MC som nämnt ovan.
Tack för utförliga och generösa svar! Har precis skaffat mitt första AMEX kort med dig som värvare :)

Du får gärna berätta om din upplevelse om kontantuttag med Revolut sen. Kostnadsfritt, smidigt? Behöver du göra överföring till korten först eller läggs det på kreditkortets faktura?

Såg på Curves hemsida att man får göra uttag om max ”£200 (or currency equivalent) per calendar month” annars får du en fee på 2%.
Förstod även i curve tråden att dessa uttag blir poänggrundande - vilket gör att jag i så fall kan ta ut 2400 euro (motsv fast SEK) per år och få poäng för dessa. Vet dock inte om de följer deras ”fair use policy” riktigt.

Du får gärna berätta om din upplevelse om kontantuttag med Revolut sen. Kostnadsfritt, smidigt? Behöver du göra överföring till korten först eller läggs det på kreditkortets faktura?

Såg på Curves hemsida att man får göra uttag om max ”£200 (or currency equivalent) per calendar month” annars får du en fee på 2%.
Förstod även i curve tråden att dessa uttag blir poänggrundande - vilket gör att jag i så fall kan ta ut 2400 euro (motsv fast SEK) per år och få poäng för dessa. Vet dock inte om de följer deras ”fair use policy” riktigt.
Det finns många bra trådar om curve och Revolut. Föreslår att du läser detta.
Revolut är ett kort du sätter in pengar på och inte ett kreditkort.

tror inte jag förstod frågan ? vad vill du uppnå? en massa poäng? status?

Hur gör ni andra - har ni något debitkort? Gissar på att det föreligger avgift på kontantuttag på kreditkort, hur mycket?
Jag har "normala" bankkort/debitkort som enbart används för kontantuttag i ATM/Bankomat. I många länder är uttag av kontanter fortfarande nödvändigt och i vissa fall i med relativt stora belopp, vilket om jag nu fattar rätt medför att en del "specialkort" inte är lämpliga.

Bankomatuttag med kreditkort är för mig en rätt dyr "nödlösning".

Har tipsats om Curve och Revolut redan. Ett annat är Rocker, ett visakort som man kan swisha pengar till och sedan ta ut i bankomat. Ingen årsavgift eller valutaväxlingsavgift utomlands. Dock max 3000 kr/månaden.

Toppen