Senaste nytt

Svenska/utländska kort i Norge (skaffa norskt kort?)

hco

Medlem
Någon mer som upplevt det svårare att betala med utländska/svenska kort i Norge?

I byn i Trøndelag där jag oftast är på jobb har jag märkt att två av mina favorit-restauranger under pandemin har bytt ut sina kortbetalningssystem/terminaler(*) till någon variant som bara tar norska kort.

Först var det mitt favorit sushi-hak och sen även byns bästa burger-restaurang. :eek:

En gång gick jag igenom alla kort jag hade på mig och inga fungerade (inkl. svenska kredit mc, Revolut visa, Lunar visa, Curve mc, europeiskt visa debit, etc).

Funderar på om avgifter på utländska kort höjts förra(?) året så att restaurangerna medvetet/omedvetet bytt till något billigare begränsat abonnemang (eller vad man säger) som bara tar lokala kort?

Det hela var väl inte så farligt först utan kunde hanteras med en promenad till byns enda(?) kvarvarande bankomat där Revolut kunde nyttjas till att ta ut förväxlade NOK.

MEN - vad har hänt nu? Jo, den enda(?) kvarvarande bankomaten har börjat ta 40 NOK i avgift på uttag :mad: (på alla debit kort jag orkade testa, inkl Revolut och Lunar). För knappt två månader sedan var det fortfarande avgiftsfritt.

Blev desperat och testade även ett metall visa debit med (vanligtvis) fria ATM-uttag. Det höll, pga tjockleken, på att fastna i den gröna plastdelen där man trycker in kortet. Var tvungen att kämpa med två händer för att få ut det (tog kanske 30 sekunder men kändes som 10 min...) :confused:

1) Någon som upplevt det samma -- men att ni funnit ut ett svenskt kort som fungerar när alla andra inte gör det?
(Svårigheten att betala alltså menar jag, inte att tjockare metallkort fastnar i bankomaten...)

2) Finns det något enkelt sätt att skaffa sig norskt debit-kort (eller pre-pay till och med) som ej bofast svensk? Någon bank/kortutgivare som rekommenderas?

3) Andra tips som löser problemet?
(När jag kommer till TRD ska jag testa andra bankomater där för att se om någon är utan avgift)

(*) det är väl troligen typen av abonnemang dom har, inte terminalen i sig -- känner inte till detaljer för hur det fungerar.
 

Berglund

Medlem
Utländska kort har högre transaktionsavgifter och en del kortinlösenavtal krävs även att ägaren aktivt väljer att ta emot utländska kort. Har man ändå en kortterminal och en inlösenavtal är det dock märkligt att tacka nej till utländska visa/mastercard kort. De utländska är dyrare men inte jättemycket dyrare och har man redan infrastrukturen på plats, då är det inget att bråka om. Då tar man utländska kort rakt av.
 
  • Gilla
Reactions: hco

brykthed

Medlem
Använder mitt Revolut metal dagligen i Norge (senast på restaurang och tåg idag) och har sällan några problem med det.

Har annars ett norskt Nordea debet-kort kopplat till mitt norska lönekonto på Nordea. Var inga problem att få det för 10 år sedan som icke bofast svensk.

Hoppas det löser sig för dig!
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
De utländska är dyrare men inte jättemycket dyrare och har man redan infrastrukturen på plats, då är det inget att bråka om. Då tar man utländska kort rakt av.

Exakt, har svårt att förstå logiken bakom deras val (om det inte är omedvetet). Speciellt då dessa två restauranger ligger bredvid byns enda hotell så de borde få sin beskärda del av utlänningar som besökare.

Pratade med några italienare på hotellet och deras kort hade heller inte fungerat på sushi-haket.

Har annars ett norskt Nordea debet-kort kopplat till mitt norska lönekonto på Nordea. Var inga problem att få det för 10 år sedan som icke bofast svensk.

Jag får dock inte lön utbetalad i Norge :(.
Men kan ju vara värt att fråga en bank som finns på båda sidor gränsen! Har du någon månadsavgift på ditt norska Nordea debit?
 

M.K

Medlem
Det enklaste är kanske att köpa ett paygoo kort, längesedan jag gjorde det, men ska finnas på bl a Kiwi, Narvesen och vissa bensinstationer. Jag vill minnas att de kostar 39nok och finns i valörer upp till 2000nok. Dubbelkolla i butiken om något ändrats.
 
  • Gilla
Reactions: hco

trygve

Medlem
Det enklaste är kanske att köpa ett paygoo kort, längesedan jag gjorde det, men ska finnas på bl a Kiwi, Narvesen och vissa bensinstationer. Jag vill minnas att de kostar 39nok och finns i valörer upp till 2000nok. Dubbelkolla i butiken om något ändrats.

Paygoo er et MasterCard. Forretninger som ikke godtar utenlandske kort tar som regel kun BankAxept: About us - BankAxept
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Det enklaste är kanske att köpa ett paygoo kort, längesedan jag gjorde det, men ska finnas på bl a Kiwi, Narvesen och vissa bensinstationer. Jag vill minnas att de kostar 39nok och finns i valörer upp till 2000nok. Dubbelkolla i butiken om något ändrats.

Värt att undersöka iaf. Tack! Kände inte till detta.
Paygoo er et MasterCard. Forretninger som ikke godtar utenlandske kort tar som regel kun BankAxept: About us - BankAxept

Så kan det mycket väl vara. Personalen på ena restaurangen hakade upp sig först på att många av mina kort var Mastercard. Trodde att det var orsaken ("Många har problem med Mastercard, har du ett Visa?") Men sen märkte vi att mina Visa-kort inte fungerade heller...
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen